Gå til innhold

Vanlige Norske Muslimer

Anbefalte innlegg

Jeg vil tippe at i deres forståelse så sier kvantefysikken at alt skjer tilfeldig i universet, og det harmonerer ikke så godt med ideen om en gud som styrer universet. En vanlig måte å tolke Bibelen på er vel at universet styres av lovmessigheter underlagt Guds allmektige vilje.

Mange veldig-kristne føler de er eksperter på naturvitenskapelige tema, og argumenterer for/imot det på bakgrunn av Bibellære. F.eks. så har du en bruker her inne, ecbole, som er "ekspert" på utviklingsteorien, og argumenterer omkring det i lys av syndefloden og Noa i Det Gamle Testamentet.

Så det er nok grunnen til at de stilte seg kritiske til kvantefysikken.

ok,

de var også kritiske til romforskning generelt, men egentlig klarte jeg ikke sette ord på min egen forundring, det var sånn at jeg ikke visste hvilket ord jeg skulle starte med, men egentlig tror jeg det er like greit på en måte, for ofte nytter det ikke si noe,

jeg var også forundret, fordi mannen hadde operert inn pacemaker og har diabetes og videre hadde de flere sykdommer jeg visste om, de jo ville vært døde av disse, om det ikke var for også satsningen på romforskning, så jeg satt og tenkte på sånne ting:

Forskning og teknologi opprinnelig ment for bruk i rommet har blitt videreutviklet til medisinsk bruk på jorda, det gjelder blant annet termometer for måling av temperatur i øret, automatiske insulinpumper for diabetespasienter, bedre førstehjelp ombord på fly og skip, og supersterke metaller til proteser.

Bedriften Gamma Medica Ideas på Fornebu utvikler gammastråledetektorer som både brukes til å oppdage kreftsvulster og Alzheimer's sykdom hos pasienter på jorda, og til romsonder som ser langt ut i rommet for å løse universets mest grunnleggende mysterier.

Men jeg kom ikke på noe å si, da jeg var forundret.

Fortsetter under...

Men jeg kom ikke på noe å si, da jeg var forundret.

Tror ikke det er noe autistisk over det. Jeg blir også helt paff og klarer ikke reagere. På internett gjør jeg narr av det, men det er fordi jeg får tid til å tenke over det, og fordi mediumet internett fungerer slik at jeg ser hva andre skriver men ikke hva de føler.

Hvorfor kan de ikke bo i leiren i påvente av at vi får ordnet opp i problemene i deres respektive land? Og hvorfor ikke gjøre MER for å ordne opp? Fristende å si de kunne sluppet nøytronbomber over IS-områder.

Du vet like godt som meg att oppholdstilatelse varer permanent, MM de gjør noe kriminelt. Hadde det vært til krigen var over hadde jeg ikkek klaget, men slik er det ikke. De får bli så lenge de vil, og familiegjenforenes osv. i det uendelige.. Verden vil bedras.

Endret av Inner self

Du vet like godt som meg att oppholdstilatelse varer permanent, MM de gjør noe kriminelt. Hadde det vært til krigen var over hadde jeg ikkek klaget, men slik er det ikke. De får bli så lenge de vil, og familiegjenforenes osv. i det uendelige.. Verden vil bedras.

Nei jeg skjønner det ikke. De trenger ikke "2G" for å slippe unna krigen.

Tror ikke det er noe autistisk over det. Jeg blir også helt paff og klarer ikke reagere. På internett gjør jeg narr av det, men det er fordi jeg får tid til å tenke over det, og fordi mediumet internett fungerer slik at jeg ser hva andre skriver men ikke hva de føler.

:-) tror ikke jeg heller. Det handler vel mer om at man blir paff som du skriver.

Der lettere å være sosial på nett, man får tid å tenke før man sier/skriver noe.

:-) tror ikke jeg heller. Det handler vel mer om at man blir paff som du skriver.

Ja, det kunne like gjerne vært en dement som snakker rørete. Vanskelig å forholde seg til.

*

Nei, nå tror jeg jeg har vært ærlig nok for i dag, og bør finne sengen.

Annonse

Enig, men har det blitt noe bedre med Frp i regjering?

Hvordan skal Norge få plass til titusener av mennesker, når de ikke klarer å sette opp en jævla brakke til en student som kommer utenbysfra???

Lurer jeg på også. Kommer ikke til å bli lett å skaffe seg bolig fremover nå. Jeg fatter ikke hva politikerne tenker på.

Endret av slabbedask

Det blir mange fler selv med dagens politikk. Sånn er det, og det er ikke noe som tyder på noe annet. FRP synker etter regjeringsinntreden, og arbeiderpartiet ledes av en av de mest "PK" lederne de har hatt. Så jeg tipper om 70 år så er halvparten minst ikke norske. 

I Oslo vil det være slik om 15 - 20 år. Toget har gått, det er for sent å gjøre noe.

Endret av slabbedask

Jeg er enig i det du sier om forskjellene, men jeg er ikke enig i hvor viktig det er. Syns liksom jeg ser at nesten enhver ideologi kan brukes til "ondskap"...

Det er bare å se hvordan ting fungerer i samtlige land som styrer etter islam og sharia.

i alle fall hvis den modifiseres litt (noe som er veldig vanlig). Dessuten, i forhold til radikalisering så bør vel spørsmålet heller være hva man skal foreta seg, enn å liksom bygge opp en "front": vi liker ikke islam.

Gitt at det var 1935 nå, skulle man brukt samme strategi overfor Hitler og nazismen?

Lurer jeg på også. Kommer ikke til å bli lett å skaffe seg bolig fremover nå. Jeg fatter ikke hva politikerne tenker på.

Det kommer bare til å bli (mye mer) problemer og misnøye, når "staten" ikke klarer å ta vare på eldre og funksjonshemmede engang (når et lands inntekter og pengebeholdning øker, så øker også lønnsutgiftene til de som jobber i landet tilsvarende, f.eks. i omsorgsyrker), og studenter som skal inn for å studere kanskje må jobbe 50% for å klare husleia - sier seg selv at det går ut over studentenes kompetanse etter endt studie, og hva er da vitsen, de er jo der for å bli best mulig for å jobbe for "Norge A/S", de trenger ikke å trene opp kompetansen til å servere pølser på Narvesen, mener jeg (selv om det såklart ikke er en bortkastet eller uviktig jobb av den grunn; men det er ikke relevant til hva de utdanner seg til, og da blir det mindre effektivt utdanningssystem).

Det er bare å se hvordan ting fungerer i samtlige land som styrer etter islam og sharia.

Gitt at det var 1935 nå, skulle man brukt samme strategi overfor Hitler og nazismen?

Nei så redd er jeg ikke. Men det er såklart ikke noe jeg kan "bevise". Vi får se hva som skjer, hva du og jeg mener har uansett ingen betydning.

Ja, det kunne like gjerne vært en dement som snakker rørete. Vanskelig å forholde seg til.

*

Nei, nå tror jeg jeg har vært ærlig nok for i dag, og bør finne sengen.

Hei!

Det var hyggelig av deg å skrive dette.

Jeg burde nok selv skrevet at jeg gikk for å legge meg, men jeg glemmer å si/skrive ting, når det kommer nye situasjoner jeg ikke har vært så ofte i.

Jeg gikk nemlig selv og la meg,  etter at du skrev, at du burde finne sengen, jeg var ikke trøtt, men jeg så på klokken.. Det var en høflig og hyggelig ting å skrive, jeg likte at du ikke bare ble borte.

I situasjoner som er mer kjent, feks at noen sier det var hyggelig å snakke med meg, er jeg kjapp på svaret, "takk", eller de sier, Takk for...et eller annet", så svarer jeg kjapt "Væresgod", og igjen kan jeg si det samme tilbake, hvis jeg mener det, og det hender det jeg gjør.

Feks takket en meg får samarbeide, jeg svarte "Væresgod, og selv takk for samarbeide", om du skjønner, man må huske på, stille spørsmål tilbake. 

Jeg sier ofte bare væresgod, dette fordi jeg ikke rekker tenke på hva jeg selv mener om saken alltid, da syns jeg det er bedre å takke en annen dag, enn at det skal bli en automatisk ting som ikke har et oppriktig innhold.

Nå bør jeg legge meg, så jeg håper at jeg logger av, for jeg må for min egen del sove fort.

Jeg vil tippe at i deres forståelse så sier kvantefysikken at alt skjer tilfeldig i universet, og det harmonerer ikke så godt med ideen om en gud som styrer universet. En vanlig måte å tolke Bibelen på er vel at universet styres av lovmessigheter underlagt Guds allmektige vilje.

Mange veldig-kristne føler de er eksperter på naturvitenskapelige tema, og argumenterer for/imot det på bakgrunn av Bibellære. F.eks. så har du en bruker her inne, ecbole, som er "ekspert" på utviklingsteorien, og argumenterer omkring det i lys av syndefloden og Noa i Det Gamle Testamentet.

Så det er nok grunnen til at de stilte seg kritiske til kvantefysikken.

Jeg hadde satt pris på å ikke bli tillagt oppfatninger jeg ikke har. Jeg har aldri kritisert kvantefysikk, men tror den er beste alternativ på sitt område med den viten man har til nå. Jeg har heller aldri gitt uttrykk for at jeg er ekspert på naturvitenskaplige tema. Man behøver ikke ha så mye utdanning for å gjennomskue en del dårlige argumenter og mot nok til å kritisere dem.

Jeg har aldri lagt merke til kristne som tror at "universet styres av lovmessigheter underlagt Guds allmektige vilje" i den betydning at Guds vilje styrer alt eller det meste i universet. Ei heller har jeg lest noe i Bibelen som kan understøtte en slik oppfatning. Guds skaperverk forutsatte en del orden/regler for hvordan det skulle fungere i utgangpunktet, men ikke at han etterpå skulle sitte å ni-trikse med hver minste detalj i det opprinnelige skaperverket bare på gøy.

Kaosteori kan nok gi en bra beskrivelse av en del endringer i naturen. Naturlover er menneskelagde beskrivelser/modeller laget etter vår beste evne og observasjoner. Vi kjenner ikke detaljene til ytterste konsekvens av hvordan naturen fungerer (ellers hadde vi ikke hatt naturvitenskaplig forskning), men modellene og beskrivelsene vi lærte i skole/utdanning er bare det beste vi har.

Tilfeldigheter er bare et menneskelaget bekrep. Når en hendelse har flere mulige utfall og vi mangler beskrivelse for å kunne det aktuelle utfallet, kaller vi gjerne reultatet tilfeldig, f.eks. terningkast. Vi bryr oss ikke med hvilken stilling terningen hadde i utgangspunktet og banen den ble kastet i. Det er bar ubekvemt, uinteressant og unødvendig tidsbruk å beskjeftige seg med slikt. Så kaller vi resultatet tilfeldig. Men det betyr ikke at naturlover også gjelder når tilfeldigheter rår.

"så har du en bruker her inne, ecbole, som er "ekspert" på utviklingsteorien, og argumenterer omkring det i lys av syndefloden og Noa i Det Gamle Testamentet."

Eh? Mitt utgangspukt var noen naturvitenskaplige teorier og kritiserte dem for det jeg mente var feil. Husk på at dersom en forutsetning er feil, blir normalt også konklusjonen feil også. Her var spesielt en ting jeg mente var feil og som ble kritisert på naturvitenskalig grunnlag, og ikke kritisert på grunnlag av Bibelen.

Noe av det jeg kritiserte, var dateringsmetoder med bruk av radioaktive isotoper. Bortsett fra C14-metoden, baserer de seg på at sedimentære bergarter vokser svært langsomt (ca 0,3 - 0,5 mm pr år) der overliggende slam blir til berg. Ryker denne forutsetningen, ryker også bruken av denne dateringsmetoden. En grunn til at jeg tror forutsetningen ikke holder, er funn av fossile trær, slike som står vertikalt i berget og går gjennom mange berglag (strata). Slike trær må ha blitt begravet hurtig, fullstendig og utelukket fra oxygen, ellers ville de øverste delene råtne bort.

En annet argument jeg har fremmet, er om befolkningsvekst. Jeg synes det er vanskelig å tro at mennesker har vært på Jorden i hundretusenvis av år, kanskje en million. For det fordrer en særdeles lav befolkningsvekst over svært lang tid, helt ulikt hvordan vi normalt kjenner befolkningsvekst. Jeg synes det er letterer å tro at befolkningen på Jorden har variert en del på grunn av sult, sykdommer og kriger, men at den ellers har øket jevnt og trutt mer i takt med vanlig vekst (før moderne medisin forandret leveutsiktene). I så fall har menneskeheten bare bodd på Jorden noen får tusen år.

Selvfølgelig gjør det meg ikke noe at disse argumentene støtter mitt livssyn. Men jeg argumenterte altså ut fra vitenskap, ikke direkte ut fra Bibelen. Så det at jeg skulle ha argumentert slik ut fra Bibelen, fordi jeg tror på Gud, er feil. Og tilsvarende tror jeg at en del ateister ville vært uenig i at "de tror på Darwins monkey business" fordi de ikke tror på Gud.

Annonse

Virkelig for sent? En god del muslimer blir sekulære og mange konverterer, men det omtaler media sjelden eller aldri. Får de Jesus, slipper du å uroe deg! ;-D

Neppe spesielt mange som konverterer. Og vet uansett ikke om det er noe bedre med rabiate evangelikere.

Men nå gjaldt ikke min kommentar eventuell religiøs tilknytning. 

• 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...