Gå til innhold

Hypothyreose og trening

honken

Anbefalte innlegg

Jeg har store problemer med hypothyreosen.Jeg har vært forsøkt substituttbehandlet nå i 12 år,men jeg har hatt sykdommen MYE lengere.Jeg er nå 55,men i yngre aktive dager fant jeg heller ikke ut hva det var som gjorde at jeg plutselig ble dårlig.Jeg var sykkelist,og jeg kunne sette meg i respekt enkelte dager.Andre dager fikk jeg mistanke om latskap kastet på meg fordi det gikk så dårlig.Likedan i arbeidslivet,så jeg er nå uføretrygdet.Jeg vil imidletid prøve å gjøre max ut av det jeg har igjen, og jeg kan jo mye om trening.Det er bare det at plutselig så blir jeg så kjempestøl etter en økt at det er problematisk å gå i flere dager.Det kommer lik gjerne etter en mengdetreningsøkt som etter hardere økter,så det er umulig å beregne.Og jeg vet ikke hva det kommer av og hvordan jeg skal kunne unngå det.

Det må sies at jeg nå er inne i en ny periode fordi jeg tar mye høyere thyroksindoser enn jeg noen gang har gjort.Nullpunktet for TSH er en dagsdose på ca.0.175mg.Jeg har forsiktig økt dosen derfra med en 0.025mg av gangen,og så gjort det hver mnd.Nå bruker jeg 0.25/dag. Jeg har frosset mye,men det har begynt å gi seg.Det er mulig at jeg får det bedre når den høyere dosen får virke noe mnd.

Jeg bruker en Polar S710 og medfølgende dataprogram og har følgende kurver over daglige data som : vekt,hvilepuls, ortografisk hjertetest, div.treningsøkter,

og selfølgelig thyroksindosen.

Hvis jeg får en E-postadresse kan jeg gjerne sende en graf. Jeg har endel kroppslige plager som kramper i leggene (spes.) og i andre mer tilfeldige muskler.Dette er helt uavhengig av om jeg trener eller ikke.

Jeg er også intressert i å få vite noe om man kan bruke forskjellige tegn og symtomer til å finne rett dose. Er pulsklokka mulig å bruke? Jeg merker jo at hele pulsnivået forandrer seg med thyroksindosen.Årsaken til at jeg spør.er at jeg har jo brukt blodparametrene til dosejustering,da særlig TSH og styrt etter normalområdet.Etter 12 års erfaring med det,kan jeg bare si at det IKKE er brukbart i det hele tatt. Jeg føler meg bedre etter at jeg i sommer klarte å ta mot til meg å forsøke å øke dosen utover dette.

Jeg har sett igjennom alle innlegg fra brukerne av denne side,men ingenting om dette tema.

Jeg føler vel at de idrettslige spørsmål ikke er blitt tilstrekkelig besvart av det helsevesen jeg har møtt,og håper du kan hjelpe her. Jeg vil helst at du unngår å henvise meg til min valige lege og heller prøver å tipse om hvor man vewt mye om dette. På forhånd - takk for svar.

Vennlig hilsen Finn H.Hansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

honken.

Vi får prøve diskutere trening uten å gå inn på hvordan styre medisinering. Det siste må du selvsagt konferere med indremedisineren din om.

Basis i treningen må være at legen sier at hjerte og blodtrykk (og for den saks skyld andre ting) tilsier at du kan trene skikkelig.

Men uansett, når man er 55 år og først og fremst ønsker å bruke treningen til å bedre trivsel og helse, så er det allsidighet som er stikkordet.

Tren styrke og bevegelighet sammen med kondisjon. Dager hvor du føler deg sliten og trøtt, bare gå en tur. Gå på ski, svøm sykle, jogg, gå i terrenget og bruk litt vekter i tillegg. Slik du beskriver din tilstand, hold det hele på en moderat intensitet. Når du bruker pulsklokke er det jo lett å følge dette.

Press ikke slik at du nærmer deg anaerob terskel, det tar lengre tid å restituere seg.

Lykke til !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du godt utredet av endokrinolog for hypothyreosen? Husk at det er flere andre sykdommer som også kan forekomme ved siden av det lave stoffskiftet. Noen av dem kan til og med gi samme symptomer som hypothyreose.

Jeg har selv gått på thyroxin i 4 år nå, men er ikke helt bra ennå selv om stoffskifteverdiene endelig er "innenfor normalen". Sliter med tretthet, anemi, depresjon, diare av og til, dette kan også komme av at jeg har B12-mangel i tillegg. Andre prøver viser at jeg feiler mer enn dette, men de viser ikke hva. Har en senkning som ligger mellom 34 og 54 (stort sett rundt 40), det har den gjort ved hver eneste måling de siste 11 årene. Den bør vel ikke befinne seg særlig under 20. Her er min historie med sykdommen og helsevesenet: http://home.online.no/~smidtlie

Sørg for at du blir skikkelig undersøkt hos endokrinolog hvis du ikke er det fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...