Gå til innhold

Sliter meg ut på min tenåring

Anbefalte innlegg

Jeg har en 14 åring. Han må minnes på om alt. F eks henge opp sekken sin, rydde ut glass og fat fra rommet, legge skittentøy på vaskerommet og ikke på gulvet på rommet. Jeg må minne han på det hver dag og det er slitsomt. Er dette vanlig for tenåringer?

Trodde det hadde gått inn etter å ha hørt det hver dag i mange år. Noen råd ?

Anonymkode: 78c1d...277

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/407665-sliter-meg-ut-p%C3%A5-min-ten%C3%A5ring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror dessverre det er nokså vanlig. Min sønn er 16 og likedan. Storesøsteren var ryddig og ansvarsfull, og vi har oppdratt dem likt.

Men de færreste er jo sånn som voksne, så vi får tro at det fortsatt er håp. Prøv å ikke bruke altfor mye energi på det.

Jeg har tre barn, på 16, 14 og 11. Han eldste er ganske ryddig av seg, men selv han glemmer tallerken og glass på bordet, og skoene står hulter til bulter I gangen.

Jentene er begge som din. Jeg  orker ikke mase hver dag, men Gjør det innimellom. Det med rotet er likevel noe av det som krever minst energi av  meg.  Det med å være greie med søsknene, være litt raus og mindre ego,  og prioritering av tid når det gjelder lekser, krever mye mer...

Jeg har en 14 åring. Han må minnes på om alt. F eks henge opp sekken sin, rydde ut glass og fat fra rommet, legge skittentøy på vaskerommet og ikke på gulvet på rommet. Jeg må minne han på det hver dag og det er slitsomt. Er dette vanlig for tenåringer?

Jeg tror det beste rådet er å endre egen innstilling. Noen (de fleste?) fjortiser (spes gutter?) er som du beskriver. Min var også sånn, og det jeg var mest bekymret for var at jeg måtte mase for å få han til å ha en relativt akseptabel personlig hygiene. Han måtte bes om å dusje, vaske halvlangt, fett hår og pusse tenner rett som det var - hallo?? Jeg snakket med venner med gutter på samme alder og fikk høre at dette ikke var noe særskilt problem hos oss. Mange av de jeg snakket med hadde gutter som ble sure når de ble bedt om å skifte truse hver morgen, urk. 

Jeg tror det beste du gjør er å fortsette å mase (dvs aksepterer at det er din fordømte oppgave som forelder) om det du syns er viktig for han å lære han opp til han blir voksen, dropper å mase om det som er uviktig og tar en prat med far (om han bor sammen med dere) og ber om støtte/ansvarsfordeling. Hold ut, ikke slutt å mas- det er foreldres jobb å stå i det. Sist men ikke minst: husk at det er en (normal) fase - det går over☺️

Anonymkode: 78c1d...277

Det er i hvert fall ikke veldig uvanlig at tenåringer er lite opptatt av orden. Jeg tror det lønner seg å ignorere det som er uvesentlig og samtidig fortsette å minne om det som er vesentlig. Selv de mest sløve 14-åringer vil vanligvis være i stand til å holde orden rundt seg så snart de flytter hjemmefra;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...