Gå til innhold

Hvor mye har du i boutgifter pr måned? Og hva har du igjen etter utgiftene?

Anbefalte innlegg

Lønner seg ikke å være trygda, det er sikkert.

Anonymkode: 65c22...ac0

Skal jo ikke lønne seg å være trygda, men altså, folk sitter jo igjen med mer enn jeg har utbetalt etter at de har betalt alle faste utgifter. Etter at alt det faste er betalt (boliglån, forsikringer, komm.avgifter, studielån, mobil/internett, bil) så sitter jeg igjen med 2000-3000 kr i mnd. Blir ikke mye sparing av det.

Fortsetter under...

Faste utgifter er:

• Bilforsikring
  • Diesel
  • Spotifyabonnement
  • Plan-fadder x 2
  • Tannlege
  • Personforsikring (ufør/gjeld)
  • Avisabonnement
  • Kabel-TV

De 18 000,- bruker jeg til:

• Mat/dagligvarer
  • Klær
  • Lommepenger og andre utgifter til tenåringene
  • Bilvedlikehold (Service/ev. reparasjoner)
  • Ferie/reiser
  • Nye møbler etc.
  • Fritidsaktiviteter 
  • Sparing

OK. Jeg tenker litt annerledes å faste og variable utgifter. Vi er jo to som har inntekt, og vi setter ca 2/3 av lønnsutbetalingen inn på en felleskonto. Dit kommer også barnetrygd. Så setter vi av noe sparing til verksted/møbler/større innkjøp + noe til ferie, fra hver lønnskonto. Så alt det som løpende går til "familien" går fra felleskontoen, og her regner jeg faste utgifter, selv om ikke det er helt likt hver måned, men det jevner seg ganske bra ut. Det som er igjen på hver lønnskonto er til eget bruk, pluss at vi innimellom må overføre litt ekstra til fellesen.

Så - etter å ha tenkt litt mer over hvilke ugifter vi har, så er det slik vi fordeler dem:

Felles:

• Lån (bare ett lån)
  • Mat og husholdningsartikler
  • Diesel
  • Vegavgifter
  • Strøm
  • Forsikring
  • Kommunale avgifter
  • Avisabonnement
  • 2 ulike bistandsprosjekter
  • Givertjeneste kirka
  • Telefon/TV/internett
  • lommepenger barna
  • Buss barna
  • Klær, sko, treningsutstyr barna
  • Turer barna (de betaler noe av dette selv)
  • Treningsavgift barna (han eldste betaler noe selv)
  • Gaver til familie og barnas venner
  • Kulturopplevelser for familien eller bare barna
  • Slalåmdager for familien
  • Mindre ferieutgifter for familien
  • Konfirmasjonsutgifter (her må vi også t fra sparekonto)
  • Mindre utgifter på bilservicer
  • Andre ting til barna
  • Mindre ting til huset

Feriekonto:

• Større utgifter som har med ferie å gjøre (f.eks. rideleir, hotellopphold, utenlandstur)

Investeringskonto:

• Bilreparasjoner
  • Nye bildekk
  • Nye møbler (ikke så ofte det skjer)
  • Elektrikerregning
  • Bompenger (hvis ikke vi har nok på felleskontoen)
  • Større utgifter til huset (maling, brostein, håndtverkere, etc)

Privat lønnskonto:

• Klær, sko, treningstøy til meg
  • Kafebesøk (ikke så ofte det skjer da)
  • Kino, konsert, teater
  • Buss/taxi til meg
  • Frisør
  • Tannlege
  • Lege
  • Mat i kantina
  • Andre familieting hvis felleskontoen er skrapa...
  • Overfører hver måned 2000 til en egen sparekonto

Egen sparekonto:

• Her samler jeg opp til litt større ting til meg selv:
  • Tur med koret
  • I fjor - en operasjon - men det var jo en engangsgreie
  • Sykkel
  • Vintersko/-jakke eller lignende som jeg kjøper sjelden, men som er litt dyrt
  • I 2012 hadde jeg en spesiell tur sammen med min mor, g da sparte jeg opp på denne kontoen.
  • En buffer for spesielle ting

Skal jo ikke lønne seg å være trygda, men altså, folk sitter jo igjen med mer enn jeg har utbetalt etter at de har betalt alle faste utgifter.

Det blir jo litt håpløst å sammenlikne på tvers av alder, antall inntekter og husstandens størrelse.  At en som bor alene og er ung ufør med et relativt nytt boliglån, har mindre til "daglig drift" enn et par der begge er i full jobb, har et nesten nedbetalt boliglån og tre barn å forsørge (tilfeldig valgte eksempler), er ikke veldig overraskende.  De pengene det sistnevnte paret "har igjen" etter skatt, lån og avgifter, går jo til dagligvarer, klær og aktiviteter for fem personer. 

Dette er ingen kritikk av trådstarters problemstilling eller din kommentar, jeg mener bare at det ikke går an å sammenlikne tallene sånn uten videre. 

Det blir jo litt håpløst å sammenlikne på tvers av alder, antall inntekter og husstandens størrelse.  At en som bor alene og er ung ufør med et relativt nytt boliglån, har mindre til "daglig drift" enn et par der begge er i full jobb, har et nesten nedbetalt boliglån og tre barn å forsørge (tilfeldig valgte eksempler), er ikke veldig overraskende.  De pengene det sistnevnte paret "har igjen" etter skatt, lån og avgifter, går jo til dagligvarer, klær og aktiviteter for fem personer. 

Dette er ingen kritikk av trådstarters problemstilling eller din kommentar, jeg mener bare at det ikke går an å sammenlikne tallene sånn uten videre. 

Ja, det er jo viktig å presisere. Jeg synes jo mine "frie midler" - altså det som står igjen på min lønnskonto når alt felles til familien og annet er betalt, er ganske lite (3000-5000, altså på min lønnskonto), og ofte bruker jeg av det også hvis det kniper på fellesen mot slutten før neste lønning, så det er nå ikke så himla mange sprell jeg kan gjøre. Jeg kjøpte meg sykkel nå i høst, og det var 19 år siden sist (bare et eksempel) :) - og i fjor kjøpte jeg meg "nye" slalåmski - altså brukte - og det var ca 13 år siden sist. Så store ting til meg selv er det sjelden jeg har råd til. Ei på jobben fortalte i fjor at hun hadde vært innom gullsmed en dag, og på impuls hadde hun kjøpt en ring til nesten 10.000 kr! Jeg synes sånt er galskap...

Annonse

Jeg er enig med deg i det. Kanskje jeg formulerte meg litt feil. Det er lettere for meg å begrense forbruket på f.eks klær enn det er for en barnefamilie. Jeg ble bare litt overrasket over folks inntekt og enkeltes utgifter på boliglån. De er jammen mye penger i omløp i dette landet ;)

Det er jammen mye penger i omløp i dette landet ;)

Tidligere, når vi måtte fylle ut selvangivelsen for hånd, tenkte jeg alltid i samme retning - herlighet, så mye penger husstanden har "omsatt" på et år, hvor i alle dager ble det av dem?

Tidligere, når vi måtte fylle ut selvangivelsen for hånd, tenkte jeg alltid i samme retning - herlighet, så mye penger husstanden har "omsatt" på et år, hvor i alle dager ble det av dem?

Ja, hvor blir det egentlig av alle pengene? Husker da jeg syns 10 kr var mye og fikk jeg en 100-lapp så var jeg nesten millionær. Nå er 100 kr ingenting.

Som påstår at det skal lønne seg å være trygda? Hvor har du det ifra?

Tror det skulle vært at mange fra høyresiden mener det er for lønnsomt å være trygda. "Det skal lønne seg å jobbe" (akkurat som ikke det ikke gjør det!).

Tror det skulle vært at mange fra høyresiden mener det er for lønnsomt å være trygda. "Det skal lønne seg å jobbe" (akkurat som ikke det ikke gjør det!).

Aha...Jeg ser ikke det lønnsomme med å tjene 66% av det jeg tjente før ihvertfall ;)

Annonse

det er da 3000 under minstetrygd?

Anonymkode: 65c22...ac0

11'000 utbetalt høres ut som minstesats AAP etter skatt, den er jo litt lavere enn minstesats trygd

Anonymkode: df0b2...a95

11'000 utbetalt høres ut som minstesats AAP etter skatt, den er jo litt lavere enn minstesats trygd

Anonymkode: df0b2...a95

det er ung ufør!!!!!!!!! får så lite fordi jeg har arvet og derfor har en leieinntekt i tillegg. så hva jeg skulle gjort uten DEN

joda hadde hatt litt mer utbetalt da

det er ung ufør!!!!!!!!! får så lite fordi jeg har arvet og derfor har en leieinntekt i tillegg. så hva jeg skulle gjort uten DEN

joda hadde hatt litt mer utbetalt da

Ung ufør har vel 16.000 utbetalt?

Anonymkode: 7324e...2e0

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...