Gå til innhold

Hva er det med virkelighetsfjerne raddiser?

Anbefalte innlegg

Fra et intervju med forfatter Jan Kjærstad i A-Magasinet nylig:

- Syntes du vi tar i mot for få flykninger?

Helt klar. Det er pinlig når vi ser hva Sverige gjør. Og hvordan de snakker om utfordringen, ikke minst. Den tidligere statsministeren Fredrik Reinfeld ba det svenske folk om å åpne sine hjerter - og hva sier vi her? Alt bunner i at vi ikke er villige til å bruke mer penger.

- Hvor mye burde vi brukt?

Helt oljefondet. Rubbel og bit.

- Ville ikke det fått store konsevenser på andre områder?

Jo, men jeg tror følgende blir større hvis vi svikter moralsk.  

*

Så den godeste Kjærstad ønsker å kjøre hele landet på dunken i sin forkvaplede moralisme. Regner med at han allerede huser en 10-12 flyktninger i sin 250 kvm store leilighet?

Fortsetter under...

Polariseringen i migrasjonsdebatten er både fascinerende og skremmende. Naive godhetsfundamentalister vs kyniske rasister, tilsynelatende. Balanse mellom fornuft og følelser synes å ha trange kår. 

Anonymkode: ed137...b65

Det er så dumt at det er til å grine av. Ikke bare fordi det er meningsløst å brenne av oljefondet når de humanitære behovene ikke krever "2G". Mest fordi han har en mangende forståelse for helt grunnleggende samfunnsøkonomi. Tror han virkelig det bare er å "bruke" tusenvis av milliarder i Norge? Sett at det kommer 100.000 nye mennesker. Alle skal ha legehjelp. Tror han disse tusenvis av milliarder kan bare trylle frem 1000 nye leger, 2000 nye legesekretærer, 3000 nye sykepleiere? Det er så dumt at det er en skam å høre på, for han har ikke PU og da er det bare moralistisk manipulasjon.

Alltid lett å være snill med andres penger.

Jan Kjærstad, du sitter på en formue over 5 millioner kroner, dersom du bryr deg så mye om andre syrere eller andre så selg huset og lei et sted istedenfor og ta pengene dine ut av banken da har du plutselig 5 mill å bidra med til folk som virkelig trenger pengene mer enn deg.

Så gjør det da vel? Du som er så snill ?

Nei det vil du ikke, fordi du er bare en posør landssviker dust som pleier egoet ditt ved å være moralistisk og snill med andres penger og vil ofre dine landsborgere isteden for å ofre deg selv og din familie....

Avisene som tilrettelegger for denne galskapen er enda mer dust, men det er en annen sak

Anonymkode: 7fbcd...826

Alltid lett å være snill med andres penger.

Jan Kjærstad, du sitter på en formue over 5 millioner kroner, dersom du bryr deg så mye om andre syrere eller andre så selg huset og lei et sted istedenfor og ta pengene dine ut av banken da har du plutselig 5 mill å bidra med til folk som virkelig trenger pengene mer enn deg.

Hykleri på høyt nivå, med andre ord.

Jeg lurer på hvorfor folk er så optimistiske til integrasjonen av alle disse flyktningene. Som om rasisme ikke finnes (på alle sider, naive innfødte, ser ut til å tro att rasisme er det bare innfødte som står for).

Er det ikke etnisk og religiøs splid som skaper flyktninger i utganspunktet? Hvorfor skulle religiøse stridigheter bli mindre her tillands? Naivt...

Annonse

Helt klar. Det er pinlig når vi ser hva Sverige gjør. Og hvordan de snakker om utfordringen, ikke minst. Den tidligere statsministeren Fredrik Reinfeld ba det svenske folk om å åpne sine hjerter - og hva sier vi her? Alt bunner i at vi ikke er villige til å bruke mer penger.

*

Så den godeste Kjærstad ønsker å kjøre hele landet på dunken i sin forkvaplede moralisme. Regner med at han allerede huser en 10-12 flyktninger i sin 250 kvm store leilighet?

Hei!

Jeg har ikke lest intervjuet, og jeg regner med det er mange spissformuleringer fra begge sider her.

Jeg tror imidlertid ikke generelt antirasistene skaper rasisme.da tenker jeg på den farlige rassismen basert på hat, umenneskelighet og fordommer. jeg tror de med de rasistiske holdninger greier skap nettopp alle de konfliktene de selv frykter, samt den rassisme som ødelegger for oss alle på lang sikt,, og faktisk oppmuntrer til ofte, ved å spre fordommer, hat og velge ofte ikke forstå. 

Hvor mange av hverdagsrasistene, vet om damaskus befolkning? Hvem den gjennomsnittlige damaskuser er og hva som er viktig for han og henne?

i Hvilken grad de feks er sekularisterte, godt utdannede, og ganske like oss nordmenn? Med bare ett ønske om å få leve trygt med sin familie, ha et arbeide å gå til, og en fremtid å gå i møte.

På samme måte som vi kunne blitt radikaliserte i en gitt og nok desperat situasjon, på samme måte kan andre mennesker det. Det er virkelig lurt å hjelpe ved store katastrofer som vi står i nå, er vi lure, ser vi forskjellen på å hjelpe den vanlige mann og kvinne og barn, de som, går fra Syria til Europa på egne slitne bein, de har aldri bært våpen eller vært innvolvert som soldater i en eller annen krig, de er bare vanlige folk som oss selv.

Selv syns jeg det er tragisk at vi ikke i større grad ser forskjell på sivile og militære.

Så jeg håper at om hjerte vårt ikke forstår og blir grepet av en medmenneskelig plikt at vi i vertfall av en slags fornuftig helhetstankegang, ser at nå er tiden her for å stå klare med det vi greier for å ta imot folk som flykter med god grunn fra fanatiske religiøse, farlige soldater, desillusjonerte soldater m.m.

Jeg mener sivile bør ha rett til å søke asyl, men jeg mener soldater, som har kjempet i konflikter, er langt mer noe vi bør stille oss kritiske til å ta imot, dessverre har Norge valgt å gi asyl til mange krigsherrer, mens de sender asylbarn ut, samt kvinner,

jeg tror det er mulig å hjelpe, men være mer klar på hvem man hjelper.

Så kan man hjelpe de som virkelig trenger det, og slippe unna av del krigerske menn som Krekar m.fl

Jeg lurer på hvorfor folk er så optimistiske til integrasjonen av alle disse flyktningene. Som om rasisme ikke finnes (på alle sider, naive innfødte, ser ut til å tro att rasisme er det bare innfødte som står for).

Er det ikke etnisk og religiøs splid som skaper flyktninger i utganspunktet? Hvorfor skulle religiøse stridigheter bli mindre her tillands? Naivt...

Jeg er ganske xenofobisk, men prøver å ikke "dømme" selv om jeg er imot mye av ikke-vestlig skikk og bruk (er såklart imot endel vestlig, og).

Jeg tror det kan være sunt for et samfunn å ha mindre fremmedkulturelle minoriteter. Det blir mindre xenofobi, og mer forståelse.

Men masseinnvandringen Europa har sett er for kraftig. Det blir bare problemer - beviselig.

Jeg mener det er bra nok å hjelpe flyktninger med humanitære behov. Heller bruke mer krefter på å ordne opp i årsakene.

Hei!

Jeg har ikke lest intervjuet, og jeg regner med det er mange spissformuleringer fra begge sider her.

Jeg tror imidlertid ikke generelt antirasistene skaper rasisme.da tenker jeg på den farlige rassismen basert på hat, umenneskelighet og fordommer. jeg tror de med de rasistiske holdninger greier skap nettopp alle de konfliktene de selv frykter, samt den rassisme som ødelegger for oss alle på lang sikt,, og faktisk oppmuntrer til ofte, ved å spre fordommer, hat og velge ofte ikke forstå. 

Hvor mange av hverdagsrasistene, vet om damaskus befolkning? Hvem den gjennomsnittlige damaskuser er og hva som er viktig for han og henne?

i Hvilken grad de feks er sekularisterte, godt utdannede, og ganske like oss nordmenn? Med bare ett ønske om å få leve trygt med sin familie, ha et arbeide å gå til, og en fremtid å gå i møte.

På samme måte som vi kunne blitt radikaliserte i en gitt og nok desperat situasjon, på samme måte kan andre mennesker det. Det er virkelig lurt å hjelpe ved store katastrofer som vi står i nå, er vi lure, ser vi forskjellen på å hjelpe den vanlige mann og kvinne og barn, de som, går fra Syria til Europa på egne slitne bein, de har aldri bært våpen eller vært innvolvert som soldater i en eller annen krig, de er bare vanlige folk som oss selv.

Selv syns jeg det er tragisk at vi ikke i større grad ser forskjell på sivile og militære.

Så jeg håper at om hjerte vårt ikke forstår og blir grepet av en medmenneskelig plikt at vi i vertfall av en slags fornuftig helhetstankegang, ser at nå er tiden her for å stå klare med det vi greier for å ta imot folk som flykter med god grunn fra fanatiske religiøse, farlige soldater, desillusjonerte soldater m.m.

Jeg mener sivile bør ha rett til å søke asyl, men jeg mener soldater, som har kjempet i konflikter, er langt mer noe vi bør stille oss kritiske til å ta imot, dessverre har Norge valgt å gi asyl til mange krigsherrer, mens de sender asylbarn ut, samt kvinner,

jeg tror det er mulig å hjelpe, men være mer klar på hvem man hjelper.

Så kan man hjelpe de som virkelig trenger det, og slippe unna av del krigerske menn som Krekar m.fl

Det er grenser for hvor mye man kan hjelpe uten å ødelegge sitt eget samfunn. Leste at det kommer 2000 flyktninger til Sverige pr. dag. Det blir 60.000 i måneden, 720.000 i året. Det sier seg selv at det ikke går i lengden. Løsningen er IKKE å importere alle på flukt i Syria (og andre land).

Det er grenser for hvor mye man kan hjelpe uten å ødelegge sitt eget samfunn. Leste at det kommer 2000 flyktninger til Sverige pr. dag. Det blir 60.000 i måneden, 720.000 i året. Det sier seg selv at det ikke går i lengden. Løsningen er IKKE å importere alle på flukt i Syria (og andre land).

Hei!

Jeg vet lite om det meste,

men jeg er mer sikker på en ting og det er at vi gjør aller lurest i å hjelpe syrere på flukt,

jeg kunne ramset opp mange gode grunner, men jeg lar være, rett og slett fordi grunnene, er noe jeg vil overbevise andre med, og de blir på sitt eget vis feil fordi for meg handler det om noe annet, for viktigere, er at vi ser oss selv, i menneske som har gått 80 mil enten er 98 cm høyt eller gammel mann på 70 år. Fremfor noe tror jeg løsningen ligger i at vi ser hverandre som mennesker, og da blir ord som propaganda ofte dårlige,

for det handler ikke om taktikk, men om medmenneskelighet og ansvar og at vi ser og skjønner hvordan tilfeldigheter urettferdig ofte avgjør hvor vi er i verden, livet m.m.

Jeg tror syrere vil i de fleste land i Europa ha en positiv effekt, økonmisk sett, men for meg er ikke det viktig nok, det er langt viktigere at vi alle gir, og også taper litt, det er en flyktningekatastrofe, den kan også vi tåle å kjenne på.

Hei!

Jeg vet lite om det meste,

men jeg er mer sikker på en ting og det er at vi gjør aller lurest i å hjelpe syrere på flukt,

jeg kunne ramset opp mange gode grunner, men jeg lar være, rett og slett fordi grunnene, er noe jeg vil overbevise andre med, og de blir på sitt eget vis feil fordi for meg handler det om noe annet, for viktigere, er at vi ser oss selv, i menneske som har gått 80 mil enten er 98 cm høyt eller gammel mann på 70 år. Fremfor noe tror jeg løsningen ligger i at vi ser hverandre som mennesker, og da blir ord som propaganda ofte dårlige,

for det handler ikke om taktikk, men om medmenneskelighet og ansvar og at vi ser og skjønner hvordan tilfeldigheter urettferdig ofte avgjør hvor vi er i verden, livet m.m.

Jeg tror syrere vil i de fleste land i Europa ha en positiv effekt, økonmisk sett, men for meg er ikke det viktig nok, det er langt viktigere at vi alle gir, og også taper litt, det er en flyktningekatastrofe, den kan også vi tåle å kjenne på.

Hvis du tror dette vil ha en positiv økonomisk effekt vil jeg si du ikke aner hva du snakker om. Det regnestykket skulle jeg ihvertfall likt å se.

Skal man åpne grenene for å ta i mot alle vil dette nødvendigvis måtte føre til store innstramninger andre steder. Er du villig si å si fra deg all støtte og alle stønader fra NAV slik at landet kan ta i mot flere flyktninger? Er mannen din villig til å betale vesentlig mer skatt slik at dere ikke lenger har råd til å sende barna på privatskole?

Svarer du ja skal du ha all honnør for det, du er langt mer altruistisk enn meg.

Svarer du nei er det ikke, beklager å si det, annet enn hykleri og tomprat og svada fra din side.

Og hvor mener du  alle skal bo? I teltleier i 20 grader minus om vinteren? (For å sette det i perspektiv, 720.000 personer til Sverige i løpet av ett år utgjør nesten 10% befolkningsøkning - det er helt spinnvilt - det finnes ikke boliger, og det er heller ikke mulig å bygge nye boliger i dette tempoet.)

*

Høres ut som Sverige gjør seg selv en stor, feit bjørnetjeneste.     Så en stakkars svensk ordfører i en liten kommune som er blitt fylt til randen av flyktinger og de mangler vinterklær og andre nødvendige ting. Han prøvde å holde en positiv holdning mens han ble intervjuet mens han sto og så helt rådvill og fortvilet ut i øynene og ba så fint og ydmykende om lille Norge kunne hjelpe til.     Stakkars fyr, han tar seg nok en drink eller to om dagene, det hadde jeg gjort i hans situasjon. Eller nei, jeg hadde flyktet landet, i alle fall kommunen.   

*

Svenskene er mer naive enn oss.

Vær du sikker, oljefondet blir borte!!!

Det går an å sette rimelig mål på hvor mange vi kan ta imot, i stedet for dette idiotiet.

Og deretter på mye er settes inn på å assiminere grundig alle somm allerede er komme hit, "gni" norsk kultur inn i dem.

Problemet slik jeg ser det er ikke så mye økonomisk, men mer på gunnn av røttene de har i islam.

Anonymkode: 341e1...d8c

Annonse

Det handler ikke om at man ikke skal hjelpe folk, det handler om måten man hjelper. Det med å hente tusenvis / hundretusenvis, slik at de skal bosette seg her. Det finnes andre måter å hjelpe på, men det er typisk for moralistene å si at de andre måtene ikke er å hjelpe, at det er å lukke øynene for urettferdighet eller hva faen man velger å kalle det.

Sett at en flyktning får dekket de humanitære behovene i en leir i Tyrkia. Hva er det som gjør at denne flyktningen har noe større behov for asyl i Norge, enn fattige barn fra f.eks. Bangladesh?

Man konkurrerer i moral, men få av dem gjør noe mer enn jeg gjør. Jeg hater hyklere.

Du bør forholde deg til den realitet at heller ikke Tyrkia, Jordan  med flere vil være flytningemottak  slik de er i dag oga av geografi,

vi bør dele langt mer "rettferdig" på ansvaret for denne humanitære katastrofen.

Det betyr tenke over hva du ville gjort selv hvis IS banket på døra di med få andre muligheter enn å la deg halshugge eller sette deg selv på en farefull ferd og forlate alt det du har.

Det er det perspektivet vi må ta, for det er sånn realiteten er, for den vanlige sivilie kvinne mann og barn.

Det siste du nevner der handler om følelser. Du bruker et følelsesmessig argument mot meg. Det har ingen relevans for saken vi diskuterer, det å fremheve at IS halshugger etc. Fordi jeg har aldri ment at man bør sende dem tilbake til IS.

Det handler neppe om rettferdighet, men hva som fungerer i praksis. Det er ingen grunn til at flyktninger fra Syria trenger å bli norske statsborgere mer enn tiggere fra Bangladesh eller "romfolk". Det mest rettferdige hadde kanskje vært om alle i hele verden hadde akkurat de samme forholdene. Det er desverre totalt urealistisk, for å ikke si umulig. Politikk går ut på å finne frem til løsninger som fungerer i praksis.

Nei, 

det er ikke samme sak å være økonomisk flyktning fra bangladesh,

De utgjør ikke samme store gruppe, og grunnene til at de flykter er helt forskjellig.

Menneskene fra Syria, ville ALDRI flyktet fra sine bekvemmelige liv, fra sine hjem, fra sin jobb, fra sitt nærmiljø om ikke satan banket på, (nå bruker jeg følelser, noe jeg vet, men av og til bør man og må man og skal man og kan man ikke utelate ord som er ladet med følelser. Rett og slett fordi disse flykntingene er IKKE økonomiske flyktninger, de flykter fra religøs ekstremisme, fra å bli halshugget, kanskje på mandag, da IS står mindre enn 5 km utenfor damaskus! og kanskje som enste grunn at de hadde postet et bilde av lørdagens fest, blir de halshugget. 

Så ja disse menneskene er meg, de er så nære meg, de utgjør ingen trussel, de trenger bare beskyttelse, fra ekstremissme, og jeg tror og er sikker på at vi gjør lurt i å være rause,

Nei, 

det er ikke samme sak å være økonomisk flyktning fra bangladesh,

De utgjør ikke samme store gruppe, og grunnene til at de flykter er helt forskjellig.

Menneskene fra Syria, ville ALDRI flyktet fra sine bekvemmelige liv, fra sine hjem, fra sin jobb, fra sitt nærmiljø om ikke satan banket på, (nå bruker jeg følelser, noe jeg vet, men av og til bør man og må man og skal man og kan man ikke utelate ord som er ladet med følelser. Rett og slett fordi disse flykntingene er IKKE økonomiske flyktninger, de flykter fra religøs ekstremisme, fra å bli halshugget, kanskje på mandag, da IS står mindre enn 5 km utenfor damaskus! og kanskje som enste grunn at de hadde postet et bilde av lørdagens fest, blir de halshugget. 

Så ja disse menneskene er meg, de er så nære meg, de utgjør ingen trussel, de trenger bare beskyttelse, fra ekstremissme, og jeg tror og er sikker på at vi gjør lurt i å være rause,

Hvor skal du bosette flere hundre tusen flykninger? Og på hvilke andre områder skal du kutte for å få økonomien til å gå opp?

Hvorfor forstår du ikke at alternativet til masseinnvandringer ikke trenger å være å sende folk tilbake til IS?????????????? Jeg er så dritt sånn argumentering, det er stråmannsargumentering på høyt nivå og oppleves bare kverulerende.

Hm,

jeg baserer det på økonimiske analyser og,

hva fagfolk, eks statistikere gjengir ting som som stemmer med mine egne raske beregniner og analyser.

Videre er det mye egen vinning tatt med her, jeg er ikke noen snill liten nonne,  jeg er mer en lite smart, men likevel, "mikkel rev"-luring, ja så lur er jeg ikke, og mye er jeg nok drevet av mitt mamma.hjerte,  Og DET er jeg virkelig glad for!

Hadde ikke jeg vært drevet av mamma-hjerte så takk Gud for at..jeg skal ikke skrive akkurat noe mer om det, (hadde du ikke hengt deg så opp i bagateller og vært så moralistisk så skulle du fått høre/lese alt, , men for Pk-folk og religøse, bør man holde kortene tette:-)  da akkurat en liten ærlig ytring på dol vil bli brukt mot meg, så litt lur er jeg jo blitt:-)

Når jeg iblant ikke er så lur, gir jeg som deg faan, jeg bare skriver det ikke.

Nå syns jeg at du skal forklare for meg, hvorfor landene rundt Syria skal ta i mot 4 millioner flyktninger? 

mener du geografi er det essensielle her?

Hm,

jeg baserer det på økonimiske analyser og,

hva fagfolk, eks statistikere gjengir ting som som stemmer med mine egne raske beregniner og analyser.

Hvilke økonomiske analyser er dette? Statistikk fra SSB viser faktisk at den eneste innvadrergruppen som er "lønnsom" er srilankere. Ellers går det med underskudd over hele linja, og det inkluderer også etniske nordmenn. Eneste grunnen til at det går rundt er pga oljepengene. 

Men jeg forventer ikke å få svar på dette heller.

Sånn er det med den saken.

Endret av slabbedask

. Rett og slett fordi disse flykntingene er IKKE økonomiske flyktninger, de flykter fra religøs ekstremisme, fra å bli halshugget, kanskje på mandag, da IS står mindre enn 5 km utenfor damaskus! og kanskje som enste grunn at de hadde postet et bilde av lørdagens fest, blir de halshugget. 

Du har nok rett i at de flykter fra ekstremisme.  Men de er i konflikt også fordi de står mellom ekstremistene og de liberale, som over flere år har hatt mer vestlig tilnærming både til religionen og til sitt levesett.

Er vi villige til å ta imot det?  Vil vi ha en større gruppe av akkurat inn?  

Anonymkode: 14ca3...418

Gjest Gargamel

Hvilke økonomiske analyser er dette? Statistikk fra SSB viser faktisk at den eneste innvadrergruppen som er "lønnsom" er srilankere. Ellers går det med underskudd over hele linja, og det inkluderer også etniske nordmenn. Eneste grunnen til at det går rundt er pga oljepengene. 

Men jeg forventer ikke å få svar på dette heller.

Sånn er det med den saken.

Når dere går så hardt og skråsikker ut mot MM klarer jeg ikke dy meg. Det er en analyse her:

http://e24.no/kommentarer/e24-kommentarer/per-valebrokk-kommenterer-bestemor-europa-trenger-flyktningene/23516116

Det kommer nok mye an på hvordan syrerne viser seg å fungere i Norge. Bosniere og folk fra fjerne østen deltar bra i yrkeslivet, mens andre grupper har veldig lav deltagelse.

Jeg mener også at vi må sette en grense fordi det finnes praktisk talt ingen grense for hvor mange som vil til Norge om det var fritt frem. De som er desperate nok til å flykte med en liten båt er toppen av et enormt isfjell. Så vidt jeg vet er det ingen partier til høyre for Rødt som vil ha fri innvandring, men de kjører forskjellig retorikk. F.eks når AP angriper Anundsen fordi han ikke er rask nok til å hente tilbake asylbarn som AP har kastet ut (litt forenklet) 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...