Gå til innhold

Hva er det med virkelighetsfjerne raddiser?

Anbefalte innlegg

Når dere går så hardt og skråsikker ut mot MM klarer jeg ikke dy meg. Det er en analyse her:

http://e24.no/kommentarer/e24-kommentarer/per-valebrokk-kommenterer-bestemor-europa-trenger-flyktningene/23516116

Det kommer nok mye an på hvordan syrerne viser seg å fungere i Norge. Bosniere og folk fra fjerne østen deltar bra i yrkeslivet, mens andre grupper har veldig lav deltagelse.

Vi kan ta imot 1 million flyktninger. Spørsmålet er om vi burde. Finansavisen har beregnet kostnaden pr. immigrant til rundt 7 millioner. Mange av disse gruppene har en arbeidsdeltagelse på under 30%. Med det svært lave integrasjonsnivået vi har, som i tillegg blir verre, jo flere som kommer er det også snakk om et sosialt og demografisk spørsmål. Jeg føler jeg at det er viktig å stille et par ytterligere spørsmål rundt konsekvensanalysene før vi går til slike skritt, som vil irreversibelt endre vårt land for alltid.

Finansavisen: Summert opp betyr dette at innvandringen av 15.400 ikke-vestlige personer i fjor vil koste Norge 63 milliarder kroner: «Påløpte og fremtidige nettokostnader ved ikke-vestlige innvandrere og deres barn som allerede befinner seg i Norge, beregnes til 1200 milliarder kroner. Hvis ikke-vestlig innvandring fortsetter på nivå med de fem siste årene, vil de totale kostnadene summere seg til 4100 milliarder kroner netto.

Den svensk-kurdiske nasjonaløkonomen Tino Sanandaji mener Norge kan hjelpe syrere på en mer fornuftig måte enn å la dem komme til Norge. – Jeg synes ikke dette er en riktig anvendelse av deres penger. For den kostnaden som dere bruker på å ta imot 10.000 syrere, kan dere kanskje redde én million syrere. Og da er det faktisk umoralsk mot den millionen mennesker som ikke får hjelp, sier Sanandaji.

Finansavisen og Nettavisen: - Mitt tips er at 8000 syrere om noen år blir om lag 30.000, inklusive gjenforeninger, ekteskap med landsmenn og nye gjenforeninger, sier samfunnsøkonom Jan Ludvig Andreassen i Eika Gruppen i et intervju med Finansavisen.

- Med familiegjenforening, og henting av ektefeller, kan det bli om lag 30.000 syrere som får norsk statsborgerskap på sikt, og da får man en livstidskostnad på totalt 150 milliarder kroner, utdyper Andreassen til Nettavisen.

100.000 blir da fort 400.000. Så kan man regne ut rene kostnader og samfunnsmessige utfordringer.

Galskap fra ende til annen.

Endret av slabbedask

Fortsetter under...

Vi kan ta imot 1 million flyktninger. Spørsmålet er om vi burde. Finansavisen har beregnet kostnaden pr. immigrant til rundt 7 millioner. Mange av disse gruppene har en arbeidsdeltagelse på under 30%. Med det svært lave integrasjonsnivået vi har, som i tillegg blir verre, jo flere som kommer er det også snakk om et sosialt og demografisk spørsmål. Jeg føler jeg at det er viktig å stille et par ytterligere spørsmål rundt konsekvensanalysene før vi går til slike skritt, som vil irreversibelt endre vårt land for alltid.

Finansavisen: Summert opp betyr dette at innvandringen av 15.400 ikke-vestlige personer i fjor vil koste Norge 63 milliarder kroner: «Påløpte og fremtidige nettokostnader ved ikke-vestlige innvandrere og deres barn som allerede befinner seg i Norge, beregnes til 1200 milliarder kroner. Hvis ikke-vestlig innvandring fortsetter på nivå med de fem siste årene, vil de totale kostnadene summere seg til 4100 milliarder kroner netto.

Den svensk-kurdiske nasjonaløkonomen Tino Sanandaji mener Norge kan hjelpe syrere på en mer fornuftig måte enn å la dem komme til Norge. – Jeg synes ikke dette er en riktig anvendelse av deres penger. For den kostnaden som dere bruker på å ta imot 10.000 syrere, kan dere kanskje redde én million syrere. Og da er det faktisk umoralsk mot den millionen mennesker som ikke får hjelp, sier Sanandaji.

Finansavisen og Nettavisen: - Mitt tips er at 8000 syrere om noen år blir om lag 30.000, inklusive gjenforeninger, ekteskap med landsmenn og nye gjenforeninger, sier samfunnsøkonom Jan Ludvig Andreassen i Eika Gruppen i et intervju med Finansavisen.

- Med familiegjenforening, og henting av ektefeller, kan det bli om lag 30.000 syrere som får norsk statsborgerskap på sikt, og da får man en livstidskostnad på totalt 150 milliarder kroner, utdyper Andreassen til Nettavisen.

100.000 blir da fort 400.000. Så kan man regne ut rene kostnader og samfunnsmessige utfordringer.

Galskap fra ende til annen.

Hei!

Vi arbeidsledige koster også mye penger, ja alle i en velferdsstat koster:

Professor Torberg Falch ved NTNU har regnet seg frem til hvor mye samfunnet taper for hver person som faller utenfor arbeidslivet når de er 20 år: 7,1 millioner kroner per hode.

I tillegg kommer økt skatt for å finansiere trygder, økt sannsynlighet for rus og kriminalitet, smitteeffekter og lavere livskvalitet.

Dersom disse ikke kommer inn i arbeidslivet igjen, vil det dermed koste samfunnet minst over 700 milliarder kroner, ifølge DN.nos beregning 

http://www.dn.no/nyheter/politikkSamfunn/2012/10/13/de-kan-koste-norge-minst-700-milliarder-kroner

i motsetning fins flere grupper invandrere som er en stor ressurs for oss, feks indere, sri lanka, Iran, med mange flere grupper.

http://www.aftenposten.no/okonomi/OECD-Innvandrerne-i-Norge-lonner-seg-7228678.html

Å være asylsøker er for feks gruppen syrere ikke en ok greie, de vil jobbe, men kan ikke før søknad er behandlet, de fleste har høy utdannelse, kompetanse vi kan trenge på ulike områder, de har stabile familierelasjoner, lite rusproblemer, god helse m.m.

faktisk vil Europa trenge flere innvandrere,  de tar de jobbene "vi"  ikke vil ha, de får viktige "hjul" til å gå rundt i samfunnet, de blir en kjøpekraft og igjen god grobunn for videre flyt av penger. Og sist og viktig, de blir ofte svært glade i landet, som ga dem mulighetene, det gir igjen høy yrkesdeltagelse.

Jeg tror vi bør tenke at vi trenger innvandrere, og syrere med god utdannelse, vel, de er jo et "kupp" :-)

Jeg syns imidlertid krigsherrer og soldater fra Somalia, Afganistan, Kongo m.fl, er mer problematisk å ta i mot, de koster oss dyrt fordi, de vil koste oss dyrt på lang sikt, de integreres sjeldent godt og de er lettere mål for rekruttering av ekstremissme. Selv de må vi av og til "hjelpe", men vi må skille sivile fra Syria, sivile på flukt fra terror, fra ekstremissme og destruktivitet.

Sett deg litt inn i samfunnsdebatten i stedet, jeg er ferdig med disse "diskusjonene".

Hei!

Når du møter motstand og ikke meningsfeller, så må du avslutte, det er rart?

Nå syns jeg at du skal forklare for meg, hvorfor landene rundt Syria skal ta i mot 4 millioner flyktninger? 

mener du geografi er det essensielle her?

Å stille et slikt spørsmål er veldig til saken.

her er et bilde som oppsummerer, selv om jeg syns du bør svare på spørsmålet, da det er politiske beslutninger som tas, og da er fordeling av belastning og preferanser/goder, alltid også et viktig tema, i storpolitisk øymed.

Flyktninger7

Det er utenksomme ord som i kommentatorfeltet jeg syns denne situasjonen er for alvorlig for.

Hei!

Vi arbeidsledige koster også mye penger, ja alle i en velferdsstat koster:

Takk, jeg har jobbet før, og betalt mer skatt i året enn det jeg har i brutto inntekt før skatt nå. Og hadde det vært noe "hjelp" og få så kunne jeg kanskje fortsatt med det. Men nei, dette bedritne systemet har ikke noe annet å tilby enn zombie-piller. Det er ikke alle som har klippekort på hjelp og støtte slik som visse andre har.

Professor Torberg Falch ved NTNU har regnet seg frem til hvor mye samfunnet taper for hver person som faller utenfor arbeidslivet når de er 20 år: 7,1 millioner kroner per hode.

I tillegg kommer økt skatt for å finansiere trygder, økt sannsynlighet for rus og kriminalitet, smitteeffekter og lavere livskvalitet.

i motsetning fins flere grupper invandrere som er en stor ressurs for oss, feks indere, sri lanka, Iran, med mange flere grupper.

Bare så synd at det ikke er denne gruppen du vil importere. Du kan jo sjekke litt opp på arbeidsdeltagelsen fra innvandrere fra midtøsten. 

http://www.aftenposten.no/okonomi/OECD-Innvandrerne-i-Norge-lonner-seg-7228678.html

Å være asylsøker er for feks gruppen syrere ikke en ok greie, de vil jobbe, men kan ikke før søknad er behandlet, de fleste har høy utdannelse, kompetanse vi kan trenge på ulike områder, de har stabile familierelasjoner, lite rusproblemer, god helse m.m.

faktisk vil Europa trenge flere innvandrere,  de tar de jobbene "vi"  ikke vil ha, de får viktige "hjul" til å gå rundt i samfunnet, de blir en kjøpekraft og igjen god grobunn for videre flyt av penger. Og sist og viktig, de blir ofte svært glade i landet, som ga dem mulighetene, det gir igjen høy yrkesdeltagelse.

Jeg tror vi bør tenke at vi trenger innvandrere, og syrere med god utdannelse, vel, de er jo et "kupp" :-)

Ja, det er sikkert bare de høyt utdannede som kommer? LOL.

Det siste Europa trenger er flere innvandrere. Les deg litt opp på grunnleggende samfunnsøkonomi. Så kan du i tillegg lese deg litt opp på alle problemene som massinnvandringen av muslimer fører til. Du er så far out at det ikke er morro engang.

Og hvor mye er du villig til å gå ned i inntekt/offentlig stønad for å finansiere dette spinnville eksperimentet? Eller er det andre som skal ta regningen? (Det har jeg spurt om før, men du svarer ikke på konkrete spørsmål - det er bare masse uvesetninge utlegninger om alt mulig annet).

Endret av slabbedask

Min idé er å bruke pengene i utlandet i stedet for her, hvor man "får mer for pengene". Norge er verdens dyreste land å bo i. Hvorvidt Norge kan tjene på 100.000 flyktninger (som økonomiprofessor Victor D. Norman mener) er det delte meninger om, desverre. Det er også mye delte meninger ang. hva slags utdannelse flyktningene har. Problemet ditt er at du blindt kjøper det som blir sagt i den ene "blokken" i debatten.

*

Hva er det du hjelper flyktninger med da, utenom å argumentere hett uten å ha satt deg inn i den andre siden av debatten?

Hei!

jeg tror vi hjelper flyktningene omtrent like mye, (om jeg ikke tar helt feil intuisjonsmessig) (det kan jeg jo gjøre for jeg kjenner deg jo ikke og vet ikke hva du bruker fritiden din på)

Jeg påvirkes nok mindre av en eller enkelt sider i saker enn mange, sånn generelt, fordi jeg er utviklingsforstyrret på en sånn måte at at jeg er mer saksstyrt og i vertfall mye mindre personsstyrt enn de fleste (tror det også kan oppleves av mange som en form for manglende lojalitet, noe også som er et symptom på psykopati, jeg tror det er det trekket jeg har på psykopati om jeg husker listen riktig)

Ellers er jeg ganske god i matematikk og ok i statistikk , så jeg har ikke problemer med å lese tall, gjøre beregninger, forstå statistikeres presentasjoner. Det er mye lettere for meg faktisk enn å forstå talespråk, altså selv mitt eget språk, selv der kan jeg fortsatt misforstå en del, engelsk går det lettere med, fordi da blir jeg tatt hensyn til osv..

jeg leser en bok om fibonacci, og jeg misforstår ikke, det er deilig bare lese en tekst, også vite at det man leser er faktisk bare det som står, jeg syns dette er en interessant bok, men jeg blir ofte så begeistret at jeg drømmer meg bort, da legger jeg boken vekk.

idag er jeg syk eller lei meg eller deprimert, jeg vet ikke hva, frisk er jeg i vertfall ikke, men muligens er deprimert for sterkt ord, jeg håper i morgen blir en vanlig dag, sånn dag da man ikke er svimmel og uvel m.m. Det er sjelden jeg er så dårlig som nå: men selv sånne dager kan være viktieg, jeg fikk feks tenkt noen tanker jeg ikke pleier tenke på, feks på at jeg ikke vil dø enda.

Takk, jeg har jobbet før, og betalt mer skatt i året enn det jeg har i brutto inntekt før skatt nå. Og hadde det vært noe "hjelp" og få så kunne jeg kanskje fortsatt med det. Men nei, dette bedritne systemet har ikke noe annet å tilby enn zombie-piller. Det er ikke alle som har klippekort på hjelp og støtte slik som visse andre har.

Bare så synd at det ikke er denne gruppen du vil importere. Du kan jo sjekke litt opp på arbeidsdeltagelsen fra innvandrere fra midtøsten. 

Ja, det er sikkert bare de høyt utdannede som kommer? LOL.

Det siste Europa trenger er flere innvandrere. Les deg litt opp på grunnleggende samfunnsøkonomi. Så kan du i tillegg lese deg litt opp på alle problemene som massinnvandringen av muslimer fører til. Du er så far out at det ikke er morro engang.

Og hvor mye er du villig til å gå ned i inntekt/offentlig stønad for å finansiere dette spinnville eksperimentet? Eller er det andre som skal ta regningen? (Det har jeg spurt om før, men du svarer ikke på konkrete spørsmål - det er bare masse uvesetninge utlegninger om alt mulig annet).

Hei!

Det er sånn at vi ikke enkeltvis betaler for deg og meg og invandrerne,

det er politiske beslutninger som tas, og avgør hvordan øknomiske midler skal fordeles og brukes, og det trodde jeg du visste, 

Tenk om du fikk en regning, plutselig og uventet på noe som kostet staten noe, det ville blitt uforutsigbart,

ved å stemme sier vi mye om hva vi vil bruke penger på og hva som er viktig priorotering for oss,

Jeg er for et rellativt høyt skattenivå, for eiendomsskatt m.m. det er en god måte å finansiere nødvendigheter på som feks en velferdsstat, Håper det er svar nok.

jeg mener videre at alle skal ha lik rett til hjelp, ha samme kjennskap til systemet og rettighetene sine, jeg tror jeg nok kan kalle meg litt sosialistisk på det området;)

selv om jeg er pirat i bunn og grunn,

ellers må du også svare på spørsmål vet du...jeg har spurt deg alvorlig, hva du gjør, og hvordan du formidler ditt ønske eller behov om hjelp? men det svarte ikke du på, 

hvis man ikke ber om hjelp, eller formidler ønske og behov, vel så kan ingen vite hva behovet eller ønsket ditt er.

Annonse

Jeg syns du er veldig følelsesstyrt jeg, du bare har et ideal om det med fornuftsstyring, du har sikkert lest noe om diagnosen din og. Blitt innprentet av psykiateren. Men du er mer emosjonell enn hva som er normalt. Du blir veldig følelsesmessig engasjert, og alle saker som blir debattert dreier seg inn på hva du føler og driver med der og da. Bare dette svaret tyder på det; du dreier tråden inn på at du ikke har det bra nå. Helt legit at du ikke har det bra, men det er ikke noe saklig argumentasjon akkurat. Men, uansett, god bedring. Jeg bare sier min mening.

Ja det er helt riktig,

jeg er veldig følsom har alltid vært det, det er bare mange som ikke tror det fordi jeg virker ytre sett litt fjern og distansert og ja noe mer,..husker ikke helt hva det var. (men det er kun det ytre, inni meg er jeg full av følelser, )

Så der er vi enige. God natt jeg legger meg, takk for omtanken.

Hei!

Det er sånn at vi ikke enkeltvis betaler for deg og meg og invandrerne,

det er politiske beslutninger som tas, og avgør hvordan øknomiske midler skal fordeles og brukes, og det trodde jeg du visste, 

Ja, jeg har ikke PU. 

Disse politiske beslutningene påvirker "oss". Penger vokser ikke på trær. Enten må skattene økes, eller det blir kutt i offentlige velferdsgoder (som støtte og stønad fra NAV). Det ser man ikke minst nå i debatten om statsbudsjettet og økte bevilgninger til flyktninger. For all del, du må gjerne støtte mottak av 100.000 flyktninger, man da må du også regne med å stramme inn livreima (da kan det, f.eks. bli slutt på gratis briller, tannlege, og brukerstyrt personlig assistent).

Endret av slabbedask

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...