Gå til innhold

Anbefalte innlegg

MICHEL HOUELLEBECQ - Underkastelse, Cappelen Damm, 2015.

Har du lest denne boken?

Michel Houellebecq tegner et skremmebilde, framtvunget av en gjennomført moderat linje.

Etter presidentvalget i 2022, styres Frankrike av en muslimsk president. Ikke en muslim av typen Hadia Tajik. President Mohammed Ben Abbes er sjef i Muslimsk brorskap – en moderat islamist, men altså en mann som står i spissen for et parti som vil gjøre Frankrike til et land der muslimske lover og skikker litt etter litt får dominere det offentlige liv.

En syltynn Eurabia-konspirasjon? Tvert imot! Houellebecqbeskriver en ikke usannsynlig utvikling i fransk politikk!

Scenarioet er slik: I første valgomgang vinner Front Nationals Marie Le Pen overlegent. Det gamle høyrepartiet til Sarkozy er håpløst fortapt, mens Muslimsk brorskap slår sosialistene på målstreken. Omvalg mellom ytre høyre og moderat islam! Et vanskelig valg for de to partiene som har styrt Frankrike i moderne tid, gjett om?!

Som man forstår, vedtar både «Arbeiderpartiet» og «Høyre» å gi sin støtte til Muslimsk brorskap. Moderat islam er å foretrekke, framfor reinspikka høyreekstremisme. Og vips, så er Frankrike omgjort fra miniskjørt til hijab. For det er kvinnene som i første rekke rammes av denne «moderate» revolusjonen. Det første som skjer, er at kvinnene mister retten til å undervise; Sorbonne blir islamisert nærmest over natta.

Men det blir mye, mye verre for den vanlige, franske kvinne. Som følge av at barnetrygden blir mangedobla – ooops, SV! - blir kvinnenes hjemkomst til kjøkkenbenken en naturlig følge. Sånn forsvinner også arbeidsløsheten, gitt! Vinn-vinn! Men kvinnene er altså tilbake i den rollen også moderate muslimer ifølge forfatteren mener hun hører hjemme i. I underkastelse – i en tilværelse der polygami og arrangerte ekteskap er selvfølgelige, nærmest naturgitte ingredienser.

EU utvides til å inkludere nordafrikanske land, samtidig som hovedkvarteret flyttes sørover – tilRoma. Romerriket gjenopprettes? Med sharia som lovens bokstav? I så fall, skjer dette også helt «naturlig». Like naturlig som at hovedpersonen, etter først å ha takka ja til pensjon, godtar et tilbud om å komme tilbake til det nå muslimske universitetet – som konvertitt, naturlig nok. Med fri tilgang til tre hustruer blant studinene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/407852-underkastelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Neida, bare tuller. Jeg har ikke lest boka. Jeg er ikke så opptatt av dystopiske fremtidsutsikter. Sier ikke at apokalypsen ikke kan komme, men jeg føler ikke at jeg vet noe om det, og uansett så spiller det ingen rolle hva jeg "mener". Er best å bare lukke øynene for alt mulig her i verden, uansett hva det måtte være. Lukke øynene, og håpe at alt ramler på rett plass. Ikke at det har ført meg andre steder enn til ytterkanten av samfunnet, jeg antar jeg har for vondt i vilja til å ta tak i ting.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/407852-underkastelse/#findComment-3654005
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...