Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg drar dit en langhelg om noen uker. Har dere noen bra tips?

Hei!

Ja det har jeg!

Det er "verdens vakreste land" syns jeg:-)

det er noe med fargene, lukten, og enkelheten. 

Islendinger sa til meg at jeg ikke burde kaste bort penger på den blå lagune, for alle offentlige bad på Island er jo i teorien blå laguner,

så hvis du ikke får dratt til den blå lagune, kan du dra til et offentlig bad, og oppleve mye av det samme, men du MÅ bade i varmt vann varmet opp fra jorden selv:-)

Et annet tips om du skal til reykjavik og har som meg begrenset økonomi, besøk røde kors sin butikk, der kjøpte jeg islendinger, flotte gensre i deilig ull, til barna. Det er generelt dyrt på island så en ullgenser koster i butikkene ca 2000 kr, men på røde kors butikken fikk jeg gensere til ca 300 kr.

Ellers har de et vakkert operahus der i Reykjavik.

Ellers er noe av det beste og mest minnesrike jeg gjorde på island, å ri på vikingvis, med bena lett ut til siden, time etter time, på en stødig deilig hest, til små fossefall og varme kilder:-) Jeg fikk bare veldig vondt i rompa neste dag, men jeg ville ikke vært det foruten.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/407858-island/#findComment-3654068
Del på andre sider

Å - Island er et av mine drømmeland! Har hatt lyst til å reise dit siden jeg var 15 år og ble kjent med noen islendinger på en leir, men det har ikke bltt noe av. Jeg lånte meg t.o.m. Lingaphone-kurs på islandsk for å lære meg språket :-) Har dessverre ingen tips.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/407858-island/#findComment-3654071
Del på andre sider

Hei!

Ja det har jeg!

Det er "verdens vakreste land" syns jeg:-)

det er noe med fargene, lukten, og enkelheten. 

Islendinger sa til meg at jeg ikke burde kaste bort penger på den blå lagune, for alle offentlige bad på Island er jo i teorien blå laguner,

så hvis du ikke får dratt til den blå lagune, kan du dra til et offentlig bad, og oppleve mye av det samme, men du MÅ bade i varmt vann varmet opp fra jorden selv:-)

Et annet tips om du skal til reykjavik og har som meg begrenset økonomi, besøk røde kors sin butikk, der kjøpte jeg islendinger, flotte gensre i deilig ull, til barna. Det er generelt dyrt på island så en ullgenser koster i butikkene ca 2000 kr, men på røde kors butikken fikk jeg gensere til ca 300 kr.

Ellers har de et vakkert operahus der i Reykjavik.

Ellers er noe av det beste og mest minnesrike jeg gjorde på island, å ri på vikingvis, med bena lett ut til siden, time etter time, på en stødig deilig hest, til små fossefall og varme kilder:-) Jeg fikk bare veldig vondt i rompa neste dag, men jeg ville ikke vært det foruten.

Så herlig! Mange bra tips, men ri har jeg aldri gjort så det tør jeg ikke :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/407858-island/#findComment-3654092
Del på andre sider

Å - Island er et av mine drømmeland! Har hatt lyst til å reise dit siden jeg var 15 år og ble kjent med noen islendinger på en leir, men det har ikke bltt noe av. Jeg lånte meg t.o.m. Lingaphone-kurs på islandsk for å lære meg språket :-) Har dessverre ingen tips.

Linguaphone, ja, det var også en tid :-) Du får overtale husbonden til en liten pkjærestetur dit...? :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/407858-island/#findComment-3654093
Del på andre sider

Jeg drar dit en langhelg om noen uker. Har dere noen bra tips?

Heldiggris!!! Som MM sier, det er DYRT på Island, men man kan jo kose seg allikevel. :) Jeg har vært i Den Blå Lagune i 1984 og i 2004 og det var i grunnen to aldeles forskjellige opplevelser! I 1984 var det ikke noe anlegg der ennå, man kunne bare ruslet ned til vannkanten og dyppe seg nedi - nå er det et enormt badeanlegg. Jeg er dog ikke enig med MM i at alle badeanlegg er blå laguner, for det er da vel bare Den Blå Lagunen som har dette kisel-laget (er det ikke det?) i bunnen som gjør den så spesiell? Verdt et besøk synes nå jeg!

Ta med deg ulltøy og vindtett, Island senhøstes kan nok være en hustrig opplevelse...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/407858-island/#findComment-3654099
Del på andre sider

Annonse

Linguaphone, ja, det var også en tid :-) Du får overtale husbonden til en liten pkjærestetur dit...? :-)

Tja...tror ikke han drømmer om Island. Men 11-åringen har lyst til å dra dit på fjortistur og ri på islandshester! Så om tre år, kan det jo være at det blir fjortistur til Island på oss :-) I vinterferien skal nåværende fjortis og jeg på sydentur :-) Blir deilig. Han eldste valgte Alpetur med pappaen for to år siden.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/407858-island/#findComment-3654100
Del på andre sider

Heldiggris!!! Som MM sier, det er DYRT på Island, men man kan jo kose seg allikevel. :) Jeg har vært i Den Blå Lagune i 1984 og i 2004 og det var i grunnen to aldeles forskjellige opplevelser! I 1984 var det ikke noe anlegg der ennå, man kunne bare ruslet ned til vannkanten og dyppe seg nedi - nå er det et enormt badeanlegg. Jeg er dog ikke enig med MM i at alle badeanlegg er blå laguner, for det er da vel bare Den Blå Lagunen som har dette kisel-laget (er det ikke det?) i bunnen som gjør den så spesiell? Verdt et besøk synes nå jeg!

Ta med deg ulltøy og vindtett, Island senhøstes kan nok være en hustrig opplevelse...

Ja har skjønt at det er kaldt :-) Den blå lagunen er diskutert, høres jo fint ut. Men jeg håper det ikke er sånn über-kommersielt, for det er jeg ikke så glad i...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/407858-island/#findComment-3654101
Del på andre sider

Ja har skjønt at det er kaldt :-) Den blå lagunen er diskutert, høres jo fint ut. Men jeg håper det ikke er sånn über-kommersielt, for det er jeg ikke så glad i...

Jeg synes ikke det var mer kommersielt enn Pirbadet her i Trondheim jeg da, litt salg av souvernirer i inngangspartiet såvidt jeg husker, men ikke noe påtrengende.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/407858-island/#findComment-3654105
Del på andre sider

Hei!

Skal du dit for en helg ville jeg satset på noe sikkert, opplevelsesmessig, så da den blå laguna,

det er bare helt fantatsisk, ikke minst fasilitetene før man går i "bassenget"

det er rent og systematisk og ryddig og enkelt og det er god mat der faktisk.

Jeg var der i 2014 og det er virkelig flott.

Vi planlegger(håper jeg da) å legge ferien dit neste år, da har vi lenger tid, og tenker mer å gå tracking, dvs fra kilde til kilde, rett og slett bade i supervarme vann i naturen. Sånt får man ikke tid en helg, men det er "fjellruter" man kan gå om man har mer tid.

Ellers bør du jo se en geyshir, det var en av de største opplevelsene mine,

men jeg syns det hører sammen med et bad:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/407858-island/#findComment-3654106
Del på andre sider

Jeg synes ikke det var mer kommersielt enn Pirbadet her i Trondheim jeg da, litt salg av souvernirer i inngangspartiet såvidt jeg husker, men ikke noe påtrengende.

:wub:

hm så hyggelig:-)

alt jeg skrev ble slettet mystisk og merkelig og dumt:-(

og i sum skrev jeg at min mann var lite, er lite lysten på island, han sa hø hæ ja island vil du til et skikkelig hackerparadis det" osv... litt som om det var grunnen min for å foreslå ferie dit.

Selvsagt har jeg også andre grunner til å like Island, men da jeg var der, var det som å komme hjem, kulturmessig, det var stille der, og butikkene hadde ikke navn fra USA, om du skjønner, de hadde islandske navn, og det var stille der og det var ok å ikke snakke, og jeg red i faktisk 9 timer uten å si særlig mye mer enn "vakker elv", "vil du ha øl" og da jeg satte på plass hesten, gikk mannen uten å si hade, for meg ok, men det er ikke sånn det er i norge, slik at for meg var de får ords-samfunn enklere.

Jeg vile flytte til Island, vi kan ikke det enda, men om min manns firma utvider sa han, så kunne det være mulig, jeg tror vi ville fått det enklere på island, rett og slett fordi det er stille der og mindre kommersielt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/407858-island/#findComment-3654113
Del på andre sider

Selvsagt har jeg også andre grunner til å like Island, men da jeg var der, var det som å komme hjem, kulturmessig, det var stille der, og butikkene hadde ikke navn fra USA, om du skjønner, de hadde islandske navn, og det var stille der og det var ok å ikke snakke, og jeg red i faktisk 9 timer uten å si særlig mye mer enn "vakker elv", "vil du ha øl" og da jeg satte på plass hesten, gikk mannen uten å si hade, for meg ok, men det er ikke sånn det er i norge, slik at for meg var de får ords-samfunn enklere.

Jeg vile flytte til Island, vi kan ikke det enda, men om min manns firma utvider sa han, så kunne det være mulig, jeg tror vi ville fått det enklere på island, rett og slett fordi det er stille der og mindre kommersielt.

Det er ikke uten grunn at islendinger har strømt til Norge de siste årene.  Det har alltid vært tøft å bo på Island og spesielt etter 2008 da bankene falt sammen.  Det er i hvert fall ikke mindre kommersielt på Island enn iNorge og mye mer fart og spenning i samfunnet.  Islendinger stiller enorme krav til seg selv og de har lite utviklet sosialsystem.  Sykelønn er lite av og dagpenger ikke til å leve av.  Sykepleiere strømmer til Norge for her får de dobbelt så høy lønn.  Prisene er blitt stive igjen, og for oss nordmenn er det blitt dyrt å reise pga. at norske kronen har falt.

En helgetur til Island så ville jeg anbefalt å bestille billetter på forhånd til konsert i det fantastiske konserthuset.  Det finnes mange fantastiske restauranter i Reykjavik og sentrum av Reykjavik har mange spesielle butikker og det er mye håndverk å se.  Den gylne sirkelen er en dagstur med Gullfoss og Geysir og absolutt verdt å tenke på.  Den blå lagunen er spesiell pga. den kiselen, men det er en opplevelse å komme i alle svømmebassenger på Island og bade ute uansett vær og sitte i "heitur pottur".

Anonymkode: a47ea...9e4

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/407858-island/#findComment-3654362
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...