Gå til innhold

Nardil - NHD

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Etter at preparater innen alle grupper (SSRI, SNRI, Aurorix, antiepileptika, antipsykotika, Brintellix) er forsøkt med ingen eller forbigående virkning, er nå Nardil lagt frem som forslag. Forslaget ble fremmet av en psykiater jeg har et svært dårlig forhold til, men jeg forsøker å ikke la dette overskygge min innstilling. Min diagnose er tilbakevendende depressiv lidelse. Har nylig hatt alvorlig episode, men er nå nede i moderat.

Først, angående nåværende medisinering: Han visste ikke hva Brintellix var, men avfeide meg da jeg forsøkte å forklare, og sa at det hørtes ut som skryt fra legemiddelindustrien. Jeg rakk å si at det var et preparat innenfor en egen gruppe, med multimodal virkning, både som SSRI, TCA, og... Han kalte preparatet "Brix" resten av samtalen, og seponerte det.

Er du enig i at tre mnd på 20 mg med liten eller ingen effekt er grunn til seponering?

Jeg kjenner jeg blir veldig skeptisk til Nardil, med alle bivirkninger som er listet opp. Har du erfaring med at preparatet har flere og sterkere bivirkninger enn andre preparater? Det ble ingen god dialog med denne psykiateren, og han besvarte ikke spørsmål om bivirkninger, og ga ingen annen informasjon. Det var bare opplest og vedtatt at Nardil var løsningen.

Jeg vil gjerne bli frisk. Har aldri kommet i noen konflikt med noen behandler tidligere. Har aldri blitt behandlet på denne måten av fagfolk før. Men som sagt, jeg ønsker å bli frisk, og forsøker å ha en åpen innstilling til ting som er uprøvd. Derfor ber jeg deg om råd i forhold til bruken av dette legemiddelet, og om dette er noe du anbefaler og har god erfaring med. Håper du tar deg tid til å svare!

Anonymkode: 94446...2b9

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg er enig i at tre mnd på 20 mg er nok.

Jeg er ikke kjent med at Nardil har verre bivirkninger enn andre. Men det krever at du følger en kostliste.

Jeg har ikke stor volumkompetanse med Nardil. Et preparat som er på registreringsfritak og som brukes kun "når intet annet har virket" får en aldri noe stort volum på. De ganger jeg har valgt å gi det til pasienter, har effekten vært god.

Siden intet annet har virket, har jeg ingen motforestillinger til at du prøver.

Lykke til :-)

Skrevet

Tusen takk for raskt og tydelig svar! 

Kostlisten skal jeg alltids klare å følge. 

Anonymkode: 94446...2b9

• 1 år senere...
Skrevet

Nardil hadde en fantastisk virkning på meg,men virkningen fadet ut etter ca 1.5 år. Er det mulig å få tilbake den samme virkningen som den hadde? Hvis ja,på hvilken måte?

Anonymkode: a158e...c60

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Min første tanke er å øke dosen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...