Gå til innhold

Til Trine:-)

Anbefalte innlegg

Det er jo ikke slik hun beskriver det. Hun skrev at hun var med i samtalen først og så ville de to andre plutselig ikke ha henne med i samtalen lenger.

Hun skrev følgende (det er jeg som har uthevet): Da jeg en dag feks bestemte meg for å være med i en samtale, og det ble vrient da den ene stilte seg med ryggen til...så gikk jeg rundt og inntil de to, dvs sånn at jeg lettere kunne delta, den ene spurte hva jeg drev med, og jeg svarte, jeg er med i samtalen.

På meg virker dette som et opplagt tilfelle av at situasjonen misforstås.  Den ene oppfatter det som at hun følger "regelen" om at det er sosialt korrekt å delta i samtaler, de to andre ser en som prøver å invadere en privat samtale til tross for at de signaliserer fysisk at akkurat nå snakker de sammen bare de to.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/407961-til-trine/page/5/#findComment-3655817
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun skrev følgende (det er jeg som har uthevet): Da jeg en dag feks bestemte meg for å være med i en samtale, og det ble vrient da den ene stilte seg med ryggen til...så gikk jeg rundt og inntil de to, dvs sånn at jeg lettere kunne delta, den ene spurte hva jeg drev med, og jeg svarte, jeg er med i samtalen.

På meg virker dette som et opplagt tilfelle av at situasjonen misforstås.  Den ene oppfatter det som at hun følger "regelen" om at det er sosialt korrekt å delta i samtaler, de to andre ser en som prøver å invadere en privat samtale til tross for at de signaliserer fysisk at akkurat nå snakker de sammen bare de to.

og videre skrev hun: "selv om jeg var med i samtalen i startet, så på et punkt ville de to bare snakke dem i mellom, og det signalet hadde ikke jeg tatt:-("

Slik jeg forstår det så hadde hun en samtale med to andre og på et tidspunkt så ville de ikke lenger ha henne i samtalen. Jeg syns ikke det er så rart at hun ikke forsto det og ble lei seg over at de ikke lenger ville prate med henne. Jeg mener at normal folkeskikk da ville være å ta den samtalen de ville ha alene på et tidspunkt hvor de faktisk var alene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/407961-til-trine/page/5/#findComment-3655825
Del på andre sider

og videre skrev hun: "selv om jeg var med i samtalen i startet, så på et punkt ville de to bare snakke dem i mellom, og det signalet hadde ikke jeg tatt:-("

Slik jeg forstår det så hadde hun en samtale med to andre og på et tidspunkt så ville de ikke lenger ha henne i samtalen. Jeg syns ikke det er så rart at hun ikke forsto det og ble lei seg over at de ikke lenger ville prate med henne. Jeg mener at normal folkeskikk da ville være å ta den samtalen de ville ha alene på et tidspunkt hvor de faktisk var alene.

Situasjonen kan sikkert forstås på ulike måter. Men i sosialt samspill så handler det også ofte om å være fleksibel og forholde seg til signaler fra andre. Det kan godt hende at de andre studentene var uhøflige og ekskluderende. En annen tolkning vil være at de oppfattet Mm som uhøflig, invaderende og irettesettende, - og at de så svarte med å være overtydelige. Hvilken tolkning som er mest rimelig, mener jeg er vanskelig å ta stilling til uten å ha vært til stede.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/407961-til-trine/page/5/#findComment-3655828
Del på andre sider

Situasjonen kan sikkert forstås på ulike måter. Men i sosialt samspill så handler det også ofte om å være fleksibel og forholde seg til signaler fra andre. Det kan godt hende at de andre studentene var uhøflige og ekskluderende. En annen tolkning vil være at de oppfattet Mm som uhøflig, invaderende og irettesettende, - og at de så svarte med å være overtydelige. Hvilken tolkning som er mest rimelig, mener jeg er vanskelig å ta stilling til uten å ha vært til stede.

Akkurat det siste der er jeg enig i. Så hvorfor prøver du å få det til å virke som det er mm sin skyld, når faktum er at ingen av oss vet akkurat hva som skjedde? Det kan like mye være de andre som var frekke. Det er ikke bare autister som kan være det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/407961-til-trine/page/5/#findComment-3655833
Del på andre sider

Det stemmer jo ikke med helt med at hun "bestemte seg for å være med i en samtale". Om hun var med eller ikke, er vanskelig å vite når man ikke var der. 

Det kan ha vært feil på begge sider, men det kunne endt annerledes, uten at noen ble lei seg,  hvis de hadde kjent hverandre bedre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/407961-til-trine/page/5/#findComment-3655834
Del på andre sider

Akkurat det siste der er jeg enig i. Så hvorfor prøver du å få det til å virke som det er mm sin skyld, når faktum er at ingen av oss vet akkurat hva som skjedde? Det kan like mye være de andre som var frekke. Det er ikke bare autister som kan være det.

Jeg er ikke opptatt av skyld, jeg prøver å se etter løsninger som kan gjøre ting bedre for Mm i studiehverdagen. Hun har i løpet av høsten fortalt om ganske mange sosiale situasjoner som ikke har gått bra. Mange av episodene er slik at det som utenforstående er lett å se at dette kanskje ikke kommer til å fungere så bra, uten at noe endres. Det er veldig stor forskjell på det å "ha sosialt gehør" og det å prøve å følge noen regler gitt av andre som ikke selv er i situasjonen. Sosialt samspill er ikke så forutsigbart at alt kan styres gjennom forhåndsoppsatte regler.

Når det gjelder den konkrete situasjonen, så er det grunn til å tro at replikken "hva gjør du?" viser at den andre enten ble overrasket eller fant det som skjedde upassende/umusikalsk.

Vi kan godt være enige om at verden burde ha større toleranse for annerledeshet som uttrykker seg som  sosiale vansker. Det hjelper imidlertid ikke på den konkrete sosiale sammenhengen som Mm er en del av på studiestedet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/407961-til-trine/page/5/#findComment-3655836
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke opptatt av skyld, jeg prøver å se etter løsninger som kan gjøre ting bedre for Mm i studiehverdagen. Hun har i løpet av høsten fortalt om ganske mange sosiale situasjoner som ikke har gått bra. Mange av episodene er slik at det som utenforstående er lett å se at dette kanskje ikke kommer til å fungere så bra, uten at noe endres. Det er veldig stor forskjell på det å "ha sosialt gehør" og det å prøve å følge noen regler gitt av andre som ikke selv er i situasjonen. Sosialt samspill er ikke så forutsigbart at alt kan styres gjennom forhåndsoppsatte regler.

Når det gjelder den konkrete situasjonen, så er det grunn til å tro at replikken "hva gjør du?" viser at den andre enten ble overrasket eller fant det som skjedde upassende/umusikalsk.

Vi kan godt være enige om at verden burde ha større toleranse for annerledeshet som uttrykker seg som  sosiale vansker. Det hjelper imidlertid ikke på den konkrete sosiale sammenhengen som Mm er en del av på studiestedet.

Jeg forstår at du prøver å se etter løsninger, men nå er det kanskje på tide å respektere mm sitt valg om å ikke si hun har asperger. Jeg tror ikke det hjelper at du stadig tar opp at du mener hun burde fortelle hennes medstudenter det. Mm er ikke dum, hun forstår hva du mener, så må du forstå at hun ikke vil si det.

Jeg er ikke så overbevist om at det mm gjorde var mer upassende enn det medstudentene gjorde. Jeg har jobbet mye på uio, selv normalt oppegående voksne mennesker har problemer med disse studentene. De lever rett og slett i en boble av "meg, meg, meg, meg".

Sånn, nå er jeg ferdig med å diskutere denne saken!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/407961-til-trine/page/5/#findComment-3655840
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Tussi er søt da :D For meg er det logisk. De vil ikke prate med henne fordi hun er anderledes, men så fort det er en grunn til anderledesheten så vil de prate med henne alikevel. Det vil jo si at de ikke aksepterer folk slik som de er med mindre det ligger en diagnose bak anderledesheten. Altså, de er ikke hyggelige når de ikke vet grunnen, men så blir de hyggelige når de vet grunnen. Da er de jo hyggelige fordi de vet hun har asperger.

ok, men jeg ser ikke noe galt i det. Folk blir usikre når de ikke forstår ting. "klein stemning" er noe man føler når man mangler oppskrift på hvordan man skal oppføre seg.

Jeg vil ikke presse MM til å fortelle noe, men det er vanskelig å la være å si noe når man tror det finnes en enkel måte å gjøre livet hennes litt bedre. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/407961-til-trine/page/5/#findComment-3655910
Del på andre sider

ok, men jeg ser ikke noe galt i det. Folk blir usikre når de ikke forstår ting. "klein stemning" er noe man føler når man mangler oppskrift på hvordan man skal oppføre seg.

Jeg vil ikke presse MM til å fortelle noe, men det er vanskelig å la være å si noe når man tror det finnes en enkel måte å gjøre livet hennes litt bedre. 

ja jeg er ikke uenig,

jeg finner bare ikke en naturlig situasjon å si det i!

DET er problemet.

skal jeg si det når vi sitter med programmering, sånn, "forresten kan vi ta en pause fra kapitel 8, jeg har en opplysning å komme med", da vil de garantert si noe sånt, "ja så klart hva vil du opplyse om?" så sier jeg "jeg har asperger syndrom, nå kan vi jobbe videre", jeg har kanskje ikke de beste begreper om kleint, men akkurat det syns jeg er det jeg forbinder med kleint, er kleint, (det vil si ekkelt i ekkelt kategorien.)

Jeg kan faktisk si det, jeg aner bare ikke når det er ok for andre!

Jeg satt på kafe en dag for noen uker siden og tvang ned de tørreste og verste kjeks jeg hadde smakt, fordi de tilbød meg, og jeg ville være høflig, skulle jeg da hostet, hentet vann, for å rense halsen for tørre kjeksmuler, (kjeksene smakte EN ting sukke:-(  ) så sagt, "jeg vil fortelle dere noe." også skulle jeg ventet på at de andre skulle si spent (man tror jo det ofte om noen skal "fortelle" noe at det er noe hyggelig/spennende, selvsagt kan det være at man har hemorroider, diabetes, MS el.l. men kanskje på å høre noe interessant, det er det man er forberedt på, tror jeg) , så får man høre  følgende:

"jeg har asperger syndrom",

jeg ville selv tenkt om noen sa noe sånt, at jaha, hva er dette godt for.

Det er altså finne en god og naturlig situasjon å si noe sånt i jeg mer sliter med, den finner jeg ikke.

Endret av Madelenemie
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/407961-til-trine/page/5/#findComment-3655986
Del på andre sider

ja jeg er ikke uenig,

jeg finner bare ikke en naturlig situasjon å si det i!

DET er problemet.

Et startpunkt kan være å si det til den du samarbeider med en gang dere har pause. Jeg tenker at det kan fungere å si noe om at du synes det er vanskelig å helt finne ut av dette med samarbeide, og at du tenker at det nok kan ha sammenheng med din autisme. Du kan jo også si at det ikke er slik at det er noen hemmelighet at du har autisme, men at det er vanskelig å finne en naturlig situasjon egnet til å opplyse om det i.

Er enig med deg i at det helst bør være en situasjon hvor det passer å få sagt det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/407961-til-trine/page/5/#findComment-3656005
Del på andre sider

Det er jo ikke slik hun beskriver det. Hun skrev at hun var med i samtalen først og så ville de to andre plutselig ikke ha henne med i samtalen lenger.

:-)

du er flink som leste og fikk med deg dette:-)

jeg var nettopp først med i samtalen, faktisk var de de som hilste og fikk meg med,

og jeg tenkte at siden den ene ikke ville samarbeide mer med meg mer, ( lang historie, men sånn er det og det er jo hennes vakg)  så var det hennes preferanse og fornuftig er det jo å kunne omgås likevel. siden vi går på såpass mange felles forelesninger samt setter oss helt forran, jeg pga av syn og hørselsvansjer.

såklart er det nok noen signaler jeg på et sted ikke tok....men de hilste, jeg hilste og vi vekslet flere ting av informasjon først,

men så, på et tidspunkt ville de to være bare seg, og de signalene tok jeg dessverre ikke.

i min uforstand ville jeg fortsatt være med... her feilbedømte heg " noe"

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/407961-til-trine/page/5/#findComment-3656027
Del på andre sider

:-)

du er flink som leste og fikk med deg dette:-)

jeg var nettopp først med i samtalen, faktisk var de de som hilste og fikk meg med,

og jeg tenkte at siden den ene ikke ville samarbeide mer med meg mer, ( lang historie, men sånn er det og det er jo hennes vakg)  så var det hennes preferanse og fornuftig er det jo å kunne omgås likevel. siden vi går på såpass mange felles forelesninger samt setter oss helt forran, jeg pga av syn og hørselsvansjer.

såklart er det nok noen signaler jeg på et sted ikke tok....men de hilste, jeg hilste og vi vekslet flere ting av informasjon først,

men så, på et tidspunkt ville de to være bare seg, og de signalene tok jeg dessverre ikke.

i min uforstand ville jeg fortsatt være med... her feilbedømte heg " noe"

Det var jo ikke så vanskelig å få med seg. Jeg leste bare det du skrev :)

Jeg vet ikke hvor lett jeg hadde tatt signalene selv, men om jeg får en rygg mot meg så tar jeg det som et tegn på at de ikke vil prate med meg, så da går jeg. Så blir jeg lei meg fordi det ikke er noe hyggelig å bli oversett.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/407961-til-trine/page/5/#findComment-3656032
Del på andre sider

Det var jo ikke så vanskelig å få med seg. Jeg leste bare det du skrev :)

Jeg vet ikke hvor lett jeg hadde tatt signalene selv, men om jeg får en rygg mot meg så tar jeg det som et tegn på at de ikke vil prate med meg, så da går jeg. Så blir jeg lei meg fordi det ikke er noe hyggelig å bli oversett.

fornuftig,

jeg fulgte psykologens detaljerte oppskrift,

det fungerte ikke bra,

psykologens er nå langtids sykemeldt, hun var søt og sendte meg en personlig mail:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/407961-til-trine/page/5/#findComment-3656033
Del på andre sider

Annonse

fornuftig,

jeg fulgte psykologens detaljerte oppskrift,

det fungerte ikke bra,

psykologens er nå langtids sykemeldt, hun var søt og sendte meg en personlig mail:-)

Jeg tror ikke det finnes noen detaljert oppskrift. Det er altfor mange faktorer som spiller inn. Det er uendelig mange formler man må kunne.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/407961-til-trine/page/5/#findComment-3656037
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...