Gå til innhold

asperger-morderen Adam Lanza

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det sant at asperger gjør en disponert til å drive med skolemassakre?

Anonymkode: 3028d...8c9

Skrevet

Er det sant at asperger gjør en disponert til å drive med skolemassakre?

Selvfølgelig ikke.

Skrevet

Nei, men de massakrene er blitt et kulturelt fenomen, som tiltrekker seg "avvikere".

Selvfølgelig ikke.

adam hadde asperger

Skrevet

Aner man noen spydigheter her (husk at jeg er litt dårlig på å tolke sånt)?

Skrevet

Nei, jeg bare stusser over den argumentasjonen... gir ikke mening for meg.

Neivel, har du noe statistikk som støtter opp om din påstand?

Skrevet

Hvilken påstand? Det med at det blir kulturelle fenomener som andre "copycat'er", det har jeg fra akademisk hold.

Ja, da så.

Skrevet

Og "misfits" får nok lettere en AS-diagnose enn happy-kids på "the mall"... emo'ene, får de lettere AS? Blir vel mer bipolar og borderline på dem, vil jeg tro

Noe i den duren.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Aspergers syndrom alene alene disponerer ikke for voldelige handlinger.

Men kombinert med en del andre lidelser kan det øke faren for vold.

Skrevet

Aspergers syndrom alene alene disponerer ikke for voldelige handlinger.

Men kombinert med en del andre lidelser kan det øke faren for vold.

Hei!

Ja dette sa min pensjonerte psykiater også om Anders Behring Breivik, Adam Lanza m.fl, at selv om de kanskje har asperger har de andre svært alvorlige personlighetsforstyrrelser i tillegg.  Det jeg syns også var viktig med at abb ikke fikk noen schizofreni diagnose, er at han da ikke kunne blitt stilt til ansvar for sin gjerninger på samme måte, asperger med pf, da skal og kan man stilles til ansvar ved lovbrudd fordi man er bevisst og kan forstå hva man gjør.

Gjest Gargamel
Skrevet

Jeg synes alle som er i stand til å planlegge en kriminell handling og forstår at de bryter loven bør kunne dømmes.

Da slipper unna noen flaue forestillinger i rettsvesenet. 

Skrevet

Nei, men de massakrene er blitt et kulturelt fenomen, som tiltrekker seg "avvikere".

Mener du at  mennesker som har fått diagnosen AS er avvikere ?

Skrevet

Merkelig overskrift. Kanskje det finnes  Diabetiker mordere,, eller en allergiker morder, eller hva med universitets mordere. eller trygde mordere ?   

Aspergers Inc.
Skrevet

Mener du at  mennesker som har fått diagnosen AS er avvikere ?

AS fører ofte til så store problemer at man blir stående utenfor samfunnet og således blir en slags "avviker".

Skrevet

uff da.

Ja, de er unormale, de skiller seg ut. De er ikke en del av det sosiale. Altså ofte. En kan lure på om det er AS som fører til det, eller om det er det som fører til AS-diagnose - sannsynligvis begge deler, sånn er det med alle psykiatriske diagnoser.

Uff da. Kanskje jeg burde isolere meg litt mer for å leve opp til denne forestillingen ?

Skrevet

Jeg synes alle som er i stand til å planlegge en kriminell handling og forstår at de bryter loven bør kunne dømmes.

Da slipper unna noen flaue forestillinger i rettsvesenet. 

Hei!

Ja det er nok fornuftig. Men litt sjokkerende at noen psykiatere ville gi abb diagnosen paranoid schizofren, noe flere psykiatere  og andre også reagerte på, han som har planlagt dette over mange år.

og nå som han vil ta soningsforholdene sine inn for retten uttaler jusproffesor dette:

- Vi vet det er for omfattende bruk av isolasjon og forskjellige tvangsmidler i norske fengsler, så det er i vår alles interesse at en ressurssterk person som Breivik får prøvet alle sidene ved sine soningsvilkår på alle slags måter, sa Andenæs.

blir bare tankevekkende at de første psykiaterne mente han hadde paranoid schizofreni.

Aspergers Inc.
Skrevet

uff da.

Uff da. Kanskje jeg burde isolere meg litt mer for å leve opp til denne forestillingen ?

Kanskje du ikke har AS? 

Skrevet

Kanskje du ikke har AS? 

Jeg fikk AS diagnose etter en grundig utredelse på to og en halv mnd. Ville finne ut av min nedstemthet som jeg hadde hatt i 30 år, da jeg første gang ble tatt helt på alvor å ble innlagt for utredning . Kom ut med dystymis og AS som hoved diagnose. Skriver bøker og holder foredrag om Asperger.

Aspergers Inc.
Skrevet

Jeg fikk AS diagnose etter en grundig utredelse på to og en halv mnd. Ville finne ut av min nedstemthet som jeg hadde hatt i 30 år, da jeg første gang ble tatt helt på alvor å ble innlagt for utredning . Kom ut med dystymis og AS som hoved diagnose. Skriver bøker og holder foredrag om Asperger.

Javel. Syntes bare det er litt rart at du har AS når du er så velfungerende sosialt.

Skrevet (endret)

Javel. Syntes bare det er litt rart at du har AS når du er så velfungerende sosialt.

Jeg føler meg ikke som noe velfungerende, men  jeg tror det har mye med innstillingen og personligheten å gjøre. egentlig trives jeg mest alene, og har ikke så mye sosial behov. Men pa. av mitt arbeid som formidler og delvis artist, så har jeg lært meg å være positiv. være opptatt av andre, det gir positiv tilbakevirkning. Det tar mye krefter av meg , men får jeg bare litt ro og tid for meg selv, så er jeg snart tilbake igjen. Det verste er å være passiv blant folk, eller å være  en jobb som ikke en får brukt seg selv, det tar på kreftene,

Endret av FGT
Skrevet

Jeg føler meg ikke som noe velfungerende, men  jeg tror det har mye med innstillingen og personligheten å gjøre. egentlig trives jeg mest alene, og har ikke så mye sosial behov. Men pa. av mitt arbeid som formidler og delvis artist, så har jeg lært meg å være positiv. være opptatt av andre, det gir positiv tilbakevirkning. Det tar mye krefter av meg , men får jeg bare litt ro og tid for meg selv, så er jeg snart tilbake igjen. Det verste er å være passiv blant folk, eller å være  en jobb som ikke en får brukt seg selv, det tar på kreftene,

jobber du ikke som klovn?;)

de liker vel å være i fokus når de ikke er nedstemte.

Anonymkode: 66ab4...340

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...