Gå til innhold

Teipen river av huden

Anbefalte innlegg

Først, heter det tape eller teip? Jeg lærte tape på skolen, men tror det har forandret seg siden da.

Uansett..... For å klare å gå så må jeg tape hælene mine. Nå unner jeg meg et par timer tape-fri med bena på bordet, kaffekoppen ballanserende på magen og laptopen på fanget. Det er jo sånn at ganske ofte må denne tapen byttes ut. På den ene foten har jeg snart ikke hud igjen, det svir noe inn i helv..... og det er lite fristende å skulle sette på ny tape nå. Men jeg har ikke noe valg.

Så det jeg lurer på: Er det noe jeg kan gjøre for at huden ikke skal bli fullstendig ødelagt av tapen? Det er jo ikke mye fristende å holde på med dette resten av livet. Jeg har noen ganger smurt på locobase repair og hatt det på over natta, men det rekker liksom aldri gro også må jeg vaske bort salven veldig godt før jeg setter på tapen så den ikke løsner.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/408005-teipen-river-av-huden/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først, heter det tape eller teip? Jeg lærte tape på skolen, men tror det har forandret seg siden da.

Uansett..... For å klare å gå så må jeg tape hælene mine. Nå unner jeg meg et par timer tape-fri med bena på bordet, kaffekoppen ballanserende på magen og laptopen på fanget. Det er jo sånn at ganske ofte må denne tapen byttes ut. På den ene foten har jeg snart ikke hud igjen, det svir noe inn i helv..... og det er lite fristende å skulle sette på ny tape nå. Men jeg har ikke noe valg.

Så det jeg lurer på: Er det noe jeg kan gjøre for at huden ikke skal bli fullstendig ødelagt av tapen? Det er jo ikke mye fristende å holde på med dette resten av livet. Jeg har noen ganger smurt på locobase repair og hatt det på over natta, men det rekker liksom aldri gro også må jeg vaske bort salven veldig godt før jeg setter på tapen så den ikke løsner.

Har du prøvd barrierefilm? http://solutions.3m.no/wps/portal/3M/no_NO/Cavilon/skin-care/products/no-sting-barrier-film/

Det finnes også tape av noe ulik kvalitet, - kanskje kan du finne en som er mer skånsom å rive av? Det går også muligens an å legge trykkavlastende gele på et lite område du har blitt veldig sår der, og så tape oppå.

Har du prøvd barrierefilm? http://solutions.3m.no/wps/portal/3M/no_NO/Cavilon/skin-care/products/no-sting-barrier-film/

Det finnes også tape av noe ulik kvalitet, - kanskje kan du finne en som er mer skånsom å rive av? Det går også muligens an å legge trykkavlastende gele på et lite område du har blitt veldig sår der, og så tape oppå.

Oi, nei, det har jeg ikke prøvd. Hadde ikke hørt om det engang. Det skal jeg teste. Takk for tipset :)

Har prøvd litt forskjellig og problemet er at de som er mer hudvennlige ikke sitter ordentlig. Greia er at tapen skal sitte slik at fettputa under hælen holdes på plass. De fleste tapene løsner under foten veldig fort og da har den ikke lenger noen funksjon. Jeg har en annen tape som man egentlig skal bruke under, men det løsner altfor lett. Så da blir resultatet at jeg må skifte tape enda oftere og da blir det like sårt. Jeg forstår ikke helt, jeg får veldig lett sår hud. Men jeg tar alltid av tapen i dusjen når den er ordentlig gjennomvåt og det føles ikke som den sitter så hardt, men huden der er kanskje ikke så sterk heller.

Annonse

Uff jeg er ikke fan av tape/teip(...) til dette, du ødelegger huden din fullstendig og igjen gjør det vanskelig å gå.  Det må finnes noe annet du kan bruke. Dumt spørsmål kanskje men du vært på hjelpemiddelsentralen? 

Om ikke akkurat slike så kanskje noe lignende? http://www.hjelpemiddeldatabasen.no/r11x.asp?linkinfo=21750  Eller spesialsåler? Geleputer?  

Har du vært hos spesialist?

Uff jeg er ikke fan av tape/teip(...) til dette, du ødelegger huden din fullstendig og igjen gjør det vanskelig å gå.  Det må finnes noe annet du kan bruke. Dumt spørsmål kanskje men du vært på hjelpemiddelsentralen? 

Om ikke akkurat slike så kanskje noe lignende? http://www.hjelpemiddeldatabasen.no/r11x.asp?linkinfo=21750  Eller spesialsåler? Geleputer?  

Har du vært hos spesialist?

Jeg har snakket med noen ortopediingeniører og de sier fotsenger er løsningen. Kan godt hende det normalt er det, men nå er jeg altså på rundt omkring 10. par med fotsenger uten at det hjelper noe. Jeg har også kjøpt sko til 2500 kr fordi man neppe får andre sko med bedre demping. Minimal effekt der også. I dag har jeg kombinert disse skoa, fotsengene og ny tape på hælene, fortsatt vondt (selv om det ikke er like ille som å ikke ha noenting. Men nå har jeg vært "flink" og bestilt time til den ortopeden som ga meg de siste sålene. Jeg må prøve å ikke gi opp disse for de har ordnet så jeg bare betaler en egenandel for sålene, tidligere har jeg betalt skjorta for såler. De sa jeg skulle si ifra om sålene ikke hjalp. Jeg skal prøve nå å "plage" dem til de finner en løsning eller gir opp. Jeg skal høre med dem om det ikke går an å lage en slags ortrose som holder fettputa på plass. Men etter alt jeg har hørt og lest til nå så er det såler og tape som er alternativene.

Men det er ikke vanskelig å gå altså, når ny tape først er på så merker jeg ikke så mye til den såre huden, men det blir jo værre og værre for hver gang jeg drar av tapen. Men jeg vil helst ikke tape, jeg vet bare ikke hva annet jeg skal gjøre. Det kan virke som at min egen fettpute på være på plass for at det skal bli mindre vondt. Demping og gel o.s.v alene hjelper ikke. Puta må være der den egentlig hører hjemme. Men jeg forstår ikke hvorfor det alikevel gjør vondt, selv om alt er tapet fast :unsure:

Hvorfor må du tape føttene?

Anonymkode: 9c1d6...e2b

Fordi fettputene under hælene er ødelagte, så når jeg trår ned så trår jeg rett på benet. Jeg må tape for å holde denne fettputa på plass slik at den ikke tyter ut på sidene når jeg trår ned.

Oi, så ikke dette innlegget før nå. Jeg bruker Laukotape P.

Ok, den ser jo bra ut. Jeg har brukt en lignende (som jeg ikke klarer å finne navnet på nå), og den er jo røff mot huden i forbindelse med avrivning. Hvis ikke det hjelper deg å bruke en  barriere, så ville jeg prøvd å få spurt noen som driver mye med taping om råd. En del idrettsfysioterapeuter er gode på dette.

Hvis du har fått såpass tydelige avrivningsskader som du beskriver, så burde du kanskje ta noen dagers tape-pause slik at huden får grodd? Tror du gjør lurt i å tenke forebygging nå, så det ikke blir enda verre.

Ok, den ser jo bra ut. Jeg har brukt en lignende (som jeg ikke klarer å finne navnet på nå), og den er jo røff mot huden i forbindelse med avrivning. Hvis ikke det hjelper deg å bruke en  barriere, så ville jeg prøvd å få spurt noen som driver mye med taping om råd. En del idrettsfysioterapeuter er gode på dette.

Hvis du har fått såpass tydelige avrivningsskader som du beskriver, så burde du kanskje ta noen dagers tape-pause slik at huden får grodd? Tror du gjør lurt i å tenke forebygging nå, så det ikke blir enda verre.

Ja, det hender jeg tar noen "fri-dager", da gnir jeg godt på med salve. Jeg skal ta det opp med ortopeden når jeg skal dit på torsdag. Kanskje de har noen bedre forslag. Jeg spurte ang tape på apoteket, men dama bare tittet rart på meg :P Men en idrettsfysioterapaut burde ha litt greie på det.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...