Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har kjørt bil i et par måneder og sliter med å rygge. Det vil si rygge inn på parkeringsplassen til bilen. Den havner nesten konsekvent på skjeiva, og ofte kommer den faretruende nært bilen ved siden av slik at hvis jeg lot den stå slik ville føreren til nabobilen få problemer med åpne døra og komme seg inn i bilen. Jeg er heldigvis ikke så tjukk og kan snike meg ut. Når jeg går ut av bilen og ser på alle bilene, skiller bilen jeg kjører seg ut, ved at den står skjevt på sin plass og hjulene er vridde, mens de andre bilene står pent og rett på rekke.

Av og til rygger jeg helt perfekt inn uten probemer. For eksempel i dag når jeg snakket i telefonen og rygget samtidig - rett inn på rett plass på første forsøk. Vet ikke hva det er jeg gjør rett da. Til vanlig blir det ørten ganger frem og tilbake og dreier på rattet til den ene og den andre retningen uten at det hjelper eller at jeg skjønner hva jeg skal gjøre.

Har problemer med å forstå rygge-logikken. Er det noen triks, noe grunnleggende jeg burde vite om rygging?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/408013-%C3%A5-rygge/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg vet ikke...

jeg har forsøkt i 20 år å forklare min mann rygging eller kjøring med tilhenger:-( det går ikke.

Kjøre med tilhenger nekter han, nettopp pga av rygging kan være nødvendig, , rygge gjør han ikke! han lukeparkerer ved å kjøre inn med fronten, det er plasskrevende.

Jeg tror for din del, du ikke skal fortvile, kanskje du bare trenger litt mer trening,

med tilhenger er det litt sånn tenke motsatt når man legger over, i forhold til hvordan tilhenger beveger seg i forhold til bilen, men med bil er det egentlig bare å se i speilet og få erfaring, jo mer du øver jo kjappere og bedre blir presisjonen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/408013-%C3%A5-rygge/#findComment-3655761
Del på andre sider

mxxmas: Vet ikke, bruker speil, samtidig som jeg snur meg for å se om det er noe bak bilen, kanskje virrer mellom speil og snu meg for å se bak. Lukeparkering: Prøvd en gang, ikke vellykket.

madelenemie og gargamel: Trening, ja, vet bare ikke hva jeg skal trene på. Gjør de samme feilene, har ikke hatt noe utvikling. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/408013-%C3%A5-rygge/#findComment-3655774
Del på andre sider

Annonse

se bak en gang, og så bruk speilene og rygg, ikke virr i mellom og snu deg bak og virr :)

lukeparkering er kjempelett bare du har greid det en gang, prøv i en diiiger luke

håper jeg får lappen tilbake snart

Takk! Det var et godt råd. Da får jeg konsentrere meg om å bruke sidespeilene. 

Får vel prøve meg på lukeparkering og finne en stor luke når det blir anledning til det. Hvis det fins store luker i denne byen. Får ikke øvd så mye, er stort sett under tidspress når jeg er ute å kjører. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/408013-%C3%A5-rygge/#findComment-3655827
Del på andre sider

Takk! Det var et godt råd. Da får jeg konsentrere meg om å bruke sidespeilene. 

Får vel prøve meg på lukeparkering og finne en stor luke når det blir anledning til det. Hvis det fins store luker i denne byen. Får ikke øvd så mye, er stort sett under tidspress når jeg er ute å kjører. 

Har du mulighet til å disponere bilen en søndag? Det er lettere å finne steder å øve på lukeparkering når andre spiser søndagsfrokost;-) Tror det bare er mer øvelse som skal til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/408013-%C3%A5-rygge/#findComment-3655830
Del på andre sider

Når du rygger inn så kjør forbi plassen, rygg bakover samtidig som du legger over, følg med i det speilet som er nærmest bilen du skal parkere ved siden av, følg med så du ikke tar hjørnet på bilen ved siden av. Når du ser bakhjulet har passe avstand til den hvite stripa så legger du over maks, dersom bilen ikke allerede er rett. Husk å jevnlig titte i det andre sidespeilet så du ikke treffer bilen på andre siden av plassen du skal inn på. Om du havner litt skjevt så er det bare å kjøre rett fram se i sidespeilene hvordan du ligger i forhold til stripene, når du ligger riktig så retter du opp og rygger. Stopp før du treffer det som ev. er bak bilen :P Ta det hele med en liten klype salt, jeg rygger på autopilot, men tror det er omtrent slik jeg gjør det. 

Lukeparkering orker jeg ikke forklare nå. Ble nok tenking med rygginga :P

Ellers så gjelder det som de andre sier... trene trene trene :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/408013-%C3%A5-rygge/#findComment-3655852
Del på andre sider

Annonse

Når du rygger inn så kjør forbi plassen, rygg bakover samtidig som du legger over, følg med i det speilet som er nærmest bilen du skal parkere ved siden av, følg med så du ikke tar hjørnet på bilen ved siden av. Når du ser bakhjulet har passe avstand til den hvite stripa så legger du over maks, dersom bilen ikke allerede er rett. Husk å jevnlig titte i det andre sidespeilet så du ikke treffer bilen på andre siden av plassen du skal inn på. Om du havner litt skjevt så er det bare å kjøre rett fram se i sidespeilene hvordan du ligger i forhold til stripene, når du ligger riktig så retter du opp og rygger. Stopp før du treffer det som ev. er bak bilen :P Ta det hele med en liten klype salt, jeg rygger på autopilot, men tror det er omtrent slik jeg gjør det. 

Lukeparkering orker jeg ikke forklare nå. Ble nok tenking med rygginga :P

Ellers så gjelder det som de andre sier... trene trene trene :)

Jeg har prøvd meg på denne stategien og kommet alt for nært bilen på den ene siden av meg, da jeg ikke treffer rett. Så har jeg rygget meg inn i problemer ved å komme alt for nært og ikke skjønt hvordan jeg skal komme meg ut igjen uten å treffe bilen. Men sidespeilene, altså. Har også problemer med å se de hvite stripene.

Har heldigvis hengerfeste på bilen, og bak plassen er det en mur som kan ta støyten.

Får bare fortsette å prøve.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/408013-%C3%A5-rygge/#findComment-3655921
Del på andre sider

Kona mi kan ikke lukeparkere. Derfor tør hun ikke prøve, og vil dermed aldri lære det. Jeg tror litt flere damer enn menn tillater seg selv å være feige på det punktet, men det handler bare om trening.

Lukeparkering kan ikke jeg heller (ok, jeg har ikke engang prøvd...), men begynner å bli god på å rygge meg inn på en vanlig parkeringsplass mellom to biler etterhvert. :) Som de andre sier er det jo bare trening. :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/408013-%C3%A5-rygge/#findComment-3655927
Del på andre sider

Kona mi kan ikke lukeparkere. Derfor tør hun ikke prøve, og vil dermed aldri lære det. Jeg tror litt flere damer enn menn tillater seg selv å være feige på det punktet, men det handler bare om trening.

Gi deg da.  Jeg er super på lukeparkering etter å ha bodd uten garasje midt i byen i 12 år.  Og jammen kunne mange av naboene det også.  Samboer kan ikke, for han har alltid hatt egen parkeringsplass.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/408013-%C3%A5-rygge/#findComment-3655931
Del på andre sider

Jeg har prøvd meg på denne stategien og kommet alt for nært bilen på den ene siden av meg, da jeg ikke treffer rett. Så har jeg rygget meg inn i problemer ved å komme alt for nært og ikke skjønt hvordan jeg skal komme meg ut igjen uten å treffe bilen. Men sidespeilene, altså. Har også problemer med å se de hvite stripene.

Har heldigvis hengerfeste på bilen, og bak plassen er det en mur som kan ta støyten.

Får bare fortsette å prøve.

Da jeg rygget inn på parkeringsplassen til butikken i sta så tenkte jeg fælt over dette og hva det er jeg egentlig gjør. Takk for den :P Dette er vanskelig å forklare, men jeg skal gjøre et forsøk. La oss si det er to rekker med biler. Først legger jeg meg nære den rekka hvor jeg skal parkere. Omtrent når rumpa er ved den plassen jeg skal inn i (kanskje litt etter) så legger jeg over slik at fronten kommer nesten bort i den andre rekka. Så rygger jeg bakover. Om du ikke ser stripene så kan du justere speila litt. Men egentlig så går dette mest på feelingen og det er forskjell på biler hvor god svingradius de har og hvor store de er. Jeg er vant med å kjøre biler som er enten litt lange eller litt brede og jeg er vant med å kjøre i Oslo, så jeg har ikke hatt annet valg enn å lære meg å smette inn på de utroligste steder. I sta var jeg skikkelig kul med han ved siden av meg. Han hadde parkert på stripa (ja, det var en han). Så jeg ble stående så nære at jeg så vidt kom meg ut :P Hadde det moro med det i butikken. Det jeg ikke tenkte på var at han også hadde rygget inn så han skulle jo komme seg inn på motsatt side. Æsj...det kom jeg på nå. Da gjorde jeg det ikke vanskelig for han alikevel :(

Hengerfeste og murvegg er bra å ha bak ;) Blir først et problem den dagen man ikke har hengerfeste lenger.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/408013-%C3%A5-rygge/#findComment-3655955
Del på andre sider

Da jeg rygget inn på parkeringsplassen til butikken i sta så tenkte jeg fælt over dette og hva det er jeg egentlig gjør. Takk for den :P Dette er vanskelig å forklare, men jeg skal gjøre et forsøk. La oss si det er to rekker med biler. Først legger jeg meg nære den rekka hvor jeg skal parkere. Omtrent når rumpa er ved den plassen jeg skal inn i (kanskje litt etter) så legger jeg over slik at fronten kommer nesten bort i den andre rekka. Så rygger jeg bakover. Om du ikke ser stripene så kan du justere speila litt. Men egentlig så går dette mest på feelingen og det er forskjell på biler hvor god svingradius de har og hvor store de er. Jeg er vant med å kjøre biler som er enten litt lange eller litt brede og jeg er vant med å kjøre i Oslo, så jeg har ikke hatt annet valg enn å lære meg å smette inn på de utroligste steder. I sta var jeg skikkelig kul med han ved siden av meg. Han hadde parkert på stripa (ja, det var en han). Så jeg ble stående så nære at jeg så vidt kom meg ut :P Hadde det moro med det i butikken. Det jeg ikke tenkte på var at han også hadde rygget inn så han skulle jo komme seg inn på motsatt side. Æsj...det kom jeg på nå. Da gjorde jeg det ikke vanskelig for han alikevel :(

Hengerfeste og murvegg er bra å ha bak ;) Blir først et problem den dagen man ikke har hengerfeste lenger.

Så du trives med å gjøre ting vanskelig for andre? Relativt sært personlighetstrekk, spør du meg...

Anonymkode: bdb9e...810

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/408013-%C3%A5-rygge/#findComment-3655959
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...