Gå til innhold

Hva er mest og minst fetende av dette?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hva har mest kalorier av følgende:

Ren sjokolade.

Marsipan.

Kjeks (fylte).

Altså sånn omtrent, hvis vekten av dem er det samme (feks 200 gram).

Anonymkode: 212f4...a4c

200g marsipan inneholder bortimot 1000 kalorier. En halv dagsrasjon altså. Så ikke spis så mye, men YOLO.

Anonymkode: fda96...e5c

Ren sjokolade har mest kalorier, av de tre. Deretter marsipan, og så fylte kjeks. Men det er mye lettere å spise 200 gram kjeks enn 200 gram marsipan eller sjokolade.

Mengden kalorier pr 100 gram er heller ikke veldig forskjellig. Sjokolade ligger på rundt 550, marsipan på ca 475 (litt avhengig av hvor mye mandler det er i den) og kjeks på 400-450. 

Ironisk nok er det mengden sukker som trekker ned kaloriene. Jo mer sukker i forhold til fett, jo mindre kalorier. Sukker har 400 kalorier pr 100 gram. Fett har 900. Det er mye fett i sjokolade.

Ironisk nok er det mengden sukker som trekker ned kaloriene. Jo mer sukker i forhold til fett, jo mindre kalorier. Sukker har 400 kalorier pr 100 gram. Fett har 900. Det er mye fett i sjokolade.

Det var jo en fin digresjon/anekdote. Det samme tenker jeg; det er mer slankende med kokka enn sjokolade.

Anonymkode: 6b16f...b32

Ren sjokolade har mest kalorier, av de tre. Deretter marsipan, og så fylte kjeks. Men det er mye lettere å spise 200 gram kjeks enn 200 gram marsipan eller sjokolade.

Mengden kalorier pr 100 gram er heller ikke veldig forskjellig. Sjokolade ligger på rundt 550, marsipan på ca 475 (litt avhengig av hvor mye mandler det er i den) og kjeks på 400-450. 

Men det er vel bedre for kroppen med fett enn sukker, eller? Eller kanskje det bare er at fett metter og man derfor ikke spiser så mye, som du jo var inne på. Også tenker jeg at kakao er jo sunt og mandler er sunt, kjeks er ikke sunt ;) Men å spise 200 g sjokolade på en kveld, det er 0 problem!!! Derfor kjøper man helst ikke så mye sjokolade og heldigvis (kan man vel nesten si) er sjokolade ganske dyrt. Man burde heller kjøpe marsipan for det er ikke noe godt så det er det helt umulig å få i seg 200 g av, med mindre man pakker den inn i sjokolade da :P Nei, nå skal jeg gi meg. Men spørsmålet lurer jeg seriøst på :)

Annonse

Gjest Gargamel

Jeg synes Isw og Trine er inne på noe viktig. Det er ikke kalorier per gram som teller, men kalorier i forhold til mengden man typisk tar i seg. Sånn sett er brus og øl ekstra ille, mens litt sukker på grøten eller smør på brødet spiller ganske liten rolle.

(Skal det først være kake skal den være skikkelig søt og god, så får man heller ta et mindre stykke.)

Jeg synes Isw og Trine er inne på noe viktig. Det er ikke kalorier per gram som teller, men kalorier i forhold til mengden man typisk tar i seg. Sånn sett er brus og øl ekstra ille, mens litt sukker på grøten eller smør på brødet spiller ganske liten rolle.

(Skal det først være kake skal den være skikkelig søt og god, så får man heller ta et mindre stykke.)

h med oss som drikker l

Anonymkode: 11080...409

Gjest Gargamel

Ja, jeg mener å se et mønster i at barn som er naturlig  tynne er ekstra glad i søte ting, og nesten nekter å spise noe annet. Det gjelder  alle fall de i min familie. 

Du kan få min personlige teori siden du har glemt den vitenskapelige forklaringen: Naturlig tynne folk har liten sultfølelse og blir motivert av smaken, ikke at de skal fylle magen.

Annonse

Ja, jeg mener å se et mønster i at barn som er naturlig  tynne er ekstra glad i søte ting, og nesten nekter å spise noe annet. Det gjelder  alle fall de i min familie. 

Du kan få min personlige teori siden du har glemt den vitenskapelige forklaringen: Naturlig tynne folk har liten sultfølelse og blir motivert av smaken, ikke at de skal fylle magen.

Ja, det har du nok  rett i. Noen er naturlig tynne pga forbrenningen. Jeg har en sånn i familien. Men teorien din virker logisk.

Gjest Gargamel

Hvis man ikke spiser proteiner så får man ikke muskelmasse... da ser man jo tynnere ut...

Det er sant. Jeg snakker om folk som verken har muskler eller fett. Min mor og ene søster er sånn. Faktisk undervektige i unge år, men uten at de ville være tynne. Moren min ble tvert om ertet for at hun var "mager".  Søstera mi tok ett og ett potetgullflak som hun koste seg med, mens jeg hev i meg som en ulv eller noe sånt.

Jeg er glad jeg ikke fikk det genet. Det er ikke så moro for en mann å være veldig spinkel, tror jeg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...