Gå til innhold

Hva gjør legen når pasienten veier for mye?

Anbefalte innlegg

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/Hva-gjor-legen-nar-pasienten-veier-for-mye--Magnus-Strommen-8208644.html

Jeg er litt usikker på hva jeg tenker om dette. Jeg vet ikke hvordan jeg hadde reagert på det, hvordan jeg hadde villet at dette skulle blitt tatt opp i en legetime der jeg kom for et annet problem. Jeg synes selv at den gangen jeg måtte veie meg mens behandler sto og så på, var det ganske vanskelig. Kanskje nettopp fordi det virket så naturlig for dem, mens jeg kjente jeg ville synke i jorden.

Jeg lurer på hva andre tenker om dette...

Fortsetter under...

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/Hva-gjor-legen-nar-pasienten-veier-for-mye--Magnus-Strommen-8208644.html

Jeg er litt usikker på hva jeg tenker om dette. Jeg vet ikke hvordan jeg hadde reagert på det, hvordan jeg hadde villet at dette skulle blitt tatt opp i en legetime der jeg kom for et annet problem. Jeg synes selv at den gangen jeg måtte veie meg mens behandler sto og så på, var det ganske vanskelig. Kanskje nettopp fordi det virket så naturlig for dem, mens jeg kjente jeg ville synke i jorden.

Jeg lurer på hva andre tenker om dette...

Jeg er tvilende til at de fleste fastleger har noe å bidra med i folks kamp mot overvekt. Hvis jeg har rett i dette, så anser jeg det ikke som spesielt ønskverdig at fastleger skal moralisere overfor pasienter som ikke ønsker å drøfte dette med sin fastlege. De av fastlegene som derimot opplever å kunne hjelpe folk som sliter med overvekt, er sannsynligvis sensitive nok til å vite når det er konstruktivt å tematisere overvekt og når det ikke bør kommenteres på.

Jeg er tvilende til at de fleste fastleger har noe å bidra med i folks kamp mot overvekt. Hvis jeg har rett i dette, så anser jeg det ikke som spesielt ønskverdig at fastleger skal moralisere overfor pasienter som ikke ønsker å drøfte dette med sin fastlege. De av fastlegene som derimot opplever å kunne hjelpe folk som sliter med overvekt, er sannsynligvis sensitive nok til å vite når det er konstruktivt å tematisere overvekt og når det ikke bør kommenteres på.

Ja, kanskje det må trekkes et slikt skille. Jeg tror kanskje ikke jeg ville følt det som noe bra dersom det ikke hadde vært noe særlig konstruktivt i det, bare en kort kommentar om at vekten er for høy og at det er viktig å passe på hva man spiser eller lignende. 

Jeg leste ikke hele, men jeg tenker at når man går til legen så tar man opp det man drar dit for, så kan legen gjerne spørre om det er noe mer og om det ikke er det så er man ferdig. Jeg er glad legen ikke begynner å mase om andre ting. Nå er ikke jeg overvektig, men om jeg hadde det så hadde jeg sikkert visst det. Hadde legen gnåla om at jeg måtte slutte å røyke, eller skulle sett på alle føflekkene på ryggen, eller spurt om hva jeg hadde spist den siste uka, hver gang jeg var der så hadde leg blitt skikkelig skikkelig lei.

Annonse

Jeg synes dette med fordel kan tas opp om pasienten tar opp helseproblemer som kan være relatert til for høy vekt. Ellers mener jeg at vi er så opplyste om hva overvekt kan føre til av evnt sykdommer at det kanskje ikke har noen nevneverdig betydning at leger informerer i tillegg.

Om leger skal gjøre dette må de evnt ha et behandlingstilbud/oppfølgingstilbud klart om pasienten skulle ønske det. 

Anonymkode: 48021...ca0

Relevante spørsmål for en lege kunne være å spørre om fysisk aktivitet og forhold til mat. Men det vil så klart ikke ha noe for seg å nevne overvekt uten noe konstruktivt å komme med av eventuell oppfølging. Samtidig er ikke overvekt et problem kun for individet, men også for samfunnet.

Jeg forstår derimot at det er et vanskelig tema. Jeg ville også følt det ble rart om legen min nevnte vekten min om jeg kom dit for noe helt urelatert, og jeg er undervektig.

Relevante spørsmål for en lege kunne være å spørre om fysisk aktivitet og forhold til mat. Men det vil så klart ikke ha noe for seg å nevne overvekt uten noe konstruktivt å komme med av eventuell oppfølging. Samtidig er ikke overvekt et problem kun for individet, men også for samfunnet.

Jeg forstår derimot at det er et vanskelig tema. Jeg ville også følt det ble rart om legen min nevnte vekten min om jeg kom dit for noe helt urelatert, og jeg er undervektig.

Jeg er helt enig med deg i at det ikke bare er et problem for individet. Men jeg er usikker på hvor konstruktivt jeg ville følt det var dersom det bare blitt stilt spørsmål, som du er inne på. Jeg er redd jeg bare ville følt meg enda dårligere av det.

40 kg har jeg økt i vekt pga medisinene!!!

er moderat fedme nå!

Det høres absolutt ikke bra ut :( Jeg skjønner virkelig at du synes det er veldig vanskelig og ganske uholdbart. Nå vet jeg ikke så mye om din situasjon, men skulle ønske det var noen endringer som kunne gjøres, noen som kunne hjelpe deg.

Jeg er helt enig med deg i at det ikke bare er et problem for individet. Men jeg er usikker på hvor konstruktivt jeg ville følt det var dersom det bare blitt stilt spørsmål, som du er inne på. Jeg er redd jeg bare ville følt meg enda dårligere av det.

Ja, det er derfor jeg mener at legen må ha noe mer i tankene enn bare å spørre om/nevne dette. Det må være tid til å snakke om om dette er et problem pasienten ønsker videre oppfølging i forhold til også. Jeg antar at det er mulig å f.eks. henvise til en ernæringsfysiolog e.l. Dessverre er det sjelden tid på en legetime til så mye ekstra innen man er ferdig med den problemstillingen man kom dit for.

Dette er noe av grunnen til at jeg mener man burde fått innkalling til en generell helsesjekk, f.eks. annenhvert år. Da er det mye som kanskje kunne blitt oppdaget mye tidligere. (Det ville også i større grad forsvart tilskuddet til fastleger.) Man kunne bl.a. fått en bedre oversikt over personers vektutvikling og her ville det falt seg naturlig å ta opp vektproblematikk.

Nå vet ikke jeg hvordan det faktisk føles å være overvektig, så jeg skal ikke uttale meg for mye om dette.

Ja, det er derfor jeg mener at legen må ha noe mer i tankene enn bare å spørre om/nevne dette. Det må være tid til å snakke om om dette er et problem pasienten ønsker videre oppfølging i forhold til også. Jeg antar at det er mulig å f.eks. henvise til en ernæringsfysiolog e.l. Dessverre er det sjelden tid på en legetime til så mye ekstra innen man er ferdig med den problemstillingen man kom dit for.

Dette er noe av grunnen til at jeg mener man burde fått innkalling til en generell helsesjekk, f.eks. annenhvert år. Da er det mye som kanskje kunne blitt oppdaget mye tidligere. (Det ville også i større grad forsvart tilskuddet til fastleger.) Man kunne bl.a. fått en bedre oversikt over personers vektutvikling og her ville det falt seg naturlig å ta opp vektproblematikk.

Nå vet ikke jeg hvordan det faktisk føles å være overvektig, så jeg skal ikke uttale meg for mye om dette.

Jeg synes nå du har mange fornuftige tanker jeg :) Jeg tenker at de fleste kan sette seg inn i at man ikke føler det er særlig konstruktivt å kun få beskjed om at man burde slutte med noe man har store problemer med, enten det er å spise feil, røyke, drikke eller andre ting.

Det hadde vel kanskje blitt litt dyrt med en generell helsesjekk for alle. Men jeg kan ikke nok om det til å ha en mening om det..

Annonse

Gjest Gargamel

Jeg syns legen bør kommentere det hvis det er relevant. Hvis man f.eks har høyt blodtrykk kan og bør legen si at det hjelper å slanke seg. For meg ville det vært et bra spark bak å få klar beskjed av legen.

Jeg synes det er unødvendig å kommentere overvekt om pasienten er der pga noe helt annet. De fleste overvektige vet det selv.

Overvekt er et reelt helseproblem, og jeg synes at en fastlege bør ta opp dette med pasienten. Men selvfølgelig ikke uten å følge opp kommentaren med faglige råd og retningslinjer som pasienten kan følge for å få bukt med overvekten. Vi må ikke bli så redde for å såre andre mennesker, at slike ting ikke kan tas opp i de rette kanaler.

Jeg syns legen bør kommentere det hvis det er relevant. Hvis man f.eks har høyt blodtrykk kan og bør legen si at det hjelper å slanke seg. For meg ville det vært et bra spark bak å få klar beskjed av legen.

Jeg synes det er unødvendig å kommentere overvekt om pasienten er der pga noe helt annet. De fleste overvektige vet det selv.

Jeg er egentlig ganske så enig med deg i det. Men jeg tenker også at det er mange som allerede er klar over at dersom man er overvektig og lite aktiv vil det kunne påvirke blodtrykket negativt..

Jeg fikk for eksempel på grunn av magesmerter beskjed om at det var viktig med regelmessige måltider, og det forstår jeg selvsagt og det var jo relevant i den sammenhengen. Samtidig tenker jeg at det kan være en fare for å skape en enda større nederlagsfølelse dersom man ikke klarer å få et normalt spisemønster da en gang, når man får en slik beskjed av legen. Selv om det ikke nødvendigvis er legens intensjon kan det skape en større håpløshetsfølelse. Jeg har selv bare møtt leger som har vært saklige og flinke, men jeg har forståelse for at det er en fare for å trø feil, og gjøre mer skade enn nytte...

Merker jeg er veldig vinglete i denne diskusjonen, synes det er vanskelig, da jeg synes det er gode argumenter på begge sider.. Men veldig interessant å høre hva andre mener.

Overvekt er et reelt helseproblem, og jeg synes at en fastlege bør ta opp dette med pasienten. Men selvfølgelig ikke uten å følge opp kommentaren med faglige råd og retningslinjer som pasienten kan følge for å få bukt med overvekten. Vi må ikke bli så redde for å såre andre mennesker, at slike ting ikke kan tas opp i de rette kanaler.

Jeg er helt enig i det siste du skriver, og jeg tror også det er viktig å minne seg på i blant :) 

Samtidig er jeg usikker på hvorvidt det vil være hensiktsmessig å ta opp. I så fall må det bli tatt opp på en "hjelpsom" eller informativ måte. Hvis man risikerer å såre mennesker uten at det kommer noe godt ut av det, er det ikke særlig hensiktsmessig. 

Jeg synes nå du har mange fornuftige tanker jeg :) Jeg tenker at de fleste kan sette seg inn i at man ikke føler det er særlig konstruktivt å kun få beskjed om at man burde slutte med noe man har store problemer med, enten det er å spise feil, røyke, drikke eller andre ting.

Det hadde vel kanskje blitt litt dyrt med en generell helsesjekk for alle. Men jeg kan ikke nok om det til å ha en mening om det..

Nettopp. Man får spørsmål om man røyker fordi det ikke nødvendigvis er så lett for legen å se på en, men man får ikke beskjed om at man skal slutte å røyke med mindre det er relevant for problemstillingen. At man er overvektig er lett for legen å se uten at han trenger å spørre. Jeg skulle strengt tatt ønske at legen i begge tilfeller da hadde tid til å spørre om røyking/overvekt var noe pasienten så på som et problem, og at han isåfall kunne komme med forslag til hjelp.

Denne helsesjekken måtte vært billigere enn vanlig, for det ville vært et tiltak for den generelle folkehelsen. Jeg ser derimot at det er samlet data på det som taler imot generell helsesjekk (http://nhi.no/forside/lite-nytte-av-generell-helsesjekk-39237.html) så da vet jeg ikke lenger hva jeg skal mene om akkurat det.

Jeg er helt enig i det siste du skriver, og jeg tror også det er viktig å minne seg på i blant :) 

Samtidig er jeg usikker på hvorvidt det vil være hensiktsmessig å ta opp. I så fall må det bli tatt opp på en "hjelpsom" eller informativ måte. Hvis man risikerer å såre mennesker uten at det kommer noe godt ut av det, er det ikke særlig hensiktsmessig. 

Det er derfor jeg også skriver at det ikke bare skal kommenteres, nærmest i forbifarten: "Forresten, du er litt tjukk nå, eller?" - men på bakgrunn av helsefaglige vurderinger, og følges opp med en plan om hvordan pasienten kan gå ned i vekt og bli sunnere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...