Gå til innhold

Dag 5 uten røyk og sliter.

Anbefalte innlegg

Håper bare det går over snart, må jo virkelig ta en dag av gangen. Må nok bruke viljestyrken min til dette. 

Jepp - dette må du mobilisere viljestyrke for å klare. Ikke gi deg, tenk på langsiktige helsegevinster. Du gjør en stor innsats for din helse gjennom å slutte.

Fortsetter under...

Jepp - dette må du mobilisere viljestyrke for å klare. Ikke gi deg, tenk på langsiktige helsegevinster. Du gjør en stor innsats for din helse gjennom å slutte.

Ja det er jo sant, vil jo ikke dø av røyken heller. Har vært redd for det lenge. 

Annonse

Når blir det bedre da, om flere uker? 

Utrolig bra at du har klart å holde deg helt unna røyk en uke! Må innrømme at jeg hadde mine tvil om du var motivert nok til å klare det. Nå som du har klart det, tror jeg også du vil klare å holde deg røykfri fremover. 

Den første uken er definitivt verst, så når du har kommet så langt må du ikke finn på å sprekke og dermed måtte gjennom denne uken igjen. Dette klarer du! :)

Om du legger på deg en kilo eller to av for mye sjokolade denne tiden har det liten betydning i den store sammenheng.

Utrolig bra at du har klart å holde deg helt unna røyk en uke! Må innrømme at jeg hadde mine tvil om du var motivert nok til å klare det. Nå som du har klart det, tror jeg også du vil klare å holde deg røykfri fremover. 

Den første uken er definitivt verst, så når du har kommet så langt må du ikke finn på å sprekke og dermed måtte gjennom denne uken igjen. Dette klarer du! :)

Om du legger på deg en kilo eller to av for mye sjokolade denne tiden har det liten betydning i den store sammenheng.

Takk :) Kan ikke helt tro jeg har klart en uke jeg heller, håper suget minker nå fremover. Tenker jo mye på røyk. 

Snakker du av egen erfaring nå? Det er nemlig veldig vanskelig å være i fysisk aktivitet når du ikke kommer deg ut døra. 

Jeg kan snakke av erfaring og det er at aktivitet utenfor døra ikke forverrer min angst. I starten kunne den være lik, altså at jeg kjente veldig på angsten på vei ut og ute. Men den fysiske aktiviteten gjorde ikke angsten verre. Den fysiske aktiviteten gjorde meg fysisk sterkere. Og når jeg ble fysisk sterkere fulgte psyken etter i form av at det utenfor med erfaring ble ufarliggjort. Etter noen ganger opplevde jeg gevinst i bedre fysisk form, bedre psyke og ikke minst "rusen" av gjenerobring av tidligere tapte arenaer :) Jeg eksisterte inne i en periode over 10 år før jeg bestemte meg for at jeg ikke ville dø inne uten å ha opplevd mer ute. Og startet det harde arbeidet det faktisk var å ta tilbake.

Anonymkode: df863...42b

Annonse

Nå er vel den første uka helt overstått, fra nå av kan det bare bli bedre, skulle jeg tro.  Hurra og heia :D

Takk for det :)

Ja håper det blir bedre, skal mine styrken på plasteret i dag. Vil jo klare meg uten nikotin og. 

Til slabbedask

Jeg vet ikke hva du antok at jeg snakket om, men ja det var panikkangst/lidelse. Aktivitet utenfor døra forverrer ikke det hos meg, og jeg snakker av erfaring. Tvert i mot er min opplevelse at jeg svært sjelden har opplevd tilløp til panikkanfall ved aktivitet. Mitt største problem gjennom mange år med denne lidelsen var nettopp at jeg satt passiv i en leilighet og hadde en klar formening om at om jeg gikk ut i verden ville angsten bli verre. Ikke nok med at jeg satt der, mens livet gikk tikk-takk og antok det, men jeg hadde også uendelig mange panikkanfall i den leiligheten. Hvordan kunne jeg gjøre det stedet til noe som var "tryggere" enn det utenfor? Jeg har ikke noe svar på det, men jeg tok til slutt et valg. Og det kom etter en prat med en lege som spurte meg i en samtale, mens jeg gråt fordi jeg følte at livet var ingenting/over, kun eksistens og plagsom eksistens.

Spørsmålet jeg fikk var: Om du ikke hadde en panikklidelse, hvor ville du helst ha vært akkurat nå og hva hindrer deg i det? Som du vet, er hindrene  mange uansett hva man kan tenke seg når man har en panikklidelse. Men ønsket var å oppleve Paris (drømt om å bo i en liten toppleilighet der siden jeg var tenåringsjente) :) Da spurte  legen meg om jeg trodde et panikkanfall i Paris ville være vanskeligere/oppleves annerledes enn ett i leiligheten? Jeg tenkte nøye gjennom dette og han hadde definitivt sådd noe i meg denne dagen. Jeg kom frem til at det jeg hadde gjort for å beskytte meg mot panikkanfall var å isolere meg i en leilighet (hvor jeg hadde panikkanfall), og jeg bodde i nærheten av legevakt selvfølgelig. Jeg kom også frem til at mine tiltak for å minske antall panikkanfall var alt annet enn det vi kan kalle en suksess. Jeg hadde valgt "isolasjon", en passiv tilværelse, dårlig fysisk helse, venneløshet, ingen jobb osvosv. Jeg hadde ingenting å tape/miste lengre, så...

Jeg dro til Paris den sommeren. Jeg leide en leilighet og jeg hadde ikke ett eneste panikkanfall :) Paris ble ikke bare fantastisk i form av at jeg elsket byen - Paris ble min vei ut i livet igjen. 

Eneste medisin som har fungert for meg i dette er beroligende ved kraftige anfall. Men beroligende ved anfall fungerer jo egentlig ikke.Virkningen kommer sjelden før anfallet er over. Men jeg har hatt ekstremt god nytte av de som ei krykke i veska eller lomma. I tillegg har jeg arbeidet hardt med mitt eget hode/tanker og jeg har handlet. Hver handling har motbevist det jeg forventet skulle skje. Disse erfaringene har altså tatt livet av mitt gamle, inngrodde, irrasjonelle sett å tenke. For jeg må tro på det som faktisk er erfart fremfor det jeg bekymret meg for og fryktet i mitt eget hode ;)

Nok om det, heia ikke-røykeren Stjernestøv :) Tilgi meg for at jeg stjal litt plass i tråden din :)

Anonymkode: df863...42b

Hvordan er formen din i dag? 

Har ikke merket noe til at jeg har redusert på styrken, men er stinn i sjokolade. Det føles ikke bra, men røykt har jeg ikke gjort ihvertfall. Fant ut at jeg har lagt på meg to kilo siden jeg sluttet, altså på en uke. 

Har ikke merket noe til at jeg har redusert på styrken, men er stinn i sjokolade. Det føles ikke bra, men røykt har jeg ikke gjort ihvertfall. Fant ut at jeg har lagt på meg to kilo siden jeg sluttet, altså på en uke. 

Flott jobbet, la sjokoladen ligge i skapet til lørdag, da kan du kose deg litt ekstra med 2 hele uker :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...