Gå til innhold

fedme av fett og alkoholdrikking?

Anbefalte innlegg

Blomsterfluen

Nå når jeg veger over 110 kg og er 179 høy, og alt er bare fett og nesten ingen muskler iforrhold til fettet og jeg hsr litt lav forbrenning, betyr det at fettet tsr opp alkoholen sån at jeg ikke merket promille, eller gjelder opptaket bsre musklene?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/408145-fedme-av-fett-og-alkoholdrikking/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gargamel

Nå når jeg veger over 110 kg og er 179 høy, og alt er bare fett og nesten ingen muskler iforrhold til fettet og jeg hsr litt lav forbrenning, betyr det at fettet tsr opp alkoholen sån at jeg ikke merket promille, eller gjelder opptaket bsre musklene?

Det er motsatt. Man tåler ikke mer alkohol av å ha mye fett. Mer muskler gjør at man tåler mer alkohol. 

Det er et ganske interessant spørsmål du tar opp her.

Det er også en grunn til at promillekalkulatorer som du finner på nett ikke er pålitelige.

Alkohol fordeles ikke nevneverdig i fettvev. Alkohol er vannløselig og fordeles i vev med væske (hjerne, muskler, etc.) - veier du 110 kg og har 10 kg fettvev (altså er muskuløs med lite fett) så vil et inntak av 100 ml ren alkohol "på styrten" gi en teoretisk promille på cirka 100 (ml. alkohol) x 1000 / 100.000 (gram kroppsvekt uten fett) = 1 promille. Denne blir i praksis litt høyere siden man må regne den samme væskemengden i vev som i blod, i vev er væskemengden kanskje bare 75%, slik at blodpromillen kanskje blir ca 1/0,75 = 1,3

Men består du av 50 kg muskler og 60 kg fett, så blir promillen 100 x 1000 / 50.000 = 2 promille, og korrigert etter det jeg beskrev over, 2,6. Det er rimelig stor forskjell på 1,3 og 2,6 i promille. Førstnevnte er "i god form og kanskje vel så det" og sistnevnte er "døddrukken".

Så er det et annet element som også må regnes med, og det er forbrenningen av alkohol. Denne er høyst individuell, akkurat som forbrenning av medisiner er individuelt. Noen kan forbrenne nesten 0,3 promille pr time, andre er nede i 0,1.

Endret av issomethingwrong
grublerijenta

Det er et ganske interessant spørsmål du tar opp her.

Det er også en grunn til at promillekalkulatorer som du finner på nett ikke er pålitelige.

Men består du av 50 kg muskler og 60 kg fett, så blir promillen 100 x 1000 / 50.000 = 2 promille, og korrigert etter det jeg beskrev over, 2,6. Det er rimelig stor forskjell på 1,3 og 2,6 i promille. Førstnevnte er "i god form og kanskje vel så det" og sistnevnte er "døddrukken".

Så er det et annet element som også må regnes med, og det er forbrenningen av alkohol. Denne er høyst individuell, akkurat som forbrenning av medisiner er individuelt. Noen kan forbrenne nesten 0,3 promille pr time, andre er nede i 0,1.

Enda en grunn til å trene og bygge fysisk styrke og muskler.  Livet blir bedre når man kan "tåle" et lite glass:)

Enda en grunn til å trene og bygge fysisk styrke og muskler.  Livet blir bedre når man kan "tåle" et lite glass:)

Hehe ja. Det er i alle fall den voksne måten å se det på.

Husker da jeg var 18, så var litt av poenget å finne ut hvilken form for drikke som ga mest fyll pr krone. Billig vin var stort sett vinneren. Da var vel heller poenget å tåle så lite som mulig, var billigst det :)

grublerijenta

Hehe ja. Det er i alle fall den voksne måten å se det på.

Husker da jeg var 18, så var litt av poenget å finne ut hvilken form for drikke som ga mest fyll pr krone. Billig vin var stort sett vinneren. Da var vel heller poenget å tåle så lite som mulig, var billigst det :)

Haha:). Godt vi bli mer modne ja, trives godt som voksen:). 

Annonse

Haha:). Godt vi bli mer modne ja, trives godt som voksen:). 

Jeg syntes det var ganske bekymringsløst å være 18. I alle fall når jeg ser tilbake på det. Hadde sikkert en masse bekymringer da også. Men på en annen side er det jo greit med litt livserfaring også som man får i løpet av årene.

grublerijenta

Jeg syntes det var ganske bekymringsløst å være 18. I alle fall når jeg ser tilbake på det. Hadde sikkert en masse bekymringer da også. Men på en annen side er det jo greit med litt livserfaring også som man får i løpet av årene.

:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...