Gå til innhold

Jeg elsker Grorruddalen!

Anbefalte innlegg

Faen så mye pepper grorruddalen får for tiden. Jeg har bodd her i snart 20 år, med ett par tre års opphold. Dette var dalen jeg fikk min første samboer i, dette var dalen jeg fikk min første eide leilighet i. Dette er dalen der mitt voksenliv begynte. Luftig er det her, store åssider, og uendelige antall blokker.

Kritikken mot grorruddalen er att det er mange innvandrere her, og det stemmer på deler av dalen. Her jeg bor er det rundt halvparten. Det er ganske mye. Ett par kilometer bortenfor er det enda flere, for så ett par kilometer til bortenfor, nesten ingen. Det er en dal av kontraster. Jeg vet ikke om jeg ville bodd her med barn, lengre, for jeg er faktisk skeptisk til det ryktet dalen får, som ett rent innvandrersted. Innandrere er dog flere ting, ikke bare muslimer. I min oppgang er det to muslismske familier av 15. Ellers er det afrikanere, vietnamesere, ex-jugoslavere og litt over halvparten nordmenn. Groruddalen er ikke en  bydel, det er 4 byddeler, og ikke alle er så veldig fremmedkulturelle, bjerke feks, er nesten blendahvitt.

Men nok om det, jeg elsker som sagt groruddalen, og håper folk slutter å nedsnakke dalen min, den fineste i hele norge. .. :=)

Anonymkode: d2654...b77

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/408178-jeg-elsker-grorruddalen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Groruddalen har vært utskjelt og kritisert siden den ble utbygd, lenge før man fikk innvandrerne å skylde på.  Jeg har skrevet kilometervis med innlegg her for å nyansere debatten, les f.eks. denne tråden: http://forum.doktoronline.no/topic/392074-flukten-fra-groruddalen-fortsetter/#comment-3473666     (håper linken virker)

Når det er sagt, så er jeg positiv til Halvor Foslis bok, som kanskje har utløst noe av den siste kritikkbølgen.  Det er viktig at også de som faktisk bor der, får uttale seg - ikke bare synsere som aldri har vært der.  Nyansering må gå alle veier.  Og som du skriver - "Groruddalen" er slett ikke ett sted eller én bydel.                           

Det er klart det er mulig og lov å trives i fattig områder med litt størrre enn gjennomsnittlig mengde med kriminalitet bråk narkoproblemer og liknende utfordringer som ofte følger med fattigdomsutfordringer. Noen 'kulturelle' utfordringer er det definitivt også ettersom enkelte av våre nye landsmenn kommer fra kulturer der bla.a kvinner homofile og jøder er null verdt, det er generelt sett ikke vanlige holdninger blant etniske norske i 2015 som en derfor finner større konsertrasjon av i 'go dalen' enn andre steder med større andel etniske norske

Men det må være lov å ikke trives der også, og det ser ut som de som har mulighet i stor grad velger å rømme fra et slikt område. Og jeg må si at jeg kan forstå de som rømmer godt

Anonymkode: f646a...908

Det er klart det er mulig og lov å trives i fattig områder med litt størrre enn gjennomsnittlig mengde med kriminalitet bråk narkoproblemer og liknende utfordringer som ofte følger med fattigdomsutfordringer. Noen 'kulturelle' utfordringer er det definitivt også ettersom enkelte av våre nye landsmenn kommer fra kulturer der bla.a kvinner homofile og jøder er null verdt, det er generelt sett ikke vanlige holdninger blant etniske norske i 2015 som en derfor finner større konsertrasjon av i 'go dalen' enn andre steder med større andel etniske norske

Men det må være lov å ikke trives der også, og det ser ut som de som har mulighet i stor grad velger å rømme fra et slikt område. Og jeg må si at jeg kan forstå de som rømmer godt

Flere kommer til å rømme i årene som kommer. Etniske nordmenn er snart i mindretall, og blir  kuffar i eget land.

Anonymkode: d4190...764

Poenget er nettopp at dette ikke er noe fattig, ensartet område.

Men jeg orker ikke noen reprise på denne krangelen, det er rikelig med gamle tråder der jeg har sagt hva jeg mener.

Her er en relativt saklig artikkel:

http://folk.uio.no/geirthe/Samtiden2011.pdf

Men jeg orker ikke noen reprise på denne krangelen, det er rikelig med gamle tråder der jeg har sagt hva jeg mener.

Her er en relativt saklig artikkel:

http://folk.uio.no/geirthe/Samtiden2011.pdf

PK-propaganda.

Stemmer det at stadig flere nordmenn rømmer Groruddalen?

Annonse

Kremt kremt, host host

http://www.osloby.no/nyheter/Skattetallene-Her-er-Oslos-rikeste-og-fattigste-nabolag-8205016.html

At du ikke orker, det skjønner jeg, å overleve i den bydelen tar vel alle kreftene dine ;) :ph34r:

Kremt kremt, host host

http://www.osloby.no/nyheter/Skattetallene-Her-er-Oslos-rikeste-og-fattigste-nabolag-8205016.html

At du ikke orker, det skjønner jeg, å overleve i den bydelen tar vel alle kreftene dine ;) :ph34r:

Jeg påsto ikke at det ikke finnes fattige områder i Groruddalen, men at det ikke er noe fattig, ensartet område.  "Groruddalen" dekker fire bydeler, inkludert både utrivelige boområder med lav standard og lave boligpriser (som gjerne befolkes av de med lav inntekt) og det stikk motsatte.  Linken din henviser til "postsonene øverst i Groruddalen" og gjennomsnittstall.  Alle på Frogner og Uranienborg er ikke rike, alle i Groruddalen er ikke fattige. 

PK-propaganda.

Stemmer det at stadig flere nordmenn rømmer Groruddalen?

Gjør det noe da - det har vært opplest og vedtatt siden 70-tallet at det er fælt å bo der, så jeg skjønner ikke hvorfor alle er så bekymret akkurat nå?  Det var jo feil at innvandrerne bare bodde på Grønland og Tøyen også? 

http://www.forskningsradet.no/prognett-vam/Nyheter/Etniske_nordmenn_har_ikke_romt_fra_innvandrerbydeler/1254007082546

I snitt er folk i groruddalen fattigere enn folk i resten av oslo 

I snitt fører fattigdom med seg en del sosiale problemer (eller motsatt) som også kan påvirke livene til de rundt negativt

I snitt er det flere innvandrere i groruddalen enn det er i resten av Oslo

I snitt er det flere innvandrere som har "unorske" verdier hva gjelder menneskerettigheter og vestlige verdier enn etniske norske har 

Forsåvidt enig i at det er variasjoner innad i dalen og blant enkeltindivider i dalen, det finnes en del hyggelige folk der, og også rike folk, men ser ikke at det er så veldig relevant blir mer tåkelegging av områdets generelle dårlighet

Hilsen en av de som 'rømte'

Anonymkode: 110c5...ee0

Gjør det noe da - det har vært opplest og vedtatt siden 70-tallet at det er fælt å bo der, så jeg skjønner ikke hvorfor alle er så bekymret akkurat nå?  Det var jo feil at innvandrerne bare bodde på Grønland og Tøyen også? 

http://www.forskningsradet.no/prognett-vam/Nyheter/Etniske_nordmenn_har_ikke_romt_fra_innvandrerbydeler/1254007082546

Vi får se hvor lenge du holder ut i det multikulturelle helvete da. Det kommer bare til å bli verre i årene som kommer.

Lykke til!

Furuset har fine leiligheter, store og romslige. Men det er vel det stedet med lavest andel norske? Jeg (TS). må innrømme att jeg er bekymret for om det blir kun utlendinger i dalen etterhvert, men på daglig basis i snart  20 år så trives jeg fortsatt godt. Jeg har lite rasistiske trekk dog, men jeg er skeptisk til muslimer. Særlig de som faller under kategorien unge menn, mange av de er noen rånere av rang, og mangler respekt for de fleste, men det er ikke bare de som bor her...

Dette med unge muslimske menn, baserer jeg på egenobservasjon, måten de snakker når de står og henger, og jeg går forbi de. Andre ting også...

Annonse

Furuset har fine leiligheter, store og romslige. Men det er vel det stedet med lavest andel norske? Jeg (TS). må innrømme att jeg er bekymret for om det blir kun utlendinger i dalen etterhvert, men på daglig basis i snart  20 år så trives jeg fortsatt godt. Jeg har lite rasistiske trekk dog, men jeg er skeptisk til muslimer. Særlig de som faller under kategorien unge menn, mange av de er noen rånere av rang, og mangler respekt for de fleste, men det er ikke bare de som bor her...

Dette med unge muslimske menn, baserer jeg på egenobservasjon, måten de snakker når de står og henger, og jeg går forbi de. Andre ting også...

lykke til.

Gjest Gargamel

Furuset har fine leiligheter, store og romslige. Men det er vel det stedet med lavest andel norske? Jeg (TS). må innrømme att jeg er bekymret for om det blir kun utlendinger i dalen etterhvert, men på daglig basis i snart  20 år så trives jeg fortsatt godt. Jeg har lite rasistiske trekk dog, men jeg er skeptisk til muslimer. Særlig de som faller under kategorien unge menn, mange av de er noen rånere av rang, og mangler respekt for de fleste, men det er ikke bare de som bor her..

Det er sant. Mange kjører rockabilly /Danny Devito stil. Svart skinnjakke og ducktail sleik. Det er ikke mye norsk ungdom med den stilen nå for tiden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...