Gå til innhold

Asylsøkere klager på mottaket

Anbefalte innlegg

– Det er flyktninger som har vært her i over ti dager og de setter seg ned i resepsjonen og ber om å få forlate senteret. De ønsker seg bare videre!

Ordene tilhører Mohamad Akram Al-Jabi som har flyktet fra Syria og kom til mottaket i Råde for fem dager siden sammen med familien sin.

– Har dere blitt informert om hendelsene i Sverige hvor totalt 19 flykningemottak skal ha blitt påtent siden forsommeren?

– Nei, det har vi ikke fått noen informasjon om. Men jeg har fått vite det gjennom andre som har hørt om dette. 

Al-Jabi er mer bekymret for at det har vært tilløp til uro blant asylsøkerne inne på mottaket.

Vi er svært få syrere her, rundt 90 prosent kommer fra andre land, og det har vært tendenser til konfrontasjoner. 

– Hvordan er livet inne på mottaket?

Helt forferdelig. Maten vi får er utrolig dårlig, de aller fleste velger å spise utenfor mottaket. De sanitære forholdene er dårlige, det er nesten ikke varmt vann, og selv om vi kanskje ser rene ut i nye klær, så er vi skitne innenfor. De som er syke får ikke den hjelpen de trenger. Man blir bedt om å ta et glass vann og gå en tur, dersom man klager på smerter, sier Mohamad Akram Al-Jabi.

Rundt ham flokker det seg stadig vekk flere og flere personer som ber ham om å klage på forholdene, og så vidt vi kan forstå flyktningenes tegnspråk støtter de Al-Jabis uttalelser.

– Er det så dårlig som flyktningene skal ha det til, mottaksleder Ekelund?

Som gammel hærfører så mener jeg at disse menneskene ikke har noe å klage på. Våre egne soldater har det ikke bedre enn hva disse menneskene har her på mottaket. Når det er sagt, så kommer nok de fleste av dem som er på mottaket her fra relativt gode kår, og de vet veldig godt hva de har krav på, svarer Ekelund.

http://www.ha-halden.no/flyktninger/rade/nyheter/asylsokere-klager-pa-mottaket-i-rade/s/5-20-120084

Interessant at kun 10% kommer fra Syria (ikke akkurat slik det blir presentert i media). Og flykter man fra krig og uroligheter er vel maten det siste man bør klage på. Hva med å vise litt takknemlighet. Jeg blir ganske provovert...

Endret av slabbedask
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/408217-asyls%C3%B8kere-klager-p%C3%A5-mottaket/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Jeg liker ikke dette jeg. Hvorfor skal vi være så forbanna snille. Å stakkars mennesker...de får dårlig mat og dårlige sanitærforhold. Hadde jeg dratt til Syria og fått mat servert i en kantine der så hadde jeg garantert også syns den var dårlig. Men altså, glemmer de alternativet. De som klager burde bli sendt på hue og ræva ut herfra. Jeg syns rett og slett dette er skummelt. Om man hadde stappet en haug med nordmenn, svensker og dansker i et mottak i f.eks Tyskland, fordi Jehovas vitne prøvde ta over skandinavia, så hadde vi da ikke begynt å krangle og lage konflikter i mottaket. Muslimer slår meg som noen jævla kranglefanter.

Sett dem i sving på mottaket! Gi dem et greit utvalg råvarer og la dem lage maten selv, la dem selv stå for renhold av kjøkken og resten av rommene de bruker. Da er de i alle fall noe sysselsatt. Det aner meg at de får servert mat og rengjort rommene slik det er nå... Hvorfor skal de ikke kunne gjøre dette selv?

Likeså kan de stå for utearbeide som gressklipping, snømåking og slike ting selv - sysselsetting forebygger mye! Ellers er jeg faktisk enig i at de som klager og syter over forholdene enten får ta i et tak selv for å få det som de vil ha det, ellers får de dra tilbake til der de kom fra, som tydeligvis ikke var så ille allikevel da.

Liker de ikke maten så kan de spise poteter :)

Slik måtte jeg gjøre det da jeg vokste opp..

Jeg tror muslimer er så vant med å være "på toppen av næringskjeden", att de tror verden lever for å tilpasse seg de, og ikke omvendt. Synd å si det men jeg har bange anelser om hele asylinvasjonen.

Annonse

Jeg tror muslimer er så vant med å være "på toppen av næringskjeden", att de tror verden lever for å tilpasse seg de, og ikke omvendt. Synd å si det men jeg har bange anelser om hele asylinvasjonen.

Den var ny....trodde de muslimske land stort sett var fattige land, bortsett fra Saudi-Arabia og de andre små landene med oljeinntekter.   Land som  Egypt, Nigeria, Somalia, Jemen, Nord-Afrikanske land, Indonesia,  er vel ikke rangert på  toppen av næringskjeden...?

Anonymkode: a4ac6...cf9

Den var ny....trodde de muslimske land stort sett var fattige land, bortsett fra Saudi-Arabia og de andre små landene med oljeinntekter.   Land som  Egypt, Nigeria, Somalia, Jemen, Nord-Afrikanske land, Indonesia,  er vel ikke rangert på  toppen av næringskjeden...?

Med toppen av næringskjeden så mener jeg ikke toppen av økonomien. Men toppen av det religiøse hiearaki. Som du sikkert vet så er den muslimske mannen nesten dobbelt så mye vært som den muslimske kvinnen, som kristne og som jøder. Hinduer er enda lengre ned. Det er ett hierarki, der verdien til muslimene er høyere enn til de vantro.

Den med flest rettigheter er den muslimske mannen, så kommer bokens folk, så langt ned andre. I følge sin religion kan de til og med kreve skatt av de vantro, kun fordi de er muslimer. I følge sin religion, ikke i følge virkeligheten dog... Men du skjønner sikkert hva jeg sikter til mht til innbildte guddomlige rettigheter....

Med toppen av næringskjeden så mener jeg ikke toppen av økonomien. Men toppen av det religiøse hiearaki. Som du sikkert vet så er den muslimske mannen nesten dobbelt så mye vært som den muslimske kvinnen, som kristne og som jøder. Hinduer er enda lengre ned. Det er ett hierarki, der verdien til muslimene er høyere enn til de vantro.

Den med flest rettigheter er den muslimske mannen, så kommer bokens folk, så langt ned andre. I følge sin religion kan de til og med kreve skatt av de vantro, kun fordi de er muslimer. I følge sin religion, ikke i følge virkeligheten dog... Men du skjønner sikkert hva jeg sikter til mht til innbildte guddomlige rettigheter....

Interessant tolkning av næringskjede, åpen for den.  Fattige land har som oftest dårlige næringskjeder,  som et resultat av økonomien i landet.    

Aner ikke hvordan det religiøse hierarkiet er formet, der er jeg helt blank.  Mannen har stor (all) verdi/makt i islam, kvinner stiller langt dårligere, tildels har de kun rolle som ektefelle og mor.  Det er det vel liten tvil om.  Interessant at du anser kristne og jøder høyere på verdiskalaen - og hinduer på bunn, jeg ville tro det var omvendt med hinduer høyest, så kristne og med jøder på bunn.  Aner ikke om det eksisterer en "formell" liste over dette.  Tror det og avhenger av land, Indonesia er i en særstilling her med sine 6 "statsreligioner".  Skatt og renter er og spesielt innen islam, med individuelle tilpasninger avhengig en del andre faktorer...men lite av det følger våre ideer om skatt til statskassen..   Var bare noen tanker jeg gjorde meg på innlegget ditt :) 

Gjest Gargamel

Interessant tolkning av næringskjede, åpen for den.  Fattige land har som oftest dårlige næringskjeder,  som et resultat av økonomien i landet.    

Aner ikke hvordan det religiøse hierarkiet er formet, der er jeg helt blank.  Mannen har stor (all) verdi/makt i islam, kvinner stiller langt dårligere, tildels har de kun rolle som ektefelle og mor.  Det er det vel liten tvil om.  Interessant at du anser kristne og jøder høyere på verdiskalaen - og hinduer på bunn, jeg ville tro det var omvendt med hinduer høyest, så kristne og med jøder på bunn.  Aner ikke om det eksisterer en "formell" liste over dette.  Tror det og avhenger av land, Indonesia er i en særstilling her med sine 6 "statsreligioner".  Skatt og renter er og spesielt innen islam, med individuelle tilpasninger avhengig en del andre faktorer...men lite av det følger våre ideer om skatt til statskassen..   Var bare noen tanker jeg gjorde meg på innlegget ditt :) 

Jo, det er en formell liste. Koranen anser kristne og jøder som "bokfolk", og anerkjenner at de tilber samme gud som muslimene. Koranen åpner også for at "rettferdige" kristne og jøder kan komme til himmelen (der er det nok mange motstridende vers ). De skal behandler rimelig så lenge de betaler en skatt til muslimene. Hinduer og andre regnes som hedninger, og blir en annen kategori. 

Jo, det er en formell liste. Koranen anser kristne og jøder som "bokfolk", og anerkjenner at de tilber samme gud som muslimene. Koranen åpner også for at "rettferdige" kristne og jøder kan komme til himmelen (der er det nok mange motstridende vers ). De skal behandler rimelig så lenge de betaler en skatt til muslimene.

Kanskje vi skal være av det` La muslimer som kommer hit til landet betale en ekstra skatt (så de kan tilbakebetale litt av de ekstra kostnadene de påfører oss)?

Hinduer og andre regnes som hedninger, og blir en annen kategori. 

Og ateister skal være slaver, eventuelt halshogges?

Anonymkode: bb1bf...2e0

De har sine egne prinsipper:

FNs Menneskerettighetsråd får ikke kritisere sharia

Under samling i FNs Menneskerettighetsråd protesterte en rekke islamske land kraftig over at deler av sharialovgivningen ble kritisert. De samme landene oppnådde også å sette en effektiv stopper for at rådet i det hele tatt kan kritisere overgrep som knyttes til sharia.

Det er ikke første gang at FNs menneskerettighetsråd legger seg flat for islamske medlemsland sine krav. I kjølvannet av karikaturkrisen og andre tilfeller av ytringer som har virket støtende på religiøse følelser, oppsto en stor debatt i rådet om ytringsfrihetens grenser. Representanter for muslimske land, organisert gjennom Organization of the Islamic Conference (OIC), tok da til ordet for resolusjoner som gjør det til et menneskerettighetsbrudd å krenke profeter eller religioner.

http://www.rights.no/2008/06/fns-menneskerettighetsrad-far-ikke-kritisere-sharia/

Anonymkode: bb1bf...2e0

Jo, det er en formell liste. Koranen anser kristne og jøder som "bokfolk", og anerkjenner at de tilber samme gud som muslimene. Koranen åpner også for at "rettferdige" kristne og jøder kan komme til himmelen (der er det nok mange motstridende vers ). De skal behandler rimelig så lenge de betaler en skatt til muslimene. Hinduer og andre regnes som hedninger, og blir en annen kategori. 

Ja det stemmer det, i teorien, men både kristne og jøder blir og karakterisert slik hinduer og buddister gjør, de er ikke rettroende så lenge de ikke har MohammeId som sin profet.  I realiteten lever hinduer og buddister i bedre sameksistens med muslimer, selvom konfliktene der og øker, tenker da på Thailand som et eksempel.  Det  var mer det jeg tenkte på.  Som jeg skrev, jeg er i utgangspunktet "blank" (ikke religiøs) på dette...jeg tok fatt i næringskjeden.... artig det - innlegget tok en helt annen vending enn tilsiktet :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...