Gå til innhold

Peroneus Parese, Tarsal Tunell Syndrome eller hva ?

Anbefalte innlegg

George-Harald

Nå trenger jeg hjelp.

Kunne skrevet en bok om mine opplevelser denne sommeren og hele høsten, men skal prøve å gjøre det kort.

Symptomer, egen følt. (det dreier som om venstre fot smerter, skade i nerve)

Begynte med smerter og fargeforandring på fot, ovenfor store tå til tå 3.  Også hevelser, spesielt utover dagen.  Etterhvert sterkere og sterkere smerter som nåler inn mot et punkt i foten, smertene er er i perioden i hele sokkeområdet, men ikke under foten.  I samme området er foten nummen (en slags sovefølelse).  Smertene har økt over tid, på et tidspunkt ble de så kraftige at jeg ble lagt inn på Haukeland Sykehus.

Jeg ble skrevet ut fra sykehuset etter 18 dager, nå sist torsdag, med diagnose Peroneus Parese.  Nedtrappingsplan på OxyContin, og opptrappingsplan på Neurontin.  Dette grunnet i funn av skadet nerve (EMG) fra rett under kneet og ned mot fot.  Smerter i fot så de ikke sammenhengen med, og har i avvist det som en problemstilling (sånt skjer, som de sier på Nevrologen)

Det er undersøkt mye, det er ikke : Borreliose (selv om det er funn av smitte kunne det ikke bekreftes av spinalvæsken), det er ikke brudd i foten (jeg har løpt mye), det kan være pga slanking (fra 91 kg til 76 kg på 10 mnd), det er ikke Psoriasis gikt, det er utelukket at det er en Revmatologisk lidelse.

Jeg er tverr plattfot, hadde en episode i sommer hvor jeg trakket kraftig over og ankelen gjorde vondt i flere dager, har løpt mye siste året og redusert vekten en god del.

Mitt problem er at jeg nå er utskrevet uten noe foreskrevet behandling (skal gå til fysioterapi hvis jeg finner en ledig), 14 dager sykemelding og nedtrapping på smertestillende.  Det er ikke planlagt oppfølging fra sykehuset.

Ingen forklaring på smertene i foten, og de smertene er minst like sterke som da jeg ble lagt inn på sykehuset.  Det er vondt nede i foten, strålesmerter fra tærene og oppover, enkelte kramper innunder fot, sviende følelse i sokkeområdet, men også en slags sovefølelse i samme område.

Føler virkelig behov for å undersøke hva som kan være årsaken til disse plagene, så vidt jeg kan skjønne er ikke smertene mulig å forklare med diagnosen Peroneus Parese.

Jeg vil sette stor pris på alle gode tips på hvordan jeg skal gå videre med dette.

Fortsetter under...

Jeg kan ihvertfall si at det ikke er tarsal tunnel syndrom. Det jeg kan anbefalle er at du får tatt MR (dersom du ikke alt har det), oppsøker en nevrolog for grundig undersøkelse og oppsøker en ortopedspesialist. Dersom ingen av de finner noe så kan du like godt gi opp :P Jeg anser det som bortkastet å dra til fysioterapaut uten diagnose. Men det er kanskje fordi jeg har dårlig erfaring med fysioterapauter, det var ingen som klarte å få føttene mine bra. Egentlig har jeg bare et godt råd, hold deg hjemme noen timer etter at du har tatt den første neurontin-tabletten ;) 

George-Harald

Hei og takk for melding.

Jeg har tatt MR, ikke mindre enn tre ganger, i tillegg til det også røngten to ganger og ultralyd to ganger. Nevrologen gav meg diagnosen Peroneus Parese, uten å kunne gi svar på smertene i foten. Ortopeden kunne ikke hjelpe. Kommer vel til å gå til fysioterapeuten, om ikke annet for å kunne holde foten i bevegelse til jeg finner ut hvilken behandling jeg trenger.  Jeg er ikke klar til å gi opp, det er sikkert.

Hvorfor er du overbevist om at det ikke er Tarsal tunell syndrom og hvorfor råder du meg til å holde meg hjemme etter å ha tatt Neurontin ?

mvh George-Harald

Fordi tarsal tunnel syndrom ikke gir de symptomene du nevner. Du kan taste da, dunke med to fingre rett nedenfor ankelkulen på innsiden av ankelen. Om du blir nummen i tærne da så er det jo en mulighet. Men om du har vært hos nevrolog så har han vel målt nervene ned til foten? Jeg har operert for TTS selv. Har du tatt MR av ryggen? Kan være den som er problemet. Jeg fikk Neurontin pga fot-smerter. Ble brått slått ut og lå halvdø på sofaen i noen timer. Orket ikke løfte hverken armer eller ben. Som om kroppen veide flere tonn. Alle får så klart ikke en slik reaksjon, men dersom du gjør det kan det være greit å være hjemme. Jeg husker nesten ingenting, ble helt fjern. 

bra du har stå-på vilje. Etter 10 år nå så har både legen og jeg gitt opp.

Takk for gode råd på veien videre, og lykke til selv, håper du får hjelp til slutt.

Gjør nok ikke det. Så her gjelder det å lære seg å leve med smertene. Taper hælene, har fotsenger og gode sko. Hjelper litt, men ikke mye.

Det kan forresten være en idé å få en second opinion. Det er mye som blir oversett. Håper de finner ut hva som er galt med deg og får fikset det. Smerter i føttene er no dritt. Lykke til :)

Annonse

Tipper dette gjelder sammenklem av den ytre peroneusnerven. Den innerverer akkurat det området du beskriver, og smertene er nesten utvilsomt nervesmerter. AKA Compartmentsyndrom. Stemmer bra overens med plattfotbeskrivelsen.

Ved å klemme på peroneus rundt nervepassasjen, og kunstig irritere området, kan man "Lett" bekrefte eller avkrefte dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...