nimmi Skrevet 4. januar 2002 Del Skrevet 4. januar 2002 Min sønn på 1,5 år reagerer med diare på de fleste melkeproduktene. Han tåler litt laktoseredusert melk (ca. 1 dl pr.dag) og et par skiver gulost. Jeg har forsøkt et uttall av calsiumtabletter, men han nekter å ta mer en dag eller to - selv de som er smakstilsatt nettopp for barn. Har noen gode matvaretips å gi meg, som kan øke inntaket av calsium ? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dewey Skrevet 5. januar 2002 Del Skrevet 5. januar 2002 La ham drikke og lag mat på kalsiumberiket soya- eller rismelk. Ellers er de fleste kilder til kalsium - grønne grønnsaker for eksempel - bedre kalsiumkilder enn kumelk, dvs. kroppen tar lettere opp kalsium fra grønnsaker enn melk. Med litt planlegging er det ikke noe problem å leve uten kumelk og samtidig få i seg nok kalsium. Spør noen som kan jobben sin i nærmeste helsekost!:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Slippen Skrevet 5. januar 2002 Del Skrevet 5. januar 2002 Har du prøvd yoghurt, noen barn kan tåle yoghurt fordi laktose er redusert i dette produktet. Matvarer med mye kalsium er: makrell, sardiner, laks, belgrukter (f.eks. soyabønner), tofu, mørkegrønne bladgrønnsaker og brokkoli. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 6. januar 2002 Del Skrevet 6. januar 2002 Hei nimmi, Din sønn trenger rundt 500 mg kalsium daglig. 1 dl melk gir ca 125 mg kalsium, og osten gir også noe kalsium (28 g ost gir 150-250 mg). Yoghurt er også en veldig god kalsiumkilde – dersom sønnen din kan tolerere det. 1 kopp (ca 2,4 dl) yoghurt vil gi 350-450 mg kalsium. Andre kalsiumkilder inkluderer sardiner, mørkegrønne bladgrønnsaker (spinat kan ikke regnes som en kalsiumkilde), brokkoli, belgfrukter, nøtter og frø (som f.eks mandler, hasselnøtter og sesamfrø), rabarbra, ris/soyamelk som er kalsium-beriket, og tofu (hvis den er laget med eller tilsatt kalsium). Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.