Gå til innhold

Misfornøyde flyktninger gikk i tog for å klage

Anbefalte innlegg

Gikk i nesten to timer for å klage

Lite mat, til feil tider, dårlig renhold og internett frustrerer flyktningene som har vært i Sarpsborg i fire uker.

Omlag 60 asylsøkere tok bena fatt og gikk fra akuttmottaket på Kolstad utenfor Sarpsborg, til sentrum, lørdag kveld. Totalt bor det 180 personer på mottaket.

– Vi får dårlig med mat og det er ingen transport slik at vi kan komme oss til byen for å handle, forteller en av asylsøkerne.

Han forteller at de som bor på akuttmottaket ikke mottar dagpenger og mener at dette frustrerer en del, særlig de som røyker.

Det frustrerer også at de små porsjoner av de ønsker å spise, som egg til frokost.

http://www.sa.no/nyhet/gikk-i-nesten-to-timer-for-a-klage/s/5-46-129040

Legg merke til at det kun dreier seg om unge menn. Stakkars folk, de flykter fra krig, men får ikke dagpenger til røyk, får ikke handlet, kun ett egg til frokost, har dårlig internett tilgang og flere personer må dele én tv. Kanskje likegreit å reise hjem da?

Kjenner jeg begynner å bli flyende forbannet nå.

Fortsetter under...

Ikke så ofte jeg er enig med Frp:

- Utakknemlige lykkejegere, raser Frps innvandringspolitiske talsmann.

Asylsøkerne demonstrerte ifølge NRK mot at de har vært på akuttmottaket lenger enn det som var planlagt. De mener de får for lite mat og dårlig legehjelp og klager på at de verken får lommepenger eller har internettilgang.

Det opprører Mazyar Keshvari, innvandringspolitisk talsmann i Fremskrittspartiet, som mener de nevnte asylsøkerne på Kolstad Akuttmottak utnytter den internasjonale flyktningkrisen og håner de mange millionene av menneskene som er på flukt i verden.

- I denne situasjonen velger altså noen av de aller heldigste, som er blitt innkvartert i Norge med mat, drikke, klær og tak over hodet på skattebetalernes regning, å protestere på maten og internetthastigheten på mottaket. Disse utakknemlige menneskene bør umiddelbart komme seg ut av landet og dermed frigjøre kapasitet for dem som trenger trygghet og beskyttelse, sier Keshvari til NTB.

Han viser til at titalls millioner mennesker er på flukt verden over og at mange her til lands jobber på spreng for å gi asylsøkerne mat og husly.

- Enhver som ikke er fornøyd med de svært sjenerøse tilbudene som gis i Norge, bør umiddelbart komme seg ut av landet. Nok er nok, og det er overhodet ikke noe som helst rom for slike utakknemlige lykkejegere vi nå er vitne til i Østfold, fortsetter Keshvari.

http://www.bt.no/nyheter/innenriks/Frp-reagerer-kraftig-mot-demonstrerende-asylsokere-3476701.html

Endret av slabbedask

Jeg klager også stadig på renholdet der jeg bor, men det er det ingen som tar hensyn til. Og noen ganger får jeg bare havregrøt til middag og at på til så må jeg lage den selv. Uhørt!!!!

Vel, viss du ønsker deg noe annen eller mere mat, så får du vel bare lage deg litt mat da? Du er selvstendig, er du ikke?

De klager på at badene er dårlig vasket og at de har lite å gjøre...løsningen på akkurat det er latterlig enkel. 

Ja, og viss dem er røykere så kan dem ikke akkurat være særlig fattige heller.. Jeg har INGENTING til overs til folk som sløser bort penger på røyk, og attpåtil klager over økonomien.

Anonymkode: 244a3...f1c

Vel, viss du ønsker deg noe annen eller mere mat, så får du vel bare lage deg litt mat da? Du er selvstendig, er du ikke?

Ja, og viss dem er røykere så kan dem ikke akkurat være særlig fattige heller.. Jeg har INGENTING til overs til folk som sløser bort penger på røyk, og attpåtil klager over økonomien.

Anonymkode: 244a3...f1c

Ironi er ikke din sterke side eller? Jo, jeg er selvstendig, det er vel flyktninger også?

Annonse

Hvis de har brukt opp familiens sparepenger på den farefulle ferden hit fordi menneskesmuglere eller andre har solgt dem en virkelighetsfjern solskinnshistorie om hvor godt de vil bli tatt imot i Norge kan jeg jo skjønne at de er både skuffa og frustrerte, men nå blir det viktig å få formildet til alle nye som kommer hvordan ståa faktisk er. Det virker som de ikke har fått med seg at mottaksapparatet er sprengt og at det er vanskelig å i det hele tatt skaffe tak over hodet til alle sammen, så noen må fortelle dem det klart og tydelig, og at Wifi, røyk, lommepenger og valgfritt bosted ikke er aktuelt nå. Nå handler det om å gi alle en seng og faste måltider hver dag.

Hvis de har brukt opp familiens sparepenger på den farefulle ferden hit fordi menneskesmuglere eller andre har solgt dem en virkelighetsfjern solskinnshistorie om hvor godt de vil bli tatt imot i Norge kan jeg jo skjønne at de er både skuffa og frustrerte, men nå blir det viktig å få formildet til alle nye som kommer hvordan ståa faktisk er. Det virker som de ikke har fått med seg at mottaksapparatet er sprengt og at det er vanskelig å i det hele tatt skaffe tak over hodet til alle sammen, så noen må fortelle dem det klart og tydelig, og at Wifi, røyk, lommepenger og valgfritt bosted ikke er aktuelt nå. Nå handler det om å gi alle en seng og faste måltider hver dag.

Men bør prioritere internett slik at de kan få fortalt andre hvordan stå er. Det vil kanskje stoppe strømmen?

Anonymkode: 9ab0e...cbf

De klager på at badene er dårlig vasket og at de har lite å gjøre...løsningen på akkurat det er latterlig enkel. 

De ser nok helst at Kuffar vasker dassene, eller kvinnene (men det er det visst få av).

Anonymkode: 9ab0e...cbf

Hvis de kan gå 8,5 km hele 5 ganger i løpet av fire uker, bør også det holde for handlingen de etterlyser - men hvorfor handling når de ikke har penger å handle for? Mosjon har alle godt av og kan være et godt alternativ til å kjede seg på akuttmottaket. Jeg jogger selv 6 km tur/retur trening i uken, og i joggetempo tar ikke det mer enn 35-40 min. Hvis de jogger, vil de komme til sentrum på under 60 min. Jeg har ikke sertifikat og kan ikke få det og for meg er det en selvfølge å gå eller jogge dit jeg skal, om det ikke er mer enn 1 mil hver vei... Så lenge man har den fysiske helsen på plass har ingen vondt av å bevege seg i frisk luft, sol, vind og regn.

Lite mat - ja, de bør jo få nok mat, men jeg vil ikke si det er hverdagskost å koke seg egg hver dag. Det gjør vi ikke her i huset i hvert fall... Og med liten aktivitet trenger man ikke hele >2.500 kcal i døgnet for å overleve. For å ligge i en seng trenger man ca. 1.100 kcal sier min PT.

Jeg har ikke sympati med de, å vaske dass og resten av mottaket bør være deres eget ansvar. Med mer enn 150 mennesker på mottaket kan arbeidet fordeles og gå på omgang. Andre folk er jo nødt til å holde huset sitt i orden og er som regel et par voksne + ev. barn, så hvorfor skal disse få slippe?

... Mye vil ha mer ... En gode vil oppnå flere goder ...

Nei, jeg er ikke rasist. Jeg mener at de som har behov for beskyttelse skal få det og jeg forstår det er frustrerende å måtte være på et mottak lenger enn opprinnelig avtalt, men om de har internett og TV har de trolig fått med seg at hele Europa er i en ekstraordinær situasjon når det gjelder å løse utfordringene med nesten 1 mill flyktninger på relativt kort tid.

Hvis de kan gå 8,5 km hele 5 ganger i løpet av fire uker, bør også det holde for handlingen de etterlyser - men hvorfor handling når de ikke har penger å handle for? Mosjon har alle godt av og kan være et godt alternativ til å kjede seg på akuttmottaket. Jeg jogger selv 6 km tur/retur trening i uken, og i joggetempo tar ikke det mer enn 35-40 min. Hvis de jogger, vil de komme til sentrum på under 60 min. Jeg har ikke sertifikat og kan ikke få det og for meg er det en selvfølge å gå eller jogge dit jeg skal, om det ikke er mer enn 1 mil hver vei... Så lenge man har den fysiske helsen på plass har ingen vondt av å bevege seg i frisk luft, sol, vind og regn.

Lite mat - ja, de bør jo få nok mat, men jeg vil ikke si det er hverdagskost å koke seg egg hver dag. Det gjør vi ikke her i huset i hvert fall... Og med liten aktivitet trenger man ikke hele >2.500 kcal i døgnet for å overleve. For å ligge i en seng trenger man ca. 1.100 kcal sier min PT.

Jeg har ikke sympati med de, å vaske dass og resten av mottaket bør være deres eget ansvar. Med mer enn 150 mennesker på mottaket kan arbeidet fordeles og gå på omgang. Andre folk er jo nødt til å holde huset sitt i orden og er som regel et par voksne + ev. barn, så hvorfor skal disse få slippe?

... Mye vil ha mer ... En gode vil oppnå flere goder ...

Nei, jeg er ikke rasist. Jeg mener at de som har behov for beskyttelse skal få det

Du mener at alle flykninger som har behov for det skal få opphold her, selv om det fører til samfunnskollaps?

Du mener at alle flykninger som har behov for det skal få opphold her, selv om det fører til samfunnskollaps?

Nei, hvis det var slik det ble oppfattet, beklager jeg det. Jeg mener at man skal gi de som trenger det oppholdstillatelse, men da må man se på det helhetlige bildet. Men selvsagt, Norge kan ikke stå med åpne armer til alle. Da blir det som du sier, en samfunnskollaps, og det er hverken etniske nornenn eller flyktningene tjent med. Alle siviliserte land må ta sin del av kaken ut fra kapasitet. Norge er pliktig til å ta imot sin prosentandel av flyktningene på lik linje med andre land. Norge er selvsagt et atraktivt land å bo i, og nettopp derfor er det viktig å filtrere ut de som virkelig har behov for opphold og de som kun vil ha det bedre, men inntil en viss kvote.

Det er sjelden jjegg er enig med FRP, men i asylsaker og innvandring kan jeg ofte si meg enig og jeg synes FRP er modige som tør å stå frem å hevde sine meninger på tross av at de vil møte motstand.

(Beklager litt rotete innlegg, men litt kaotisk i hodet etter å ha bråvåknet av at jeg våknet av at jeg selv skrek i et mareritt...)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...