Gå til innhold

Hvor kan man levere inn brukte sprøyter, medisiner osv?

Anbefalte innlegg

Etter sist operasjon måtte jeg ta Klexanesprøyter hver kveld i 4 uker.

Men jeg fikk et par esker for mye som ikke er åpnet engang... 

pluss jeg har en gul boks med de brukte sprøytene.
Jeg har også noen antibiotikatabletter og Paralgin Forte jeg aldri fikk bruk for (var reinnlagt i mellomtiden og fikk det jeg trengte der).

Nå ligger det bare i skapet, men har hørt man ikke skal kaste i vanlig søppel, men levere til apotek? Kan man det? Hvilket som helst apotek, eller er det noen som ikke vil? Hva med Boots apotek? Eller bør jeg levere der jeg kjøpte medisinen?

Anonymkode: 01c56...264

Fortsetter under...

Medikamenter tror jeg kan leveres på alle apotek. Når det gjelder brukte sprøyter, så fikk jeg for noen år siden beskjed om at de skulle pakkes godt inn og kastes i vanlig søppel. Prøvde å spørre om de ikke kunne leveres på enten gjenvinningsstasjonen eller apoteket, men den gangen var det ingen som ville ta i mot - bortsett fra som godt innpakket søppel i restavfallet. Ser at det står tilsvarende her: http://irmat.no/informasjon/vanlige-sporsmal/

Da jeg måtte gi hunden min sprøyter fikk jeg beskjed om å putte de brukte sprøytespissene i en halvlitersflaske og skru på korken før jeg kastet det i vanlig søppel. Medisiner leveres på et hvilket som helst apotek.

Jeg ser at Apotek1 skriver følgende: 

Vi tar ikke imot sprøytespisser eller handelsvarer som kan kasseres i kommunens ordinære renovasjonssystem. Sprøyteavfall etter vanlige forbrukere (ikke institusjoner) skal pakkes inn hjemme (for eksempel i kanylebøtter eller i harde plastflasker som lukkes godt) og kastes i forbrukerens eget husholdningsavfall.

Men sykehusapoteket tar kanskje imot? Siden sykehuset selv har folk som henter de gule boksene og sender til destruering? 

Anonymkode: 01c56...264

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...