Gå til innhold

Dine beste epleoppskrifter!

Anbefalte innlegg

Jeg har plukket inn årets siste epler i min fars hage, og må gjøre noe med dem i kveld. Jeg laget eplepai i går, og det er mulig at det blir det en dag til (i morgen kanskje). Så skal jeg koke eplemos av en del av dem. Men hva annet spennende og godt kan jeg lage av epler?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/408407-dine-beste-epleoppskrifter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har lyst til å teste ut epleroser. Jeg så en venninne på facebook som hadde laget, og de så jo så lekre ut! Virkelig noe å imponere med  - og gode er de nok også :)

http://www.kake-huset.no/epleroser/

Ser det står noen andre epleoppskrifter på samme siden :) 

Ellers kan du jo lage vanlig eplekake.
Du kan lage Tilslørte Bondepiker....
Karamellisert eple.

Kanelsnurrer med eplemos.

Endret av mammanito

Jeg har plukket inn årets siste epler i min fars hage, og må gjøre noe med dem i kveld. Jeg laget eplepai i går, og det er mulig at det blir det en dag til (i morgen kanskje). Så skal jeg koke eplemos av en del av dem. Men hva annet spennende og godt kan jeg lage av epler?

Kveldskos:-)

skrell eplene, bruk epleuthuler, få ut kjernen,

legg på smør, sukker og mandelflak og bak dem i ovn til møre,

da trenger man ikke mer enn et eple på kvelden for å kjenne sånn "livet er herlig, jeg er på en rosa sky":-)

Vi lager for tiden med gravenstein og det er til å bli tvers gjennom glad av:-)

Dette er kanskje litt mer jobb, men godt og noe som fint kan fryses. Kaken blir luftig og fin pga. eggedosisen (og ikke smørkrem som en del andre eplekaker har). Oppskriften har gått i arv fra venn til venn, kollega til kollega, til min mor og nå til meg :)

Eplekake i langpanne

220 g margarin

4 egg

5 dl sukker

2 dl melk

6 dl hvetemel

4 ts bakepulver

5-7 syrlige epler

Kanel

Sukker

Pisk egg og sukker til luftig eggedosis. Smelt smøret og varm opp melken. Hell melk- og smørblandingen i eggedosisen. Ha oppi det øvrige.

Skrell, rensk og del opp eplene. Dypp eplene i kanel og sukker (gjerne perlesukker) og legg de utover kaken.

Stekes på midterste rille på 190 grader i ca. 30-35 minutter.

(PS: Syrlige epler gir saftigere eplebiter...)

• 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...