sørlandsberta Skrevet 9. november 2015 Del Skrevet 9. november 2015 Hei, dette håper jeg inderlig noen - og også aller helst ernæringsfysiologen, har mulighet til å svare meg på.Jeg er en jente på 41, som har hypothyreose, altså lavt stoffskifte. Jeg er 173 høy og veier 86 kg pr i dag.Jeg har prøvd utallige varianter på å gå ned i vekt: 5:2, eat-stop-eat, lavkarbo og å spise svært lite - rundt 1200 kal pr dag.Ingenting av dette syns jeg er forenlig med å være midt i en familie. Jeg har 4 barn og jeg ønsker ikke at "slanking" eller "annerledes mat" skal være et tema hos oss. En venninne mente jeg nok spiser for lite, mens en annen mente jeg burde prøve grete roede.Jeg meldte meg inn på grete roede pr nett i forrige uke, men blir forvirret. Det sies at jeg skal spise 1600 kalorier daglig. Er ikke dette mye?En annen ting - når jeg regner ut min bmr så blir den stort sett rundt 2150 kalorier daglig. Hvilestoffskiftet ligger på 1550 i følge de fleste kalkulatorer. Men noen kalkulatorer sier jeg bør ligge på 1600 kalorier for å gå ned, noen sier 1500 og noen sier 1900! Hva i alle dager er rett?Også er det det med lavt stoffskifte. Jeg tror jeg sliter mer enn andre med å gå ned i vekt. Jeg er medisinert, og har det sånn sett bra, men sliter likevel med vektnedgang. På 5:2 klarte jeg faktisk gå ned 6 kg, men det tok laaang tid og jeg holdt på å gå på veggen av fasting, når familien eller satt og spiste middag. Syns det var en usunn variant... Jeg vil svært gjerne ha råd til hva jeg gjør. Jeg har forresten også alltid tillatt meg en "spisedag", hhv lørdag, der jeg spiser rundt 2000 kalorier med snacks og diverse godt. Dette for å holde ut, men vekten står bom stille uansett hva jeg gjør. Går det greit å ha en slik kosedag forresten?Ser at jeg tror den beste måten for meg å g¨ned i vekyt på må være type grete roede, altså helt vanlig kosthold. eller tilsvarende.Helt til sist kan jeg si at jeg trener på romaskin, ganske hardt (mye motstand så jeg blir dryppende svett) ca 30 minutter 3xpr uke. Går også en og annen tur på rundt 1 time et par ganger i uken.Innspill mottas med stor takk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/408409-hvordan-g%C3%A5-ned-i-vekt-med-lavt-stoffskifte/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.