Gå til innhold

Hvor lenge kan en katt overleve ute nå?

Anbefalte innlegg

Min kjære samboer gjennom 15 år har stukket av.Det var nok min feil,da jeg ikke hadde strammet båndet rundt hodet og magen stramt nok.Hun gikk under nabogerjdet som bare var 2 trerrplanker,og la seg ned i gresset.Jeg skulle jo ha gått bak henne og ev slakket på den hundesnella type liten.Hun grengte den av seg som man vrenger av seg en genser,over hode.

Sulter hun ihjel før hun fryser ihjel? Hun er en gammel dame på 15 år,blitt ganske tynn etter en uke ved huset mitt.

Siden jeg har hatt brann,bor jeg på hotell på snart 3. mnd.Hun stakk av på Onsdag kl 20.00.Det var skumring,så det var nytteløst å lete etter henne nå.Det er mange vanndammer,så hun tørster ikke.Det er flere hus rundt hotellet som står på stylter og bare har ett nettingjerde type stor til å holde hunder unna,men ikke katter.Eller netting og netting det er en sånn type kryssgjerde som man hadde under hyttene sine før.Typisk under en veranda,eller hele hytta.Det var laget av tynne lister av furu. Altid hvitmalte.

Hvorfor jeg er bekymret er fordi veterinæren mener hun kan ha urinveisinfeksjon.Hun har vært innekatt 10 år av sitt liv,men de siete 5 har hun vært flik til å fange mus,men jeg har altid kastet ut både katt og mus.Hun måtte velge mat eller hus.Saftig fersk mus og ute,eller tørrfor og inne uten regn og på ett pledd eller noe annet varmt.Senga til far var mest populær.Hun var mitt 3. ekte kosedyr. Sussi 1 ble dessverre avlivet av mine foreldre bare fordi jeg var i marinen akkurat da,og de ville til syden.Dette er da Sussi 2.Datteren til Sussi 2 het Turbo,fordi hun var raskere enn ett menneske.Og enda raskere enn Lucky Luke.Turbo var en artig katt,hun fulgte ofte etter meg når jeg gikk tur i nabolaget når jeg bodde i Sverige.

Altså hvor hardføre er en katt? Jeg mener det fins jo mange villkatter,men de bor vel helst i Danmark og Sverige? I Finnland og norge fryser de vel ihjel ved -20?

Dette er vel den første vinteren jeg har bedt til han der oppe om mild vinter.....Til gjengjeld,skal jeg slutte med å drepe,stjele,banne ,drikke meg full og lyve,vel 4 av 5?

Fortsetter under...

Min kjære samboer gjennom 15 år har stukket av.Det var nok min feil,da jeg ikke hadde strammet båndet rundt hodet og magen stramt nok.Hun gikk under nabogerjdet som bare var 2 trerrplanker,og la seg ned i gresset.Jeg skulle jo ha gått bak henne og ev slakket på den hundesnella type liten.Hun grengte den av seg som man vrenger av seg en genser,over hode.

Sulter hun ihjel før hun fryser ihjel? Hun er en gammel dame på 15 år,blitt ganske tynn etter en uke ved huset mitt.

Siden jeg har hatt brann,bor jeg på hotell på snart 3. mnd.Hun stakk av på Onsdag kl 20.00.Det var skumring,så det var nytteløst å lete etter henne nå.Det er mange vanndammer,så hun tørster ikke.Det er flere hus rundt hotellet som står på stylter og bare har ett nettingjerde type stor til å holde hunder unna,men ikke katter.Eller netting og netting det er en sånn type kryssgjerde som man hadde under hyttene sine før.Typisk under en veranda,eller hele hytta.Det var laget av tynne lister av furu. Altid hvitmalte.

Hvorfor jeg er bekymret er fordi veterinæren mener hun kan ha urinveisinfeksjon.Hun har vært innekatt 10 år av sitt liv,men de siete 5 har hun vært flik til å fange mus,men jeg har altid kastet ut både katt og mus.Hun måtte velge mat eller hus.Saftig fersk mus og ute,eller tørrfor og inne uten regn og på ett pledd eller noe annet varmt.Senga til far var mest populær.Hun var mitt 3. ekte kosedyr. Sussi 1 ble dessverre avlivet av mine foreldre bare fordi jeg var i marinen akkurat da,og de ville til syden.Dette er da Sussi 2.Datteren til Sussi 2 het Turbo,fordi hun var raskere enn ett menneske.Og enda raskere enn Lucky Luke.Turbo var en artig katt,hun fulgte ofte etter meg når jeg gikk tur i nabolaget når jeg bodde i Sverige.

Altså hvor hardføre er en katt? Jeg mener det fins jo mange villkatter,men de bor vel helst i Danmark og Sverige? I Finnland og norge fryser de vel ihjel ved -20?

Dette er vel den første vinteren jeg har bedt til han der oppe om mild vinter.....Til gjengjeld,skal jeg slutte med å drepe,stjele,banne ,drikke meg full og lyve,vel 4 av 5?

Klarer seg sikkert lenge ute nå som det er så mildt.

Anonymkode: f7ef5...11f

Det er vel ikke akkurat -20 hos deg nå? Her i trønderhovedstaden er det mange varmegrader ennå. Om hun finner seg mat og vann og ly om natten så klarer hun seg nok en god stund. Jeg håper ikke hun er syk da, da blir det jo straks verre. Antagelig vil hun prøve å komme seg hjem og selv om dette ikke er den rette årstiden så ville jeg sjekket om hun har blitt drektig om du finner henne igjen. Det er selvfølgelig ikke noe pluss at hun er såpass gammel, men hun er tydeligvis vant til å være ute så hun har nok en god og tykk pels og det er fint.

Trist å høre at det har vært brann hos deg! Håper du har forsikring som dekker ting slik at du får en ny bolig, om det gikk så galt. 

Har du tittet ordentlig rundt huset ditt? Kan tenkes hun har funnet et lunt sted der. Er huset langt unna hotellet?

Hvor lenge et dyr overlever ute er avhangig av mange ulike ting. Hvor tykk og solid pels den har? Hvor stor tilgang det er på mat? Kan den finne på å traske på trafikkerte veier? o.s.v... 

Jeg håper du finner igjen katten din.

Jeg husker en venninne hadde med sin innekatt på hyttetur på fjellet på høsten, og den ble borte. Min venninne reiste opp flere helger og lette, men antok etterhvert at den var død.

Stor var overraskelsen og begeistringen da hun våren etter fikk en telefon om at katten var funnet, tynn og bustete i pelsen, men i live (den hadde halsbånd med telefonnummer).

Katter er veldig hardføre, men selvfølgelig også veldig forskjellige. Ovennevnte katt var bare et par år gammel. Men som de andre sier, det er ikke kaldt nå, og jeg tror de fleste katter vil kunne klare seg lenge ute før den ordentlige frosten kommer (og noen klarer seg selv da).

• 4 uker senere...

Jeg har bodd på hotel i nabobygda siden brannen den 21/8.Tror nok at katta enten har blitt tatt inn i varmen av noen,og fått både mat og vann.Ellers så har hun omkommet.Hun var innekatt når jeg fikk henne for ca 15 år siden.Hun har vært delvis utekatt,men bare om sommeren.Jeg tok henne med til hotellet uka etter brannen,da jeg satte ut masse mat og hun var tam nok til å bli løftet opp og ble plassert i bilen.Jeg syntes synd på henne som hadde vært innesperret i 3 mnd og hun likte åp sitte i vinduskarmen og spesielt når vinduet var på gløtt og hun hørte fuglekvitter og luktet "ute".Høsten i ett tettsted har sikkert mange lukter.Hun er helt ukjent med dette tettstedet,så hun hadde ingen referanser,og har nok vært mye redd.Dog er det nok min egen feil at jeg ikke sjekket om båndet rundt halsen og magen var stramt nok.Man kan ikke tvinge en katt til noe som helst,da la hun seg bare rett ned,også inne på nabotomta.Katter har ikke noe forhold til eiendom,og forstår ikke vår bekymring for at naboens gress ikke er hennes toalett.

Sover dårlig nok.så jeg regner med at hun har fått ny matmor/far.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...