Gå til innhold

Strengere krav til sykemeldte

Anbefalte innlegg

Nye regler starter å gjelde fra 16. november.

– Sykefraværet i Akershus er høyere enn vi ønsker oss. Den gjennomsnittlige sykemeldingstiden på det legemeldte fraværet er på 37 dager. Her kan vi bli bedre. For å få til det, må alle involverte bidra slik at folk kommer raskere tilbake på jobb, understreker Bjørn Lien, fylkesdirektør i NAV Akershus i en pressemelding NAV har sendt ut mandag.

– Vi blir nå tydeligere når det gjelder kravene til aktivitet. Dersom noe aktivitet er mulig, er det arbeidstakeren og arbeidsgiveren som sammen må finne ut hvilke oppgaver som arbeidstakeren kan gjøre. Hvis dette er vanskelig, må det enten skyldes klare medisinske årsaker eller så må arbeidsgiveren redegjøre for hvorfor aktivitet ikke kan prøves på arbeidsplassen, forklarer Lien.

– Det er derfor veldig viktig at den som er sykmeldt, snakker med sin nærmeste leder slik at det kan legges til rette for at man raskt kommer tilbake i jobb, sier Lien.

Han understreker at NAV kommer til å følge opp dette nøye og at de som ikke oppfyller kravene, kan få stoppet utbetalingen av sykepenger.

http://www.vestbyavis.no/nyheter/vestby/son/disse-tiltakene-gjor-nav-for-a-fa-ned-sykefravaret/s/5-53-40379#am-commentArea

Anonymkode: 049d4...64c

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/408449-strengere-krav-til-sykemeldte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

hva med de som har kreft og blir sterkt reduser av cellegift og stråling? Jeg vil gjerne jobbe, men jeg blir ikke frisk og sykdommen kan jeg ha noen år flr deg ender som det må gå...

Da slipper du å jobbe. Om det ikke finnes noen aktivitet som du kan gjøre så kan du bli hjemme med god samvittighet.

hva med de som har kreft og blir sterkt reduser av cellegift og stråling? Jeg vil gjerne jobbe, men jeg blir ikke frisk og sykdommen kan jeg ha noen år flr deg ender som det må gå...

Det er ingen som noen gang har sagt at dette gjelder ALLE SYKE!! 

Dersom noe aktivitet er mulig, er det arbeidstakeren og arbeidsgiveren som sammen må finne ut hvilke oppgaver som arbeidstakeren kan gjøre. Hvis dette er vanskelig, må det enten skyldes klare medisinske årsaker eller så må arbeidsgiveren redegjøre for hvorfor aktivitet ikke kan prøves på arbeidsplassen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...