Gå til innhold

Røykere som ikke tar hensyn

Anbefalte innlegg

Jeg har tidligere fått grisekjeft fordi jeg ba røykere ta hensyn til at jeg har astma og ikke tåler røyk. Nå bor jeg i et kollektiv der ei sitter på rommet og røyker hele dagen. Jeg ba henne pent om å lukke døren pga at jeg har astma, og hun gjorde så. Men nå, en uke senere, har hun åpnet en stor luke som går ut i gangen i  stedet. Ergo slipper det ut like mye røyk som om døra er åpen. Jeg lurer på hvor tett i pappen enkelte røykere er.... Og siden jeg har fått så grisekjeft et par ganger før: er det fælt av meg å si at hun må lukke lukene også? jeg kan fra før ikke lufte, for vi har felles veranda hvor døren hennes ut står på gløtt og da kommer den helvetes røyken inn til meg. Jeg skal bare bo her tre uker til før jeg flytter til et annet sted. 

Anonymkode: 00e0f...2e0

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/408483-r%C3%B8ykere-som-ikke-tar-hensyn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke enkelte røykere som er tette i pappen, det er enkelte mennesker. Noen evner ikke å ta hensyn til andre. Eller kanskje du har en uvane som plager henne og hun ønsker å hevne seg. Ikke vet jeg, men du har full rett til å kreve at røyken ikke skal plage andre. Så bare be henne stenge igjen eller gå ut for å røyke.

Det er ikke enkelte røykere som er tette i pappen, det er enkelte mennesker. Noen evner ikke å ta hensyn til andre. Eller kanskje du har en uvane som plager henne og hun ønsker å hevne seg. Ikke vet jeg, men du har full rett til å kreve at røyken ikke skal plage andre. Så bare be henne stenge igjen eller gå ut for å røyke.

Greia at mange røykere, ikke bare noen, TROR de tar hensyn, men gjør det egentlig ikke.  Men det er ikke det egentlige temaet her men en digresjon og hjertesukk.

Du har all rett til å si ifra at dette plager deg, uavhengig av astmaen. Mange røykere tenker ikke over hvor godt vi som ikke røyker kjenner lukta, fordi de kjenner den omtrent ikke selv. Bare pass på at du sier ifra på en voksen og hyggelig måte.

Jeg tror en del røykere føler seg personlig angrepet om man ber dem ta hensyn. De føler at de ikke får et alternativ de kan leve med. Da går de i forsvarsposisjon og mister synet på hva som er rimelig.

Men det er jo ikke bare med røyk folk skal ta hensyn. Noe mat eller visse parfymer kan ha så sterk lukt for noen at det er plagsomt og ubehagelig. Man kan ikke noe for at man reagerer sterkt på noen lukter, så da hender det at man må ta litt hensyn.

Du har all rett til å si ifra at dette plager deg, uavhengig av astmaen. Mange røykere tenker ikke over hvor godt vi som ikke røyker kjenner lukta, fordi de kjenner den omtrent ikke selv. Bare pass på at du sier ifra på en voksen og hyggelig måte.

Jeg tror en del røykere føler seg personlig angrepet om man ber dem ta hensyn. De føler at de ikke får et alternativ de kan leve med. Da går de i forsvarsposisjon og mister synet på hva som er rimelig.

Men det er jo ikke bare med røyk folk skal ta hensyn. Noe mat eller visse parfymer kan ha så sterk lukt for noen at det er plagsomt og ubehagelig. Man kan ikke noe for at man reagerer sterkt på noen lukter, så da hender det at man må ta litt hensyn.

Takk for fint svar. Og jeg er veldig enig med deg i det du skriver. 

Annonse

Jeg har tidligere fått grisekjeft fordi jeg ba røykere ta hensyn til at jeg har astma og ikke tåler røyk. Nå bor jeg i et kollektiv der ei sitter på rommet og røyker hele dagen. Jeg ba henne pent om å lukke døren pga at jeg har astma, og hun gjorde så. Men nå, en uke senere, har hun åpnet en stor luke som går ut i gangen i  stedet. Ergo slipper det ut like mye røyk som om døra er åpen. Jeg lurer på hvor tett i pappen enkelte røykere er.... Og siden jeg har fått så grisekjeft et par ganger før: er det fælt av meg å si at hun må lukke lukene også? jeg kan fra før ikke lufte, for vi har felles veranda hvor døren hennes ut står på gløtt og da kommer den helvetes røyken inn til meg. Jeg skal bare bo her tre uker til før jeg flytter til et annet sted. 

Astma eller ikke, man skulle ikke tro at folk som bor sammen med andre kunne tenke tanken på å røyke innendørs uansett... Jeg synes fint du kan si fra til denne dama, gjerne at hun skal ut å røyke...

Hilsen en røyker som prøver så godt jeg kan å ta hensyn.

Jeg har tidligere fått grisekjeft fordi jeg ba røykere ta hensyn til at jeg har astma og ikke tåler røyk. Nå bor jeg i et kollektiv der ei sitter på rommet og røyker hele dagen. Jeg ba henne pent om å lukke døren pga at jeg har astma, og hun gjorde så. Men nå, en uke senere, har hun åpnet en stor luke som går ut i gangen i  stedet. Ergo slipper det ut like mye røyk som om døra er åpen. Jeg lurer på hvor tett i pappen enkelte røykere er

Ganske tette vil jeg tro. Det er man nødt til å være for overhodet være så dum at man røyker.

Anonymkode: 0099e...ff6

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...