Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har gått litt ned i vekt i det siste 5kg. Dette fordi jeg har vært litt nedfor, og da er det ikke alltid jeg bryr meg så mye om spising. Synes selv jeg har blitt tynnere, men jeg ser ikke syk ut allikevel. Jeg lurer på om man generellt ser syk ut på en sånn bmi. Er det vanlig? Jeg fått kommentarer rett bak og foran meg, og folk kikker på meg fra topp til tå.. Jeg forstår ikke hvorfor voksne mennesker ikke kan hole seg til sitt. Får noen ganger sånne rare blikk, øyenkontakt å greier og de ser sjokkerte ut så ja hva tror dere? Jeg vil understreke at jeg ikke sliter med mat og vekt, og jeg synes derfor det er fælt at mange kanskje tror dette om meg.

Anonymkode: 633d3...2b6

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/408525-ser-man-syk-ut-p%C3%A5-en-bmi-p%C3%A5-17/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen ser radmagre og syke ut selv med normal (men lav) bmi, andre ser normale ut med undervektig bmi. Individuelt med andre ord. Men ettersom folk stadig ser på deg og kommenterer det så ser du antagelig ikke helt frisk ut så tynn som du er.

Annonse

Beklager at jeg tar opp emne så sent etter men er det noen der ute med bmi på 17 som kan si om dere er slanke, tynne eller ser for tynne ut? Vil få et litt mer nøyaktig bilde av meg selv :)

Jeg er langt fra bmi 17, men om jeg hadde hatt det ville jeg veid 37 kg. Jeg ville garantert sett ut som jeg sto med ett bein i grava.

Igjen er vel ikke dette helt svaret du leter etter, men jeg har aldri hatt lavere BMI enn 18 (som jeg har nå), så jeg kan ikke svare deg helt heller. Jeg har ikke fått inntrykk av at folk synes jeg ser syk ut nå, men det er jo også noen kg mindre før jeg ville hatt en BMI på 17.

Jeg tror nok det er mye annet enn vekten i seg selv som gjør om man ser syk ut. Underernæring, mengde fysisk aktivitet, hvor mye man er utendørs og humør påvirker det nok veldig. Det er de som har såpass lav BMI selv om de spiser tilstrekkelig og de vil nok bare se tynne ut, ikke nødvendigvis syke. Ettersom du har spist lite og har vært nedfor kan det hende at blikkene du får er berettiget. Kanskje du bare ser litt lei deg ut og folk er bekymret.

Jeg har hatt en BMI på 17 og lavere også. Da var jeg skrinn for å si det slik. Men jeg oppfattet ikke at jeg fikk blikk/kommentarar fra andre slik du beskriver. Men det ble ofte nevnt at jeg var tynn av de som kjente meg og at jeg hadde hatt godt av å legge på meg litt. Jeg tok det som velmenende og ikke det motsatte. 

Anonymkode: abfc0...86f

Jeg hadde bmi på 18 da jeg var 15 og ble kalt et jævla anorexi vrak.

Ble sendt til helsesøster pga bekymring fra de i klassen min.

Men det er bare meg. =)

Å jasså, er det bare deg?;) Det samme skjedde meg. 15 år, bmi på 17, fikk kommentarer om anorexia, sendt til helsesøster pga bekymring fra omgivelsene.

Når jeg ser på bilder av meg selv fra den tida synes jeg ikke jeg så alarmerende tynn ut. Tynn, ja, men ikke sykelig tynn. Så ut som veldig mange unge jenter gjør i dag. 

Jeg har gått litt ned i vekt i det siste 5kg. Dette fordi jeg har vært litt nedfor, og da er det ikke alltid jeg bryr meg så mye om spising. Synes selv jeg har blitt tynnere, men jeg ser ikke syk ut allikevel. Jeg lurer på om man generellt ser syk ut på en sånn bmi. Er det vanlig? Jeg fått kommentarer rett bak og foran meg, og folk kikker på meg fra topp til tå.. Jeg forstår ikke hvorfor voksne mennesker ikke kan hole seg til sitt. Får noen ganger sånne rare blikk, øyenkontakt å greier og de ser sjokkerte ut så ja hva tror dere? Jeg vil understreke at jeg ikke sliter med mat og vekt, og jeg synes derfor det er fælt at mange kanskje tror dette om meg.

Beklager at jeg tar opp emne så sent etter men er det noen der ute med bmi på 17 som kan si om dere er slanke, tynne eller ser for tynne ut? Vil få et litt mer nøyaktig bilde av meg selv :)

BMI 17.C:\Users\Jørgensen\Desktop\DSC02034.JPG

Anonymkode: 01392...3bc

Å jasså, er det bare deg?;) Det samme skjedde meg. 15 år, bmi på 17, fikk kommentarer om anorexia, sendt til helsesøster pga bekymring fra omgivelsene.

Når jeg ser på bilder av meg selv fra den tida synes jeg ikke jeg så alarmerende tynn ut. Tynn, ja, men ikke sykelig tynn. Så ut som veldig mange unge jenter gjør i dag. 

på meg stakk beina ut som faen og jeg elsket det =) aldri vært så fornøyd ass. men har ingen bilder fra den tiden

Annonse

Noen ser radmagre og syke ut selv med normal (men lav) bmi, andre ser normale ut med undervektig bmi. Individuelt med andre ord. Men ettersom folk stadig ser på deg og kommenterer det så ser du antagelig ikke helt frisk ut så tynn som du er.

Jeg syns dette er et veldig viktig poeng, og det kan ikke gjentas eller utdypes nok!

jeg har faktisk et barn med tung beinbyggning, hun er innenfor bmi, men ser hun frisk ut? nei, hun ser for tynn ut.

men fordi hun ikke forstår, og fordi man lager noe så tåpelig som folke-bmi??:-( så tror hun jo at hun er langt fra tynn/undervektig:-(

og når helsesøstre har vekter, samt balderklinikken, som veier barn, på vekter der slanke barn kommer ut med ordene lysene:

OVERVEKT

så er det jammen ikke rart mange barn begynner å streve!

at det er tillatt å veie barn på sånne vekter...ja det er en sak jeg tenker på for tiden, og vurderer ta mer alvorlig tak i.

men at fornuften svikter så totalt, hos det som skal være voksne ansvarsfulle mennesker, de som bruler disse vektene,  det er også tankevekkende. 

Du kan ikke sammenlikne deg med andre. Vi har ulik høyde, beinbygning, muskelmasse, fettprosent, væskeballanse osv. og kanskje du ser sykelig tynn ut med en BMI på 17 fordi du har en kraftigere beinbygning enn meg som har en BMI på 18 og som er ganske spinkel og liten og at det derfor ser naturlig ut.

Gå innom et profesjonelt treningssenter og sleng en 500-lapp på bordet for å veie deg på en vekt som viser alt jeg nevnte ovenfor og mye mer. Da vil du få et mer nyansert bilde på deg selv. Min PT veier meg på en slik vekt månedlig for å se progresjon i ngen og utvikling i vekten.

det hørtes rart ut at bein stikker ut på en bmi på 17. Man er jo faktisk bare noen kilo under normalen. Du ser veldig tynn ut ja, men man ser ikke syk ut. Da skal man være veldig bred bygd, men uansett beinbygning mellom person til person er ikke mer enn en kilo forskjell fra lett til tung. Dette har jeg fått bekreftet. Syk forbinder jeg med de som er radmagre.

Nicklusheletida

Jeg synes ikke det er et sykdomstegn å passe på at en ikke blir for tynn mer enn å passe på at en blir for tykk.

Da jeg var på min tynneste for et par år siden, var min BMI 16,9.  Jeg synes jeg ble for tynn spesielt over skuldrene, men rompe og lår hadde jeg fortsatt og ansiktet var fortsatt rundt, så ingen ville nok sagt at jeg så syk ut. Jeg ble mest misfornøyd med skuldrene som ble for pinglete. Jeg ble opptatt av vekten fordi jeg ikke ville rase enda mer ned. Jeg manglet sultfølelse på den tiden.

Nå er min BMI 18,3 (sjekket nå) og det er klart at det er mer passende for meg. Det er der jeg pleier å ligge og en vekt som er naturlig for meg. Et par kilo til opp og jeg vil faktisk se litt slapsete ut og det ønsker jeg heller ikke.

Men til poenget : Noen vil se skrapa og syke ut med en BMI på 17. Det er jo benbygningen som avgjør det.

Jeg er langt fra bmi 17, men om jeg hadde hatt det ville jeg veid 37 kg. Jeg ville garantert sett ut som jeg sto med ett bein i grava.

Regnet feil, eller er du 148 cm høy? Om en er 148 og 37 kg tror jeg ikke man ser ut som man står med ett bain i grava jeg da men...

Jeg lurer på om man generellt ser syk ut på en sånn bmi.

Jeg fått kommentarer rett bak og foran meg, og folk kikker på meg fra topp til tå..

Som alle andre sier, man ser ikke automatisk syk ut med bmi på 17. Jeg gjetter kommentarene kommer fordi du har gått ned mye på kort tid, og det er noe man ofte forbinder med sykdom/psykdom (feks depresjon).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...