Gå til innhold

Hvor lenge kan en person bli værende i asylmottak?

Anbefalte innlegg

Jeg har blitt kjent med noen personer som er i en kinkig situasjon. Skal prøve å beskrive den, uten å utlevere for mye:

A er opprinnelig fra et land utenfor Europa. Ble norsk statsborger for ca 7-8 år siden.

B er fra et annet land utenfor Europa. Har søkt om asyl, men fått avslag. Bor i asylmottak.

A og B fikk et barn sammen. De var ikke gift. Forholdet tok slutt. Barnet bor hos mor (B) i asylmottak, og har samvær med far to helger i måneden. Barnet er nå så stort at det går på skole.

Hvor lenge kan mor B og barnet bo i asylmottak? Kan mor bli kastet ut av Norge mens barnet bli igjen hos far? Så vidt jeg har forstått, vil ikke mor få innvilget asyl, men saken utsettes pga barnet. Er det faktisk mulig at dette barnet kan måtte vokse opp i asylmottaket gjennom hele barne- og ungdomstiden? Mor ønsker ikke at far skal ha mer samvær. Far ønsker mer samvær. Fastlåst konflikt :-(

Anonymkode: d10ab...5d7

Fortsetter under...

Rart at ikke barnet bor hos far syns jeg. Barnet har jo automatisk norsk statsborgerskap siden far har det. Så lenge mor fortsetter å anke/klage eller hva det nå heter så blir hun vel boende på mottaket sammen med barnet. Vet ikke hvor lenge hun kan holde på slik før hun blir kastet ut, dersom hun noen gang blir det. Så klart kan barnet bli sendt til far mens mor blir kastet ut av landet.

Rart at ikke barnet bor hos far syns jeg. Barnet har jo automatisk norsk statsborgerskap siden far har det. Så lenge mor fortsetter å anke/klage eller hva det nå heter så blir hun vel boende på mottaket sammen med barnet. Vet ikke hvor lenge hun kan holde på slik før hun blir kastet ut, dersom hun noen gang blir det. Så klart kan barnet bli sendt til far mens mor blir kastet ut av landet.

Det er vel ofte slik at mor oftest beholder barnet etter et samlivsbrudd. Og kanskje det er enda mer vanlig i familier der foreldrene kommer fra ikke-europeiske land? Ikke vet jeg. Men jeg synes det er rart at ikke barnevernet mener at det er bedre for barnet å bo  mer i en vanlig leilighet mer far enn i asylmottak med mor - men det kan jo helt klart være forhold her som jeg ikke vet om.

Det er vel ofte slik at mor oftest beholder barnet etter et samlivsbrudd. Og kanskje det er enda mer vanlig i familier der foreldrene kommer fra ikke-europeiske land? Ikke vet jeg. Men jeg synes det er rart at ikke barnevernet mener at det er bedre for barnet å bo  mer i en vanlig leilighet mer far enn i asylmottak med mor - men det kan jo helt klart være forhold her som jeg ikke vet om.

Ja, det er nok mest vanlig, men jeg mener at loven sier at mor og far er likestilte. At det ikke er slik at barnet automatisk skal være hos mor. Men om mor og far er enige om at det skal det, så har det kanskje ikke så mye å si at mor bor på et asylmottak. Om barnevernet går inn og sier at barnet skal bo hos far så blir det kanskje litt som å si at et asylmottak ikke er bra nok for et barn og da blir det jo et problem med alle de andre barna som bor der. Er det bra nok for dem, men ikke for det ene barnet. jeg vet ikke, men om far er normalt oppegående så mener jeg barnet burde bo der. Men det er jo ikke opp til oss å bestemme ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...