Gjest FIua Skrevet 5. januar 2002 Del Skrevet 5. januar 2002 Hei! Jeg har i 3 år tatt 200 mg C-vit daglig i tablettform, og hatt en utrolig bra effekt - får nesten aldri herpesutbrudd på leppa, og er nesten aldri forkjøla. Begge deler var jeg veldig plaget med tidligere. Så vet jeg at vit. E er en enda bedre antioksidant enn C, vil det si at et tilskudd på 200 mg E daglig istedet vil være bedre enn C-tilskudd? Hvordan er det å kombinere de to tilskuddene, ta begge deler daglig? Hvis jeg ikke har misforstått så er vel antioksidanter viktig for å motvirke frie radikaler i å oksidere umettet fett til mettet? Og uskadeliggjøre kunstige tilsetningsstoffer i mat? Og kan derved være et forsvar mot kreftutvikling...? Kan du si meg flere fordelaktige virkninger av antioksidanter? ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 6. januar 2002 Del Skrevet 6. januar 2002 Hei Flua, Vitamin C er vannløselig, og er derfor en viktig antioxidant i vannholdige deler av kroppen – dvs. blod, og vannholdig væske inni celler og ellers i kroppen. En annen viktig oppgave til vitamin C er å regenerere vitamin E etter at vit. E har blitt oksidert ved å angripe frie radikaler. Vitamin C har derfor en ’sparende’ effekt på vitamin E. Vit. C kan ikke bare forhindre veksten av kreftceller, men har faktisk en reverserende effekt på kreftcelle-vekst. Vit. C beskytter også mot hjerte- og karsydommer. Vitamin E er fettløselig og er derfor en viktig antioxidant i fettholdige deler av kroppen. Vit. E er å finne inni membraner hvor den er en ’powerful’ antioxidant for å beskytte membraner mot angrep av frie radikaler. Vit. E er derfor viktig for bl.a å stabilisere membraner og beskytte de mot angrep av frie radikaler, beskytte lungene mot oksidative skader av luftforurensning, og motvirke kreftvekst. Vit. E motvirker også oksidering av LDL-kolesterol – noe som vil forebygge hjerte- og karsykdommer. Du kan godt ta disse to tilskuddende sammen, da de arbeider sammen for å øke antioxidant virkningen. Tilskudd av vitamin E er antatt trygt opp til 100-500 mg daglig. Vitamin C er antatt trygt opp til 1000 mg daglig. Jeg synes 200 mg vitamin C og 30 mg vitamin E høres bra ut. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.