Gå til innhold

Antioksidant-tilskudd

Gjest FIua

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har i 3 år tatt 200 mg C-vit daglig i tablettform, og hatt en utrolig bra effekt - får nesten aldri herpesutbrudd på leppa, og er nesten aldri forkjøla. Begge deler var jeg veldig plaget med tidligere.

Så vet jeg at vit. E er en enda bedre antioksidant enn C, vil det si at et tilskudd på 200 mg E daglig istedet vil være bedre enn C-tilskudd?

Hvordan er det å kombinere de to tilskuddene, ta begge deler daglig?

Hvis jeg ikke har misforstått så er vel antioksidanter viktig for å motvirke frie radikaler i å oksidere umettet fett til mettet? Og uskadeliggjøre kunstige tilsetningsstoffer i mat? Og kan derved være et forsvar mot kreftutvikling...?

Kan du si meg flere fordelaktige virkninger av antioksidanter?

:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei Flua,

Vitamin C er vannløselig, og er derfor en viktig antioxidant i vannholdige deler av kroppen – dvs. blod, og vannholdig væske inni celler og ellers i kroppen. En annen viktig oppgave til vitamin C er å regenerere vitamin E etter at vit. E har blitt oksidert ved å angripe frie radikaler. Vitamin C har derfor en ’sparende’ effekt på vitamin E. Vit. C kan ikke bare forhindre veksten av kreftceller, men har faktisk en reverserende effekt på kreftcelle-vekst. Vit. C beskytter også mot hjerte- og karsydommer.

Vitamin E er fettløselig og er derfor en viktig antioxidant i fettholdige deler av kroppen. Vit. E er å finne inni membraner hvor den er en ’powerful’ antioxidant for å beskytte membraner mot angrep av frie radikaler. Vit. E er derfor viktig for bl.a å stabilisere membraner og beskytte de mot angrep av frie radikaler, beskytte lungene mot oksidative skader av luftforurensning, og motvirke kreftvekst. Vit. E motvirker også oksidering av LDL-kolesterol – noe som vil forebygge hjerte- og karsykdommer.

Du kan godt ta disse to tilskuddende sammen, da de arbeider sammen for å øke antioxidant virkningen. Tilskudd av vitamin E er antatt trygt opp til 100-500 mg daglig. Vitamin C er antatt trygt opp til 1000 mg daglig. Jeg synes 200 mg vitamin C og 30 mg vitamin E høres bra ut.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...