Gå til innhold

10 råd for å håndtere terrorfrykt

Anbefalte innlegg

10 råd for å håndtere terrorfrykt av Dr. Atle Dyregrov

Det er noen på dette forumet som er overopptatt av å fortelle om all terror og negative konsekvenser det er med flyktningestrømmen. Jeg ser at det er alvorlig det som skjer i Europa og verden nå, men alle disse innleggene kan faktisk skremme noen. Personlig må jeg ærlig si at jeg begynner å bli lei denne anonyme brukeren og "tek det til vitande" som man sier så flott på nynorsk. Jeg kom over denne artikkelen på www.krisepsyk.no

Her er 10 punkter du kan gjøre for å håndtere en terrorfrykt du måtte ha:

1. Lev livet så normalt som mulig – ikke la frykten få snevre inn livet ditt

2. Skyv bort bekymringer gjennom distraksjon – en god bok, en film, eller annet som låser tankene ved noe annet

3. Tenk «sterke tanker» og gjenta disse for deg selv om du blir urolig: Det er ingen grunn til at dette skal skje her», «Politiet er mer på vakt enn noen gang før», «Jeg er trygg», «Dette skal gå bra»

4. Mosjon, rolig musikk og ulike avspenningsmetoder kan nyttes om uroen er stor. Vær gjerne sammen med noen som gjør deg rolig

5. Aktiviteter gir dobbel gevinst – du opplever noe og tankene holdes borte fra bekymringene

6. Aksepter at liver alltid vil være noe usikkert – du kan ikke ha kontroll med alt

7. Pass på hvor mye du leser eller ser på terrornyheter – nøy deg med en oppdatering daglig

8. La bekymringstanker samles i en daglig kort «bekymringstid» (10 min.). Om de ellers dukker opp; gjenta hver gang at «disse tankene skal jeg tenke på i bekymringstiden min»

9. Overlat til politiet å passe på. Du blir anspent og urolig om du går 24-timers vakter

10. Uroer du deg veldig sterkt, f.eks. fordi du har vært rammet av terror eller traumer tidligere, så søk hjelp om det blir for ille.

Fortsetter under...

Sant nok, er det liten risiko bær en ikke være så redd, samtidig kan en ikke stikke hodet i sanden dersom noe ille er i ferd med å skje da må en jo prøve å stoppe det. Ringer noen og sier at de skal bombe huset ditt om 1 dag så kan du sette igang med 10punktslista de og slappe av, men den vil nok ikke redde deg.

Selv er jeg ikke redd, men jeg ønsker å bruke stemmeretten min (og ønsker at politikerne begynner å hører på folket..) slik at de ivaretar sine egne lands borgere som betaler regningen, og ikke bare prøver å redde kloden og glemmer sitt eget folk som bør være hovedprioriteten

Anonymkode: d5a8e...020

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...