Gå til innhold

Zoloft og andre SSRI preparater

Anbefalte innlegg

Skrevet

I seks år har jeg tatt medisin mot angst og depresjon. Jeg startet behandling da jeg var 18 år. Gikk til psykolog en gang i uka i ett år og tok 10 mg cipralex. Etter å ha gått til psykolog i seks måneder følte jeg meg glad igjen og "kurert". Men jeg hadde fortrengt mitt egentlige problem, som er sosial angst. Det tok meg flere år å innrømme for meg selv at det er det jeg sliter med. Det skjer overalt hvor det er mennesker jeg ikke kjenner, eller føler meg trygg med. Jeg får enda mer angst av å tenke over at folk kanskje oppfatter meg som en med lav sosial kompetanse eller uintelligent. Jeg studerer fulltid i et annet land og det er til tider vanskelig, fordi jeg ikke har familien min her, eller nærme venner. Det føles som om jeg akkurat klarer å holde det sammen for skolens skyld, men det har definitivt påvirket skoleprestasjon, energi og sosial interakjson. Jeg har prøvd mange forskjellige behandlingsformer: Psykomotorisk fysioterapi, gått til psykiater, psykolog, lest selvhjelpsbok, gått i angstgruppe og driver med yoga jevnlig(Noe som hjelper mye)

Det eneste cipralex gjorde for meg var å lette på depresjonen som jeg hadde da jeg var atten, jeg ble gladere og fikk mer energi. Men etter noen års tid så fant jeg ut av at de ikke hjelper mot angstproblemene mine, men de hjelper mot å ikke føle seg trist hele tiden. 

Jeg går nå på 100 mg Sertralin Hexal, og jeg er trøtt mesteparten av tiden, har fortsatt store muskelknuter på skuldrene og i nakken og er anspent nesten hele tiden, jeg er tørr i munnen, mister mye hår hver dag og føler meg svimmel. Noen ganger er det som om tiden går og jeg føler meg ikke mentalt tilstede så mye som jeg burde vært. Jeg har i tillegg til alt dette gått opp 10 kg på et år, uten å endre spise/drikkevaner. Dette plager meg veldig og jeg føler meg ikke vel i min egen kropp .