Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei - ble diagnotisert med Charcot Marie Tooth, cmt 2 i 2011. Jeg er en dame, 60 år, og bruker ankelortoser og følges opp av fastlege /ortopedigs ingeniør.  Jeg har dropfot på begge føtter og litt dårlig balanse, men jeg går uten andre hjelpemidler. Det er spesielt anklene mine som er angrepet, noe som resulterer i at føtter/ledd kan komme ut av stilling og overbelaste hoftemuskelen på høyre side. Når dette skjer begynner jeg å verke, går dårlig og får muskelsmerter i hofter og stiv rygg.

Jeg har vært hos fyseoterapeut i perioder, men har etter hvert skaffet meg ro-apparat (akkord), balansepute, balansebom, vekter og matte hjemme der jeg trener et par ganger i uken. For øvrig går jeg i full jobb (kontor) og har lang reisevei (buss), men har hjemmekontor 1 dag i uken.

I høst har det vært perioder hvor jeg har hatt det travelt og ikke fått gjort øvelsene mine når jeg ikke har vært hjemme.  Etter en uke på Playa des Americas der jeg gikk 2-3 km hver dag fikk jeg muskelsmerter og vondt i hoftemuskel / stiv rygg.  Det ble ikke gjort andre øvelser der enn å gå på relativt flatt, men hardt underlag.

Trenger noen tips til enkle daglige øvelser jeg kan gjøre for å beholde føtter / ledd i riktig stilling.

Merker også at jeg blr stiv i ryggen når jeg sitter på kontoret med ankelortosene på. Jeg pleier å ha de på hele tiden når jeg er på kontoret.

Hvor ofte bør jeg reise meg opp og gå litt rundt?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/408750-%C3%B8nsker-tips-til-%C3%B8velser/
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Fortsetter under...

Den 1.12.2015 at 10.45, Stramei skrev:

Hei - ble diagnotisert med Charcot Marie Tooth, cmt 2 i 2011. Jeg er en dame, 60 år, og bruker ankelortoser og følges opp av fastlege /ortopedigs ingeniør.  Jeg har dropfot på begge føtter og litt dårlig balanse, men jeg går uten andre hjelpemidler. Det er spesielt anklene mine som er angrepet, noe som resulterer i at føtter/ledd kan komme ut av stilling og overbelaste hoftemuskelen på høyre side. Når dette skjer begynner jeg å verke, går dårlig og får muskelsmerter i hofter og stiv rygg.

Jeg har vært hos fyseoterapeut i perioder, men har etter hvert skaffet meg ro-apparat (akkord), balansepute, balansebom, vekter og matte hjemme der jeg trener et par ganger i uken. For øvrig går jeg i full jobb (kontor) og har lang reisevei (buss), men har hjemmekontor 1 dag i uken.

I høst har det vært perioder hvor jeg har hatt det travelt og ikke fått gjort øvelsene mine når jeg ikke har vært hjemme.  Etter en uke på Playa des Americas der jeg gikk 2-3 km hver dag fikk jeg muskelsmerter og vondt i hoftemuskel / stiv rygg.  Det ble ikke gjort andre øvelser der enn å gå på relativt flatt, men hardt underlag.

Trenger noen tips til enkle daglige øvelser jeg kan gjøre for å beholde føtter / ledd i riktig stilling.

Merker også at jeg blr stiv i ryggen når jeg sitter på kontoret med ankelortosene på. Jeg pleier å ha de på hele tiden når jeg er på kontoret.

Hvor ofte bør jeg reise meg opp og gå litt rundt?

Hvis du bor slik til at du har mulighet til å gå litt i skog og mark er det veldig bra trening.

ellers legger jeg ved en link hvor du sikkert kan finne noen gode øvelser: http://kiropraktorgruppen.no/videoarkiv/ankel/

Endret av 1980gutten
  • 4 uker senere...

Vanligvis finner jeg at peroneus longus fanger nerven og forårsaker droppfot. Nå, jeg kjenner ikke til sykdommen din utover et raskt google søk; er det sikkert at det er sykdommen som er årsaken til nerve-affisjonen og ikke muskulære opphav?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...