AnonymBruker Skrevet 8. desember 2015 Del Skrevet 8. desember 2015 Har ikke sundt kosthold effekt på søvn?Anonymkode: eab18...c0cHvis det stemmer, så burde jeg sovne når jeg går og legger meg, jeg er jo trøtt da. Jeg hadde torsk til middag, det skal man jo bli dorsk av. Eller? Anonymkode: 8e945...a79 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/408764-sliter-med-s%C3%B8vn/page/2/#findComment-3665323 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elionoe Skrevet 8. desember 2015 Del Skrevet 8. desember 2015 Jeg har plutselig - de siste 2 ukene - hatt et forstyrret søvnmønster, får ikke sove før 4-6, og sover til 11 på formiddagen. Grenseløst irriterende. Problemet er at jeg sovner, men altfor sent - dvs mellom 4 og 6, sikkert fordi jeg har tatt 3,75 mg Imovane. Kan jeg da med medisin gå uten søvn til i morgen kveld ca 23 og da få søvn? Gir egentlig en blanke hvordan morgendagen blir, bare jeg kommer tilbake i vanlig gjenge igjen. Anonymkode: 8e945...a79Om du ikke har kroniske søvnvansker, noe det ikke ser ut til at du har siden du klarer å sovne til slutt, ville jeg forsøkt det ja. Jeg har kronisk insomni (= søvnproblemer) og kan gå uten søvn i 3-5 døgn uten å bli trøtt, bare litt rar i hodet, men sovner ikke uten Truxal og Rivotril.Det kan også være at du har forsinket søvnfasesyndrom.På den nettsiden finner du mye informasjon om søvn og søvnvansker. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/408764-sliter-med-s%C3%B8vn/page/2/#findComment-3665361 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2015 Del Skrevet 8. desember 2015 Om du ikke har kroniske søvnvansker, noe det ikke ser ut til at du har siden du klarer å sovne til slutt, ville jeg forsøkt det ja. Jeg har kronisk insomni (= søvnproblemer) og kan gå uten søvn i 3-5 døgn uten å bli trøtt, bare litt rar i hodet, men sovner ikke uten Truxal og Rivotril.Det kan også være at du har forsinket søvnfasesyndrom.På den nettsiden finner du mye informasjon om søvn og søvnvansker.Ok. Takk for svar Jeg får se hva som skjer i kveld, da etter 36 timer uten søvn. Jeg stopper og å puste når jeg sover, det er målt, men slipper enda unna behandling for søvnapne. Synes bare det er rart at det plutselig har blitt sånn og vart i mer enn 2 uker. Men jeg får la være å fundere mer på det, bare satse på at jeg kommer inn i søvnrytmen igjen. Anonymkode: 8e945...a79 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/408764-sliter-med-s%C3%B8vn/page/2/#findComment-3665379 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elionoe Skrevet 8. desember 2015 Del Skrevet 8. desember 2015 Dette tror jeg ikke er mulig. Du sover nok litt selv om du ikke legger merke til det.Jeg vet om jeg sover eller ikke, siden jeg alltid gjør noe frem til jeg blir trøtt, og trøtt blir jeg ikke. Bare fysisk sliten. Jeg klarer ikke bare å vente på søvnen pga. tanker og flashbacks. Men heldigvis er jeg godt hjulpet av medisiner og får en vanlig døgnrytme takket være de. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/408764-sliter-med-s%C3%B8vn/page/2/#findComment-3665420 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elionoe Skrevet 8. desember 2015 Del Skrevet 8. desember 2015 5 døgn uten søvn, dvs. 24*5 = 120 timer... det blir alle psykotiske av. De aller fleste kommer ikke dit, før kroppen skrur seg av på egenhånd. 48 timer er nok tilstrekkelig for de fleste med psykiske lidelser, for at psykosen kommer snikende.Du får tro hva du vil, og ja, jeg er nok på grensen til å være psykotisk etter 4-5 døgn, men etter 3 døgn er jeg fullt oppegående, men jeg klarer ikke å lokalisere og bedømme avstanden fra ulike lyder, men tankene er fullt under kontroll og jeg er ikke psykotisk. Vi alle har ulik toleranse for søvnbehov. Noen blir totalt skutt etter 24 timer og andre klarer lenger. Jeg tenker også at dette handler også om vane og hvor ofte man er uten søvn. Man kan også se på søvnbehovet til mange. Noen klarer seg med 4 timer mens andre må ha 9-10 timer mens gjennomsnittet er fra 6-8 timer. Når man blir psykotisk av for lite søvn varierer fra person til person uavhengig av psykiske problemer eller ikke. Noen er kanskje mer disponert for akutt psykose enn andre når man først strever?Problemet mitt er at jeg blir overaktivert av å gå for lenge uten søvn, dvs. at kroppen er i alarmberedskap, og da får jeg ikke slappe av hverken i kropp eller hode. Denne overaktiveringen er en dårlig kombinasjon med kronisk insomni. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/408764-sliter-med-s%C3%B8vn/page/2/#findComment-3665468 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 8. desember 2015 Del Skrevet 8. desember 2015 Du får tro hva du vil, og ja, jeg er nok på grensen til å være psykotisk etter 4-5 døgn, men etter 3 døgn er jeg fullt oppegående, men jeg klarer ikke å lokalisere og bedømme avstanden fra ulike lyder, men tankene er fullt under kontroll og jeg er ikke psykotisk. Vi alle har ulik toleranse for søvnbehov. Noen blir totalt skutt etter 24 timer og andre klarer lenger. Jeg tenker også at dette handler også om vane og hvor ofte man er uten søvn. Man kan også se på søvnbehovet til mange. Noen klarer seg med 4 timer mens andre må ha 9-10 timer mens gjennomsnittet er fra 6-8 timer. Når man blir psykotisk av for lite søvn varierer fra person til person uavhengig av psykiske problemer eller ikke. Noen er kanskje mer disponert for akutt psykose enn andre når man først strever?Problemet mitt er at jeg blir overaktivert av å gå for lenge uten søvn, dvs. at kroppen er i alarmberedskap, og da får jeg ikke slappe av hverken i kropp eller hode. Denne overaktiveringen er en dårlig kombinasjon med kronisk insomni.Hei! Ja det med søvn er veldig variabelt.Jeg mener selv jeg sover bra, men feks orker ikke min mann å sove med meg, da han mener jeg snur med 600 ganger pr natt. Jeg er mye våken om nettene, selv da mener jeg som regel at jeg sover bra, sove bra betyr for meg, ligge i sengen å hvile, ofte vente på at kl blir rundt 05.30, for kl 06.00 da må man stå opp, på hverdager. (det er en regel)Før vekket jeg andre om natten, ikke for å vekke dem, men fordi jeg kom på ting. Min mann kunne feks si, "kan det muligens vente til i morgen tidlig?", på det svarte jeg "nei". Men det var før jeg forstod at mennesker liker å sove i ett sett og uten å våkne litt på natten.Imidlertid er dette søvnmønsteret litt arvelig, jeg vekker ikke min mann mer, og jeg vekker ikke de som ikke sover sammen meg, men jeg prøver vekke min datter, og som regel våkner hun, svarer og sover videre. Det hender hun vekker meg, jeg svarer, står opp og hviler videre. Ofte er hun også våken, jeg står da opp og spør hvorfor hun er våken og på kjøkkenet på natten, da kan hun feks svare at må drikke, trenger noe mat eller kom på noe. Vi spiser da feks sammen, så sier jeg vi må legge oss i sengene, for snart skal vi stå opp, så legger vi oss, og ligger og sover til vi må stå opp.Jeg mener vi sover, min mann mener det er noe grunnleggende galt, og mine barn mener de ikke sover, jeg tror vi sover mer enn vi aner.men dette: Akkurat hvor lenge et menneske kan gå uten noe som helst søvn er vanskelig å svare på vitenskapelig, for det er ikke etisk forsvarlig å gjøre helseskadelige eksperimenter med folk. Det finnes imidlertid mennesker som lider av den sjeldne sykdommen dødelig familiær søvnløshet, og som er studert av forskere. Sykdommen er arvelig, og når en person begynner å vise symptomer på søvnløshet, følger etter hvert hallusinasjoner, vekttap og demens før de dør.Det best dokumenterte tilfellet av sykdommen er musikklæreren fra Chicago, Michael Corke. Hans skjebne er dokumentert i et BBC-program. Han sov godt frem til han fylte 40 år i 1991. Da fikk han søvnproblemer, og helsa ble stadig verre. Til slutt sov han ikke i det hele tatt. Sovemedisiner fungerte ikke. Etter seks måneder helt uten søvn, døde Corke, 42 år gammel, på et sykehus. viser jo at søvn er veldig individuelt. Min bestefar sov lite ca 4-5 timer pr natt, han ble nesten 100 år, han stod opp og gjorde de samme gymnsatikkøvelser hver dag, fra før andre verdenskrig til han døde, http://forskning.no/2014/09/hvor-lenge-kan-et-menneske-ga-uten-sovnjeg vil gjerne bli like gammel som han, han er mitt forbilde, han hadde bare mer selvdisiplin. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/408764-sliter-med-s%C3%B8vn/page/2/#findComment-3665479 Del på andre sider Flere delingsvalg…
stjernestøv Skrevet 8. desember 2015 Del Skrevet 8. desember 2015 Sliter med søvn... syns det er så vanskelig å stå opp. Og da får man jo ikke sove til kvelden/natta... syns det er helt grusomt. Men jeg antar at da har jeg lav smerteterskel... selv om det går bedre når jeg skal/må noe. Da blir det kort prosess, kan en muligens si....Tips?Anonymkode: 72e35...17cseroquel. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/408764-sliter-med-s%C3%B8vn/page/2/#findComment-3665503 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Louis Cyphre Skrevet 8. desember 2015 Del Skrevet 8. desember 2015 Før vekket jeg andre om natten, ikke for å vekke dem, men fordi jeg kom på ting. Min mann kunne feks si, "kan det muligens vente til i morgen tidlig?", på det svarte jeg "nei". Men det var før jeg forstod at mennesker liker å sove i ett sett og uten å våkne litt på natten.Hvorfor forstod du ikke det? Var det vanlig i din familie når du var barn å vekke folk om natten fordi man bare måtte fortelle noe? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/408764-sliter-med-s%C3%B8vn/page/2/#findComment-3665518 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2015 Del Skrevet 8. desember 2015 Du får søke opp noe av det hus-psykiateren skriver om dette da. Uansett er man ikke selv i stand til å bedømme om man er psykotisk eller ikke. Såklart psykisk friske personer takler å gå lenger uten søvn enn psykisk syke, når det kommer til utvikling av psykose. Psykisk syke tåler ikke psykiske påkjenninger i samme grad.Det satte en skikkelig støkk i meg når du nevnte 48 timer uten søvn før psykose tidligere her. Det blir det antall timer for meg hvis jeg ikke sovner nå, men satser på at det går greit. Har ingen peiling på psykoser så litt uheldig akkurat den - akkurat nå. Og her er det bare meg. Satser på det går greit og at jeg våkner opp uthvilt om 8-10 timer. Fint denne tråden var oppe akkurat når jeg sleit med dette. Anonymkode: 8e945...a79 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/408764-sliter-med-s%C3%B8vn/page/2/#findComment-3665524 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elionoe Skrevet 8. desember 2015 Del Skrevet 8. desember 2015 Det satte en skikkelig støkk i meg når du nevnte 48 timer uten søvn før psykose tidligere her. Det blir det antall timer for meg hvis jeg ikke sovner nå, men satser på at det går greit. Har ingen peiling på psykoser så litt uheldig akkurat den - akkurat nå. Og her er det bare meg. Satser på det går greit og at jeg våkner opp uthvilt om 8-10 timer. Fint denne tråden var oppe akkurat når jeg sleit med dette. Anonymkode: 8e945...a79Det går nok helt fint. Bare du går og legger deg og får sove, er det ingen fare. Den grensen på 48 timer må være en gjennomsnitlig beregning. Ønsker deg en god natt 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/408764-sliter-med-s%C3%B8vn/page/2/#findComment-3665526 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2015 Del Skrevet 8. desember 2015 Det går nok helt fint. Bare du går og legger deg og får sove, er det ingen fare. Den grensen på 48 timer må være en gjennomsnitlig beregning. Ønsker deg en god natt Takk til deg og til Linda! God natt til dere begge Anonymkode: 8e945...a79 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/408764-sliter-med-s%C3%B8vn/page/2/#findComment-3665528 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2015 Del Skrevet 9. desember 2015 Da er man ute å kjøre, kan en muligens si.Det går bedre om kvelden og natten etter et par kalde kokka. Anonymkode: eab18...c0c 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/408764-sliter-med-s%C3%B8vn/page/2/#findComment-3665570 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elionoe Skrevet 9. desember 2015 Del Skrevet 9. desember 2015 Men jeg er ensom også, føles som jeg bare surrer på helt alene... sitter med noen i kantina og drar noen ganger ut, men er ikke det samme felleskapet som før, syns det bare er politisk debatt og intellektuell prat hele tiden... men det er dette pappa (og mamma og) vil at jeg skal gjøre... få den samme flotte, høye utdannelsen som de har. Det er slitsomt i eksamensperioden.Kanskje du kan ha nytte av Hvordan få kontroll over eksamensnervene.For øvrig, jeg kan ikke unngå dette: Jeg synes det er leit at du tar en utdannelse for å tilfredsstille dine foreldres forventninger. Har du tenkt deg en fremtid med den jobben du vil få etter utdannelsen? Er det noe du tror du vil kunne leve med resten av livet? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/408764-sliter-med-s%C3%B8vn/page/2/#findComment-3665585 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elionoe Skrevet 9. desember 2015 Del Skrevet 9. desember 2015 Det satte en skikkelig støkk i meg når du nevnte 48 timer uten søvn før psykose tidligere her. Det blir det antall timer for meg hvis jeg ikke sovner nå, men satser på at det går greit. Har ingen peiling på psykoser så litt uheldig akkurat den - akkurat nå. Og her er det bare meg. Satser på det går greit og at jeg våkner opp uthvilt om 8-10 timer. Fint denne tråden var oppe akkurat når jeg sleit med dette. Anonymkode: 8e945...a79Fikk du sove i natt? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/408764-sliter-med-s%C3%B8vn/page/2/#findComment-3665650 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gargamel Skrevet 9. desember 2015 Del Skrevet 9. desember 2015 Jeg får ikke sove. Har sittet oppe og slitt med eksamenspugging... men nå er jeg lys våken. Det er ikke mer undervisning, men har en eksamen til på mandag. Som er skikkelig vanskelig. Tror jeg da, en vet jo aldri, men jeg tror jeg sliter... big time... hvis jeg stryker, det blir flott julepresang til pappa. Eller resultatet kommer vel ikke før i januar, men likevel. Han har store forhåpninger og forventninger.Men jeg vil bare "just have fun"... vet ikke helt hva jeg driver med her, sitter bare å leser og pugger hele dagen... ikke at det hjelper, det er som jeg leser noe og så husker jeg det ikke etterpå. Det eneste som holder meg gående er treningen. Kanskje det er heller det jeg burde, satset på noe innen det, som ikke krever all denne puggingen, av dette tørre stoffet... føles som jeg vil det, såklart det er enkelt å si når jeg sliter så mye som jeg gjør nå, men sannheten er at jeg har slitt helt siden august, bare det har ikke vært så tydelig.Gleder meg veldig til å komme hjem, dra på lange fjellturer med gamle gjengen... kanskje jeg bare må presse meg gjennom dette, så får jeg kommet mer til hektene i ferien?Men jeg er ensom også, føles som jeg bare surrer på helt alene... sitter med noen i kantina og drar noen ganger ut, men er ikke det samme felleskapet som før, syns det bare er politisk debatt og intellektuell prat hele tiden... men det er dette pappa (og mamma og) vil at jeg skal gjøre... få den samme flotte, høye utdannelsen som de har. Men jeg har aldri måttet slite for noe, de har alltid forsørget meg og jeg har bare hatt det gøy hele livet. Jeg skjønner nå at jeg er bortskjemt.Nei, beklager dette altså. Bare masse syting. Men det er jo helt bortkastet, alt dette slitet, om jeg ikke består. Blir helt oppgitt... frustrert. Jeg prøvde Imovane for halvannet år siden, i forb. med en helt annen årsak, men det var skremmende hvordan den virket, så det er ikke noe jeg vil prøve igjen.Studerer du til noe du har lyst til å jobbe med, da? Man må jo lide seg gjennom noen fag for å ende opp der man vil. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/408764-sliter-med-s%C3%B8vn/page/2/#findComment-3665655 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.