Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ja. Har en bmi på 16,2, men er ikke direkte tynn. Jeg tror jeg er tynnfeit. Kan man være tynnfeit når man er undervektig? Ja, for det er dette jeg har hørt nemlig, men jeg lurer på om det kan stemme i mitt tilfelle. Jeg ser ganske enkelt feit ut nå. Prøver å trene meg opp litt muskler, jeg er svak, men jeg får ikke dette til. Opplever ingen progresjon. Noen som har noen tips i forhold til styretrening ? Jeg har vært medlem i et treningssenter en stund nå, men kvier meg hver gang jeg skal dra ditt. Jeg starter treningsøkten med å løpe ti minutter på tredemølla. Sist gang var det en av de som var der, er et lite trningssenter, mange av de samme jeg møter på, og jeg hørte hun fra det andre rommet ved siden av si til kameraten at blir jeg noe tynnere nå sier vi i fra? Jeg vil jo bare trene meg opp, bli sterkere, se bedre ut. Her trenger jeg noen råd. Håper på svar!! 

Anonymkode: f6544...4f8

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/408797-tynnfeit-med-bmi-p%C3%A5-162/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg støtter Gargamel. En BMI på 16 kalles undervektig av en grunn. Du ser nok noe annet i speilet enn det alle andre ser, og jeg vet godt hvordan det er.

Du trenger å spise mer. Da vil du få mer energi til å trene og kroppen vil få den ekstra energien den trenger for å bygge muskler. Det finnes mange gode treningsprogram for nybegynnere på Internett. Finn et program som tar det ganske sakte, men som legger opp til å øke vekten du løfter etterhvert. Til å begynne med kan det være at din egen kroppsvekt er nok bare så du lærer deg øvelsene. Teknikk er viktig når man løfter tungt så man ikke skader seg. Finn så ut ca hvor mye kcal du vil forbrenne i løpet av hver treningsøkt og øk inntaket ditt med minst denne mengden, der mye av det er proteinrik mat.

Ikke tynnfeit, heller skrapa

Anonymkode: 46589...6c7

Jeg er enkelt bygget, så jo jeg er ganske sikker på at jeg er tynnfeit selv om bmi kalkulatoren sier noe annet. Den skiller ikke mellom muskel og fettprosent, så da vil en person med høy fettprosent automatisk skåre lavere. 

Jeg er enkelt bygget, så jo jeg er ganske sikker på at jeg er tynnfeit selv om bmi kalkulatoren sier noe annet. Den skiller ikke mellom muskel og fettprosent, så da vil en person med høy fettprosent automatisk skåre lavere. 

du må ha bmi over 20 for å være tynnfeit

Anonymkode: 46589...6c7

Annonse

Ja. Har en bmi på 16,2, men er ikke direkte tynn. Jeg tror jeg er tynnfeit. Kan man være tynnfeit når man er undervektig? Ja, for det er dette jeg har hørt nemlig, men jeg lurer på om det kan stemme i mitt tilfelle. Jeg ser ganske enkelt feit ut nå. Prøver å trene meg opp litt muskler, jeg er svak, men jeg får ikke dette til. Opplever ingen progresjon. Noen som har noen tips i forhold til styretrening ? Jeg har vært medlem i et treningssenter en stund nå, men kvier meg hver gang jeg skal dra ditt. Jeg starter treningsøkten med å løpe ti minutter på tredemølla. Sist gang var det en av de som var der, er et lite trningssenter, mange av de samme jeg møter på, og jeg hørte hun fra det andre rommet ved siden av si til kameraten at blir jeg noe tynnere nå sier vi i fra? Jeg vil jo bare trene meg opp, bli sterkere, se bedre ut. Her trenger jeg noen råd. Håper på svar!!

Det høres ut som du er i ferd med å bli stengt ute fra treningssenteret. Seriøse treningssentre vil nekte å bidra til ytterligere vektnedgang når man er så tynn som du.

Jeg kan gå med på at man ikke er mager om man har en bmi på 19, men med en bmi på 16,2 er du nærmest sykelig tynn. Om du mener du er feit så har du en spiseforstyrrelse eller kroppsforstyrrelse om man kan kalle det det. Hva spiser du egentlig i løpet av en dag? Om du skal klare å bygge muskler så må du gi kroppen din noe å bygge muskler av og det tviler jeg på at du gjør.

Du har helt rett i at bmi-skalaen ikke skiller mellom fett og muskler. Med en bmi på under 17 er det ikke mulig å ha en fettprosent over normalen, mest sannsynlig er den under normalen, og med mindre du har andre medisinske grunner så får du garantert ikke i deg nok næring. Derfor regnes dette som undervektig. Fordi du har så lite muskler så ser kanskje det lille du har av fett litt slapt ut, samt at beina dine/skjelettet ditt får det til å se ut som du har mer former enn du hadde hatt dersom du hadde mer fett som fyllte ut, noe du tolker som fedme.

Hvis du virkelig lurer synes jeg du skal ta deg en tur til legen og fortelle at du er bekymret for at du har for høy fettprosent til tross for din lave vekt. Han vil da kunne hjelpe deg med å finne ut dette.

Endret av Momo

Jeg støtter Gargamel. En BMI på 16 kalles undervektig av en grunn. Du ser nok noe annet i speilet enn det alle andre ser, og jeg vet godt hvordan det er.

Du trenger å spise mer. Da vil du få mer energi til å trene og kroppen vil få den ekstra energien den trenger for å bygge muskler. Det finnes mange gode treningsprogram for nybegynnere på Internett. Finn et program som tar det ganske sakte, men som legger opp til å øke vekten du løfter etterhvert. Til å begynne med kan det være at din egen kroppsvekt er nok bare så du lærer deg øvelsene. Teknikk er viktig når man løfter tungt så man ikke skader seg. Finn så ut ca hvor mye kcal du vil forbrenne i løpet av hver treningsøkt og øk inntaket ditt med minst denne mengden, der mye av det er proteinrik mat.

Akkurat dette er viktig. Når du trener muskelstyrke, bryter du ned muskelen, og for å få effekt av treningen er det da viktig at muskelen finner nok og god nok næring til å bygge seg opp igjen og litt mer. Det er dette "litt mer" som gir progresjon i treningen. Da er det viktig at du får i deg riktig næring i etterkant av en trening slik at kroppen har noe å bygge opp muskelen igjen på. Fett er ikke nok. Selv bruker jeg NutriDrink sine næringsdrikker med ekstra protein, siden det er proteiner som er viktigst, men proteiner finner du også i egg, cottage cheeche og muligens havregryn (?). Sistnevnte er i hvert fall mettende - og jeg blir sulten etter en treningsøkt...

Annonse

Jeg kan gå med på at man ikke er mager om man har en bmi på 19, men med en bmi på 16,2 er du nærmest sykelig tynn. Om du mener du er feit så har du en spiseforstyrrelse eller kroppsforstyrrelse om man kan kalle det det. Hva spiser du egentlig i løpet av en dag? Om du skal klare å bygge muskler så må du gi kroppen din noe å bygge muskler av og det tviler jeg på at du gjør.

Hei, jeg beklager at jeg svarer så sent. Jeg spiser veldig normalt, men det går i mye av det samme. Til frokost spiser jeg to brødskiver, ost og skinke, det samme til lunsj. Til middag varierer det. Ofte kylling eller fisk, og da som regel kylling som jeg steker i grønnsaker eller det samme med fisk.  "Kjøttet" går i kylling og fisk, og noen ganger sjømat. Spiser ikke kjøtt som okse, gris osv, fordi det har jeg absolutt forbi mot, og det er jo ikke egentlig noe man trenger, er jo bare fett og kjøtt. Også spiser jeg mye bønner, gjerne sammen med ris.

Legger til:

Jeg drikker ofte energidrikker, så det er her jeg får "væsken" fra. Ikke direkte sunt, men jeg føler jeg trenger det,hehe. Drikker ikke vann, men jeg bruker å drikke melk så da får jeg i hvert fall i meg noe sunn drikke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...