Gå til innhold

Er min venn schizofren? Bør jeg si fra?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En bekjent av meg som jeg oftest treffer via dama og vennindene hans som jeg kjenner bedre, har i lang tid virket nysgjerrig og interessert i alternative forklaringer på diverse. Vi snakker ikke nødvendigvis om paranormalitet, men konspirasjonsteorier og lav tillit til autoriteter, myndigheter og maktfaktorer generelt. Dette har vert en del av hans personlighet i flere år.

I det siste har han begynt å dele skremmende mengder med varierte konspirasjonsteorier som blir mer og mer "far out" og det hele begynner å bli vulgært. Feks. at ofrene i senere tids massakre er skuespillere og at det er myndighetene som selv står bak. For å nevne noe. Vi snakker også mildt sagt alternativ medisin, alternative naturlover og fysikk. Volumet på dette, virkelighetskontakten og viljen til å evaluere annet enn kilder som understøtter hans virkelighet, virker til å være hurtig synkende. Usikker på om det er relevant, men jeg har også begynt å legge merke til at han har en utpreget strabismus, noe jeg ikke kan huske han hadde tidligere. Han bruker så vidt jeg vet ingen rusmiddeldler og er en svært rolig og sindig kar jeg neppe tror er farlig. Iallefall ikke med tanke på vold.

Er det grunn til å lure på om denne karen er i ferd med å utvikle schizofreni basert kun på dette? Jeg har aldri orket å konfrontere ham med dette og har alltid unngått slike tema når jeg har truffet han ansikt til ansikt. Har han begynt har jeg på høflig og taktisk vis penset over på andre tema.

Burde jeg gjøre noe? Burde jeg konfrontere han med det jeg mener er komplett mangel på bakkekontakt? Burde jeg fortelle hva jeg er bekymret for til dama hans, som har en aldri så liten smule "konspiranoia" selv? Han er akkurat så perifer for meg at jeg på en måte føler dette er mitt ansvar, men ettersom han er ganske einstøing som sjeldent kommer å hilser på når dama har besøk etc. slår det meg at det kanskje ikke er noen andre som heller legger merke til denne utviklingen eller orker å "komme med beskyldninger".

Skrevet

En bekjent av meg som jeg oftest treffer via dama og vennindene hans som jeg kjenner bedre, har i lang tid virket nysgjerrig og interessert i alternative forklaringer på diverse. Vi snakker ikke nødvendigvis om paranormalitet, men konspirasjonsteorier og lav tillit til autoriteter, myndigheter og maktfaktorer generelt. Dette har vert en del av hans personlighet i flere år.

I det siste har han begynt å dele skremmende mengder med varierte konspirasjonsteorier som blir mer og mer "far out" og det hele begynner å bli vulgært. Feks. at ofrene i senere tids massakre er skuespillere og at det er myndighetene som selv står bak. For å nevne noe. Vi snakker også mildt sagt alternativ medisin, alternative naturlover og fysikk. Volumet på dette, virkelighetskontakten og viljen til å evaluere annet enn kilder som understøtter hans virkelighet, virker til å være hurtig synkende. Usikker på om det er relevant, men jeg har også begynt å legge merke til at han har en utpreget strabismus, noe jeg ikke kan huske han hadde tidligere. Han bruker så vidt jeg vet ingen rusmiddeldler og er en svært rolig og sindig kar jeg neppe tror er farlig. Iallefall ikke med tanke på vold.

Er det grunn til å lure på om denne karen er i ferd med å utvikle schizofreni basert kun på dette? Jeg har aldri orket å konfrontere ham med dette og har alltid unngått slike tema når jeg har truffet han ansikt til ansikt. Har han begynt har jeg på høflig og taktisk vis penset over på andre tema.

Burde jeg gjøre noe? Burde jeg konfrontere han med det jeg mener er komplett mangel på bakkekontakt? Burde jeg fortelle hva jeg er bekymret for til dama hans, som har en aldri så liten smule "konspiranoia" selv? Han er akkurat så perifer for meg at jeg på en måte føler dette er mitt ansvar, men ettersom han er ganske einstøing som sjeldent kommer å hilser på når dama har besøk etc. slår det meg at det kanskje ikke er noen andre som heller legger merke til denne utviklingen eller orker å "komme med beskyldninger".

Tror ikke det er så mye du kan gjøre. Om han (og samboeren) er syke? Umulig å si. Er begge i jobb?

Anonymkode: 56f6e...4ce

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Relevant spørsmål du har fått: Er de i jobb?

Hvis mange nok har de(n) samme vrangforestillingene, er det ikke vanlig å kalle det en psykose. Tenk på alle som tror på alternativ medisin og/eller er vaksinemotstandere.

På denne siden kan du lese om en hele menighet:  http://www.thenhf.com

Skrevet

Minner meg om schizotypal personality disorder.

Anonymkode: 14f2b...cc2

Skrevet

Minner meg om schizotypal personality disorder.

Er dette noe hele gjengen på nyhetsspeilet og cluesinfo har?

Anonymkode: 85bee...3b7

Skrevet

Er dette noe hele gjengen på nyhetsspeilet og cluesinfo har?

Jeg vil tippe en del av dem kvalifiserer for en slik diagnose ja. Men det er såklart ikke nok å ha "magisk" verdensforståelse, det er en rekke andre krav som intenst ubehag ved nærhet til andre mennesker.

Skrevet

Jeg vil tippe en del av dem kvalifiserer for en slik diagnose ja. Men det er såklart ikke nok å ha "magisk" verdensforståelse, det er en rekke andre krav som intenst ubehag ved nærhet til andre mennesker.

Det kan være de har noe annet i schizo-spektrumet.

Skrevet

Det kan være de har noe annet i schizo-spektrumet.

Såklart, men ved STPD kan det forbli ved magisk tenkning og merkverdige teorier og ideer i konflikt med allmenn oppfatning. Schizofreni er mer alvorlig og rammede kan forsøke suicid, oppføre seg så avvikende at det er åpenbart psykt og fungerer dårligere sosialt og faglig. Man kommer i større grad i kontakt med "systemet", og det er mer tydelig at vedkommende er alvorlig psyk, i motsetning til å bare være fascinert av ville teorier.

• 5 uker senere...
Peter Coyote
Skrevet (endret)

Vedkommende er i jobb mens samboeren er uføretrygdet pga. en høyst reell nakkeskade. Hans arbeid er vel og merke av en teknisk art hvor han har lite kontakt med andre mennesker. Han jobber i perioder svært mye. Graden av "mangel på bakkekontakt" virker til å svinge i perioder. Lange perioder uten et ord, for så å kunne gi bånn gass en uke på alt fra artikler som "beviser" at evighetsmaskiner kan bygges til at ISIL består av jøder og amerikanere som har kledd seg ut og denslags. I slike perioder virker det som han nesten manisk leter frem og deler saker av typen som forsøker å snu totalt opp ned på virkeligheten. Han har foreløpig ikke oppdaget "flat earth" teorien, men i blant bare venter jeg på at han skal sete i gang. Jeg mistenker at vedkommende har relativt lav intelligens, men utelukker ikke at dette i stor grad baserer seg på min skepsis og manglende forståelse for sakene han deler. Legger merke til at han i stor stil får nye venner på Facebook fra hele verden. Når jeg titter på profilene til disse ser det ut som han er blitt svært aktiv i konspiratoriemiljøer og bevisst søker tilhørighet blant likesinnede.

Oh well. Så lenge han oppfører seg og ikke utgjør en fare for noen... Som tidligere nevnt er jeg ikke bekymret for vold. Men skulle han komme over artikler som sier at trepanering er et sjakktrekk, hadde jeg ikke blitt ekstremt overrasket om han gikk i garasjen for å hente drillen.

Endret av Peter Coyote
Retting av vesentlige detaljer
AnonymBruker
Skrevet

Vedkommende er i jobb mens samboeren er uføretrygdet pga. en høyst reell nakkeskade. Hans arbeid er vel og merke av en teknisk art hvor han har lite kontakt med andre mennesker. Han jobber i perioder svært mye. Graden av "mangel på bakkekontakt" virker til å svinge i perioder. Lange perioder uten et ord, for så å kunne gi bånn gass en uke på alt fra artikler som "beviser" at evighetsmaskiner kan bygges til at ISIL består av jøder og amerikanere som har kledd seg ut og denslags. I slike perioder virker det som han nesten manisk leter frem og deler saker av typen som forsøker å snu totalt opp ned på virkeligheten. 

Virker ikke frisk den karen, nei.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...