Gå til innhold

Skal du bake til jul?

Anbefalte innlegg

Tror ikke jeg orker det i år, men vi får se. De har vel alt man trenger i butikken?

Baker minst syv sorter på bakedag med venner; vi fikser en til to sorter hver i fellesskap og deler utbyttet. Dermed får jeg et imponerende kakefat selv om jeg hverken er glad i å bake eller spise småkaker. Genialt.

Fortsetter under...

Er det en komplisert oppskrift?  Jeg baker også kokostopper, de er lette å bake, men ikke særlig spennende.  Kunne du tenke deg å legge ut oppskriften eller sende meg den på PM (ikke hvis det er mye dill med den, da kommer jeg ikke til å skifte uansett...)? 

Ja visst skal du få den! De er superenkle å lage :-)

Måtte gjøre et søk i DOL, var sikker på jeg hadde lagt den ut her før - og vips, så fant jeg den:

KOKSMAKRONER:

200 g melis

250 g kokosmasse

1/2 ss hvetemel

4-5 eggehviter

Bland det tørre, pisk eggehvitene stive, og skjær dem inn i det tørre.

Settes med teskje på bakepapir (ikke matpapir, da sitter de fast).

Stekes på 150 grader i 10-15 minutter.

(må innrømme at det noen ganger er greit med den søkefunksjonen :-) )

Du deler det opp i mindre oppgaver, som kan fordeles over flere dager:

Finne oppskrifter og skrive handleliste

Gjøre innkjøpene

Lage deigen

Bake ut

Baker moren din julekaker?  Det er nesten like mye jobb å lage en liten porsjon som en normal.  Avtal med henne hvem som baker hva, og bytt sorter.  Evt. gi bort til foreldrene dine hvis de ikke baker selv. 

Ja kan jo prøve det, min mor skulle ikke bake i år. 

Baker minst syv sorter på bakedag med venner; vi fikser en til to sorter hver i fellesskap og deler utbyttet. Dermed får jeg et imponerende kakefat selv om jeg hverken er glad i å bake eller spise småkaker. Genialt.

Det var jo lurt ja. 

Tusen takk!  Det blir ikke noen baking på meg før jeg er ferdige med julekonsertene, men jeg skal vurdere å teste den. 

Har dere flere julekonserter? Vi skal bare ha en - gleder meg veldig! Så nå går kveldene med til å pugge tekster (og altstemmer) :-) Lukket døra til kontoret nå, så kan jeg sitte og nynne mens jeg jobber også :-)

Endret av påskelilje

Annonse

Med to kor blir det to konserter - som heldigvis ikke kolliderer.

Her er noen av sangene vi synger (ikke mitt kor som synger på klippene altså):

http://www.sheetmusicplus.com/title/gotta-whisper-gotta-shout-sheet-music/20072423

Vi har noen vanlige julesanger også da :-)

Endret av påskelilje

Oi - er du med i to kor?! Så gøy :-)

Jeg stortrives i koret mitt, har vært med i to år nå. Høydepunktet i uka er faktisk korøvelsen :-)

Vi har noen vanlige julesanger også da :-)

Vi skal også synge Rutters Lullaby på søndag, men i norsk oversettelse ;)

Jeg tror jeg har øvd på "Tomorrow Shall Be My Dancing Day" en gang i en fjern fortid, men antakelig ble den tatt av programmet, for jeg husker den ikke ordentlig.

Fint å kombinere "klassiske" julesanger som alle kan, med noen mindre kjente.

Jeg har slengt meg med i et kor til etter at det ble mindre interesse for å ha meg hjemme.  Men ingen av dem er hyperaktive, og det ene utgår hvis det blir kollisjoner.  Men jeg har hatt flaks hittil. 

Bra du tok til vettet og begynte i koret - husker vi heiet på deg her da du overveide å begynne.  Jeg har stor glede av den hobbyen, og den var spesielt viktig i de mest traurige småbarnsårene.   

Jeg har ikke for vane å bake til jul..;-) Har en langtidsplan om å ta i bruk krumkakejernet jeg fikk (uten å ha ønsket meg det!) til jul i 1999. Kunne gjerne bakt pepperkaker da, men som koselig aktivitet - ikke matauk. Men har ikke lenger så samarbeidsvillig sønn, gitt. ;-)

Vi skal også synge Rutters Lullaby på søndag, men i norsk oversettelse ;)

Jeg tror jeg har øvd på "Tomorrow Shall Be My Dancing Day" en gang i en fjern fortid, men antakelig ble den tatt av programmet, for jeg husker den ikke ordentlig.

Fint å kombinere "klassiske" julesanger som alle kan, med noen mindre kjente.

Jeg har slengt meg med i et kor til etter at det ble mindre interesse for å ha meg hjemme.  Men ingen av dem er hyperaktive, og det ene utgår hvis det blir kollisjoner.  Men jeg har hatt flaks hittil. 

Bra du tok til vettet og begynte i koret - husker vi heiet på deg her da du overveide å begynne.  Jeg har stor glede av den hobbyen, og den var spesielt viktig i de mest traurige småbarnsårene.   

Ja, det hjalp med oppbacking herfra!

"Tomorrow..." er skikkelig vanskelig rytmisk, med veksling mellom 3/4 takt og 2/2 takt. Den sitter ikke helt i ryggmargen på meg ennå, men etter litt mer kveldsøving + korøvelse + generalprøve, går det nok bra!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...