Gå til innhold

Mat-Sylvi hyller gi-bort-pris på julemat

Anbefalte innlegg

Landbruks- og matminister Sylvi Listhaug (Frp) hyller den elleville priskrigen på julematvarer. Hun ser ikke bort fra at hun selv kan kjøpe surkål, gløgg og julepølse til to-tre kroner.

– Det er veldig bra med den sterke konkurransen på dagligvarepriser som vi ser i markedet nå. Vi nærmer oss jul, og for meg er det viktig at disse prisene gir folk som vanligvis ikke har så mye å rutte med anledning til å skaffe seg litt ekstra julekos i førjulstiden, begrunner Sylvi Listhaug sitt syn på den omstridte prisdumpingen på julemat med.

http://www.vg.no/forbruker/mat/mat-sylvi-hyller-gi-bort-pris-paa-julemat/a/23573833/

Alle forstår vel at butikkenes tap på disse varene kommer til å dekkes inn med prisøkninger på annen mat.

Anonymkode: bf04d...796

Fortsetter under...

Hva er det som gjør at noen trenger tilbud på surkål for å ha råd til det? Jeg er student og kommer da under fattigdomsgrensa, når jeg ikke jobber. Sosialstønad er høyere... så jeg blir litt interessert. Er det folk som bruker mye penger på gambling eller rusmidler, da? For de som har barn får jo barnetrygd. Ikke at det er så mye, men det er noe som skurrer i min oppfattelse når man visstnok ikke har råd til surkål og en flaske med gløgg. Jeg skal hjem til mamma og pappa i julen, så det er ikke synd på meg, de er ganske velstående. :P:) Men jeg har råd til å dra ut på byen med to fra skolen etter eksamen (kjøper noen øl, regner jeg med), og jeg har også råd til flybilletten hjem... så det er noe rart. Kanskje noen kan forklare meg? :)

Er snakk om prioriteringer selvsagt. Ja det går fint ann å leve for 100'000 i året, og frotse i surkål til magen sprekker. Utfordringen blir vel når en ønsker iphone til 5k og mac til 15k og har husleie til 6*12k for da har en 1k/måned igjenn å leve for til månedskort mat klær flybiletter togbilletter ferier tamponger sexleketøy etc etc. Skal en i tillegg ha litt rusmiddler så går du fort i minus ser du

Anonymkode: 0e386...548

Nå frotser folk i julepølse, ribbe, surkål og riskrem til en slikk og ingenting, innen jul er de lei, og ender opp med grandis på selveste julaften. Det er egentlig trist. Man burde faste før jul, ikke ete seg til døde.

Anonymkode: 19316...b5d

Hva er det som gjør at noen trenger tilbud på surkål for å ha råd til det? Jeg er student og kommer da under fattigdomsgrensa, når jeg ikke jobber. Sosialstønad er høyere... så jeg blir litt interessert. Er det folk som bruker mye penger på gambling eller rusmidler, da? For de som har barn får jo barnetrygd. Ikke at det er så mye, men det er noe som skurrer i min oppfattelse når man visstnok ikke har råd til surkål og en flaske med gløgg. Jeg skal hjem til mamma og pappa i julen, så det er ikke synd på meg, de er ganske velstående. :P:) Men jeg har råd til å dra ut på byen med to fra skolen etter eksamen (kjøper noen øl, regner jeg med), og jeg har også råd til flybilletten hjem... så det er noe rart. Kanskje noen kan forklare meg? :)

Ja, det er litt underlig det der. Husker jeg syntes økonomien var ok da jeg studerte selv, hadde i hvertfall råd til både mat og øl på byen i blant, men kjøpte jo ikke mye klær og utstyr. Gledet meg til fast lønn og trodde da situasjonen skulle bli veldig annerledes og at jeg skulle ut å shoppe det ene og det andre. Men så ballet det på seg med huslån og renter og forsikringer og telefonregning med mer, og pengene forsvant helt uten shopping hver måned.

Jeg tror dette aller mest handler om å få folk til å velge akkurat den butikken for storhandelen til jul.  Det spiller liten rolle for familieøkonomien om surkålen koster to kr mer eller mindre pr. pakke.  Men hvis veldig mange familier gjør juleinnkjøpene i en annen kjede enn de ellers ville gjort, fordi de tror julevarene er billigst der, kan det få betydning for butikkens totalresultat.  Det skal jo handles litt mer enn bare ribbe og surkål.

Jeg tror ikke det er mange som fråtser i ribbe eller annen julemat i hele desember, selv om prisen ikke er så høy.  De aller fleste ønsker å spare "julemiddagfølelsen" til juledagene.

Annonse

Jeg tror dette aller mest handler om å få folk til å velge akkurat den butikken for storhandelen til jul.  Det spiller liten rolle for familieøkonomien om surkålen koster to kr mer eller mindre pr. pakke.  Men hvis veldig mange familier gjør juleinnkjøpene i en annen kjede enn de ellers ville gjort, fordi de tror julevarene er billigst der, kan det få betydning for butikkens totalresultat.  Det skal jo handles litt mer enn bare ribbe og surkål.

Jeg tror ikke det er mange som fråtser i ribbe eller annen julemat i hele desember, selv om prisen ikke er så høy.  De aller fleste ønsker å spare "julemiddagfølelsen" til juledagene.

Hva er det folk skal med alle julepølsene og all riskrem som nå både Rema og Kiwi er utsolgt på?

Hva er det folk skal med alle julepølsene og all riskrem som nå både Rema og Kiwi er utsolgt på?

De er sikkert ikke utsolgt nå lenger, det er mer der det kommer fra.  De tomme hyllene er delvis et resultat av medias fokus på priskrigen.  De selger kanskje litt mer av enkelte varer, men de oppnår stort sett å sparke folk i gang med julemathandelen litt   før de er nødt.  Vi skal også huske på at butikkene nesten ikke har lager lenger, slik at de kan bli "utsolgt" uten at det akkurat er noen krise. 

Og hvis nå noen spiser julepølse i stedet for koteletter en søndag i begynnelsen av desember, så går nok det også bra.  Jeg tviler på at folk ender opp med frossenpizza i juledagene av den grunn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...