Gå til innhold

Hva spiser du på julaften?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Når vi er hjemme, spiser vi kalkun.  Vi har vokst opp med ribbe begge to, men vi startet den tradisjonen da vi skulle definere vår egen julemiddag - og det var før kalkun ble den "offisielle" norske nyttårsmaten...

Desserten på julaften er riskrem, laget på restene av risengrynsgrøten vi alltid har lille julaften.

Ribbe, medisterkaker og pølser. Jeg spiser ikke de to sistnevnte da. Desserten varierer litt etter om vi er hos mor eller far eller besteforeldre. Også er det masse kaker etter det igjen. Gruer meg... Den dagen vi kan definere julemiddagen selv blir det nok kalkun eller storfe.

Ribbe, medisterkaker & tilbehør. Underoppveksten var desserten moltekrem, men ettersom jeg ikke er spesielt begeistret for det har jeg GLATT adoptert min eks-svigerfamilies tradisjon med riskrem m/ mandel.

Ellers i jula må vi jo innom både pinnekjøtt og lutefisk.

Annonse

I år, når vi er hjemme hos min familie, spiser vi ribbe, medisterkaker og julepølser og riskrem og multekrem til dessert. I romjulen blir det fisk, når alle er lei av feit mat ;)

Når vi feirer jul hos svigerfamilien, får vi fiskesuppe til forrett og ferskvannsørret + kling til hovedrett :D Desserten blir småkaker inntil kaffen. De har ribbe 1. juledag og pinnekjøtt og mårpølse en av de andre dagene.

Jeg liker nok svigerfamiliens julemiddag best. Da blir man ikke så utrolig mett av julemiddagen...

Endret av Elionoe
Gjest Gargamel

Ribbe julaften, multekrem til dessert. Blir torsk 1. juledag, og ellers er vi vel innom de fleste norske tradisjoner.

Jeg liker egentlig alt: Tradisjonell mat, fancy moderne mat, snop, småkaker etc. Julemat hadde nok ikke vært like stas om man spiste det ofte.

Annonse

Ribbe med medister. Håper jeg får pølse og i år, det hadde de ikke i fjor, men jeg er gjest, så det kan jeg ikke forlange.

Ribbemiddagen på juleaften er det beste med jula, det og timene etterpå. Ellers har jeg ikke sansen..

Syns ikke tradisjonell julemat er noe spesielt godt. Har aldri syntes det. Bryr meg egentlig ikke om hva det blir... og multekrem? Er ikke akkurat noen favoritt. Jula var stor i 1953, nå er den som å trekke frem et par gamle, velbrukte pensko og pusse og gnikke dem blanke.

Du er inne på noe der.

Anonymkode: 0754f...9a2

I år blir det både ribbe og viltsteik hos oss tror jeg. Vi blir 11 stk så det holder ikke med en steik og det er ikke alle som spiser ribbe så da blir det begge deler. :) Masse tilbehør. Desserten blir riskrem med hjemmelaget jordbærsaus og is med sjokolde eller noe. Av en eller annen grunner det noen som ikke spiser riskrem... :blink:

I år blir det både ribbe og viltsteik hos oss tror jeg. Vi blir 11 stk så det holder ikke med en steik og det er ikke alle som spiser ribbe så da blir det begge deler. :) Masse tilbehør. Desserten blir riskrem med hjemmelaget jordbærsaus og is med sjokolde eller noe. Av en eller annen grunner det noen som ikke spiser riskrem... :blink:

Men det rare er at selv om det er så godt spiser folk det bare 1 gang i året. 

Anonymkode: f2e28...173

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...