Gå til innhold

Hvor mye til overs etter boutgifter?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Nå betaler jeg 6900 på lånet, ca 200 på husforsikring og 700(?) på kommunale avgifter. 7800 kr ca skulle det bli da. Men så kommer jo utgifter til vedlikehold også da, Forsikring, komm.avg. og vedlikehold blir jo det samme som fellesutgifter for de som har sameie (eller hva det nå heter).

Jeg sitter igjen med 13.000 ca etter boutgifter. Da har jeg ikke regnet med innboforsikring da, men det tror jeg ikke er rare summen. Men hva pokker går de 13.000 til. Det går endel til bil, bil er dyrt, men en nødvendighet for meg, så går det litt på mine 4'bente venner, så er det mobil/internett (der har jeg nettopp funnet en løsning så jeg sparer 400 kr i mnd :D ) Jeg har ikke egentlig noen veldig god oversikt syns jeg, men jeg følger med på spare/regningskontoen og kommer den under 200.000 så er det strengt her hjemme :P Måtte kjøpe ny bil, så nå må jeg få inn 30.000 før jeg kan finne på for mye nye sprell :)  

Selv har jeg ingen inntekt, så strengt tatt sitter jeg igjen med minuspenger. Det er samboeren min som betaler alt av boutgifter inntil videre, også skal jeg betale ham tilbake den dagen jeg har penger til det. Han sitter igjen med 11-12 000 etter at boutgiftene er betalt.

Jeg sitter igjen med 23.000 etter at utgifter til bolig er betalt. Men nå hører det med til historien at jeg betaler ned boliglånet ganske aggressivt, spesielt nå som renta er så lav. Jeg ser på det som en form for tvungen sparing.

Hva jeg har igjen etter øvrige regninger og faste trekk er en helt annen sak. Jeg betaler ned studielånet veldig raskt (betaler 4.500 i mnd bare for å bli raskt ferdig med det), sparer 4.000 i aksjefond pr mnd, og har individuell pensjonssparing pluss andre regninger selvsagt. Tror derfor jeg sitter igjen med ca 12.000 i mnd til forbruk som ikke er regninger. 

Jeg sitter igjen med 30.000 etter at boutgifter er trukket, og det samme gjør mannen min. Vi har økt boliglånet nå som renta er lav og betaler 15.000 mer pr mnd enn de 25.000 vi må, for å kvitte oss med gjeld. Studielån har vi allerede kvittet oss med. 

Anonymkode: 19454...920

Jeg sitter igjen med 23.000 etter at utgifter til bolig er betalt. Men nå hører det med til historien at jeg betaler ned boliglånet ganske aggressivt, spesielt nå som renta er så lav. Jeg ser på det som en form for tvungen sparing.

Hva jeg har igjen etter øvrige regninger og faste trekk er en helt annen sak. Jeg betaler ned studielånet veldig raskt (betaler 4.500 i mnd bare for å bli raskt ferdig med det), sparer 4.000 i aksjefond pr mnd, og har individuell pensjonssparing pluss andre regninger selvsagt. Tror derfor jeg sitter igjen med ca 12.000 i mnd til forbruk som ikke er regninger. 

Hmmm....trenger du en kone :P

Da jeg flyttet så gjorde ikke banken helt som avtalt. Istedefor å sette ned avdragene så kortet de ned betalingstiden da de fikk inn penger etter salget av leiligheten. Det betyr at jeg har 15 istedefor 25 års nedbetalingstid. Ser også på det som tvungen sparing. Helt greit å være gjeldfri før jeg er 50. Så kan jeg heller spare mye da. Noen pensjonssparing er ikke mulig i den situasjonen jeg er i nå, men jeg sparer det jeg kan på sparekonto. Kanskje jeg bør vurdere fond når boliglån og studielån er nedbetalt. Syns det er litt skummelt med fond, men det er vel mulig å ha ganske sikker sparing der. Om jeg skal spare i 17 år, frem til jeg går av med pensjon, lønner det seg da å spare i fond? Jeg klarer sikker spare 5000 i mnd da og fortsatt leve greit. Tror du jeg får en grei pensjon da?

Hmmm....trenger du en kone :P

Da jeg flyttet så gjorde ikke banken helt som avtalt. Istedefor å sette ned avdragene så kortet de ned betalingstiden da de fikk inn penger etter salget av leiligheten. Det betyr at jeg har 15 istedefor 25 års nedbetalingstid. Ser også på det som tvungen sparing. Helt greit å være gjeldfri før jeg er 50. Så kan jeg heller spare mye da. Noen pensjonssparing er ikke mulig i den situasjonen jeg er i nå, men jeg sparer det jeg kan på sparekonto. Kanskje jeg bør vurdere fond når boliglån og studielån er nedbetalt. Syns det er litt skummelt med fond, men det er vel mulig å ha ganske sikker sparing der. Om jeg skal spare i 17 år, frem til jeg går av med pensjon, lønner det seg da å spare i fond? Jeg klarer sikker spare 5000 i mnd da og fortsatt leve greit. Tror du jeg får en grei pensjon da?

Hei, hehe, ja jeg gjør jo igrunn det ;) (har vist meg for øvrig å stille minimale krav til sexliv og sånt, så jeg er vel igrunn grei foruten at jeg har blitt feit) :P

Jeg synes aksjefond egentlig er en grei spareform hvis man sparer månedlig. Da minimerer man jo risikoen, i og med at man ved noen anledninger kjøper til "god kurs" og ved noen anledninger til "dårlig kurs". Over tid (tiår) er den statistiske avkastningen bedre enn bankrente. Men jeg ville ALDRI satt penger i aksjefond som jeg trenger over overskuelig framtid. Jeg har en noe "tvangspreget" økonomi (gjenspeiler nok litt både sykdom og personlighet) - liker å være på den trygge siden, har et utall sparekontoer til ulike formål, og ønsker å bli kvitt gjeld raskest mulig. 

Jeg tror bare at enhver må finne sin spareform, ut fra risikovillighet og interesse. Jeg har mistet interessen totalt for aksjehandel, jeg ser egentlig på det som noe i retning av oddsen. Det kan være gøy og profitabelt den ene dagen, men det kan like gjerne gå til helvete neste dag.

Det er litt vanskelig å si noe om pensjon så lenge man ikke vet hvilke avtaler du har. Noen arbeidsgivere har obligatorisk tjenestepensjon som inkluderer en forsikring som gjør at det ved uførhet vil fortsette å betales inn frem til pensjonsdato (vi har en slik ordning). 

Hvis du skal spare 5.000 i mnd i 15-20 år, så ville i alle fall jeg gjort følgende:

1.500 kr i sparing til uforutsette utgifter, eventuelle ferier, vedlikehold. 1.500 kr i banksparing. 2.000 kr i aksjefond.

Annonse

Hei, hehe, ja jeg gjør jo igrunn det ;) (har vist meg for øvrig å stille minimale krav til sexliv og sånt, så jeg er vel igrunn grei foruten at jeg har blitt feit) :P

Jeg synes aksjefond egentlig er en grei spareform hvis man sparer månedlig. Da minimerer man jo risikoen, i og med at man ved noen anledninger kjøper til "god kurs" og ved noen anledninger til "dårlig kurs". Over tid (tiår) er den statistiske avkastningen bedre enn bankrente. Men jeg ville ALDRI satt penger i aksjefond som jeg trenger over overskuelig framtid. Jeg har en noe "tvangspreget" økonomi (gjenspeiler nok litt både sykdom og personlighet) - liker å være på den trygge siden, har et utall sparekontoer til ulike formål, og ønsker å bli kvitt gjeld raskest mulig. 

Jeg tror bare at enhver må finne sin spareform, ut fra risikovillighet og interesse. Jeg har mistet interessen totalt for aksjehandel, jeg ser egentlig på det som noe i retning av oddsen. Det kan være gøy og profitabelt den ene dagen, men det kan like gjerne gå til helvete neste dag.

Det er litt vanskelig å si noe om pensjon så lenge man ikke vet hvilke avtaler du har. Noen arbeidsgivere har obligatorisk tjenestepensjon som inkluderer en forsikring som gjør at det ved uførhet vil fortsette å betales inn frem til pensjonsdato (vi har en slik ordning). 

Hvis du skal spare 5.000 i mnd i 15-20 år, så ville i alle fall jeg gjort følgende:

1.500 kr i sparing til uforutsette utgifter, eventuelle ferier, vedlikehold. 1.500 kr i banksparing. 2.000 kr i aksjefond.

Hahaha...jeg har to hyperaktive hunder så feit kan vi gjøre noe med :P Så da er vel egentlig bare problemet at jeg ikke klarer å være kone ;)

Sender deg en pm jeg, dette begynner å dra seg langt ut av opprinnelig tema :)

Gjør vi?  Som nevnt ovenfor her, er det ganske mange utgifter igjen å dekke selv om man trekker fra det som går til boligen.  Opptil flere av oss har noen vi forsørger også.

Sammenlignet med de trygdede har dere det fett. Det er bedre å være frist, jobbe og ha bra med penger, enn syk, trygdet og deprimert.

Anonymkode: d3775...182

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...