Gå til innhold

Hvor mye til overs etter boutgifter?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Gargamel

Hvor mye luksus tror du trygdede kan koste på seg og sine barn?

Anonymkode: 35743...917

Jeg regner med at de som har en liten trygd har mindre å rutte med enn de som har høy lønn. Folk har en tendens til å kjøpe størst mulig hus, hytte og båt. Dermed er kan man sette seg i en situasjon hvor økonomien føles trang selv om man tjener mye.

Vi har ikke gått den veien, og har 60 000,- til sammen etter at boligutgifter er betalt. Det sier seg selv at vi har god råd. Vi har kjøpe helt ny bil de siste tre gangene. Vi reiser til utlandet på ferie, velger fine hotell og spiser ute når vi har lyst. I tillegg får jeg aksjeutbytte  noen ganger som stort sett blir stående på en konto. (jeg er en av gründerne/eierne i firmaet hvor jeg jobber). Det er min sparing. Vet ikke hva vi sparer til, da.

Nå skal det sies at dette ikke er veldig spesielt. Det er nok en ganske stor andel i Norge som har like høy lønn og mange som eier firma eller arver hus til flere millioner. Det ville allikevel vært dumt å late som jeg ikke forstår at vi er privilegerte økonomisk sett. Klart vi er det.

Vi har hatt slike tråder før, og det går jo ikke an å sammenlikne seg med hverandre. Vi bor forskjellig, forsørger kun oss selv, eller har barn, har lang reisevei, har studielån eller ikke, har nedbetalt bolig eller ikke.

Vi er to voksne som jobber, har tre barn/ungdommer. I dag fikk jeg lønn, i går stod det vel max 500 kr på lønnskontoen min. Vi setter av noen tusen hver måned til ferie, og ekstra store kostnader (som verkstedregninger, briller, turer med fotballen/håndballen/rideleir...) - men i løpet av et år klarer vi som regel ikke å spare noe særlig. Det går mye penger til barnas greier, selv om de aldri får dyre merkeklær etc.

Luksusen jeg bevilget meg selv i 2015 var "ny" (meget pent brukt, 2 mnd gammel) sykkel, til 3500 kr. Og så var jeg på tur til Estland med koret i høst, da gikk det noen tusen.

Luksusen for 2016 er at 14-åringen og jeg skal på sydentur sammen, bare vi to :-) Og så har vi konfirmasjon da. Kanskje blir det noen dagers biltur til Tyskland til sommeren.

Så de ekstrapengene som kom nå i dag pga halvt skattetrekk, går svusj med til å betale briller til 11-åringen + bunadsskjorte til 14-åringen. Svigermor har lagt ut for det (det er hun som ordner med bunaden), og hun må få de pengene nå.

Når nyttårssalget kommer, skal jeg kjøpe meg et par sorte lave støveletter. Det har jeg ikke. Skulle også hatt et par joggesko jeg kan løpe på asfalt med - håper Löplabbet skal ha nyttårsalg...

Poenget mitt er at selv om vi har veldig mange tusen inn i løpet av en måned, så går det veldig mange tusen ut også når en er en stor familie med aktive unger. Så jeg føler ikke akkurat at vi velter oss i luksus og at jeg kan kjøpe det jeg vil selv om jeg jobber...

Hei!

Kjenner meg igjen i den beskrivelsen:-)

Faktisk har jeg "\venner" som er trygdede...og de har mer penger til sitt eget personlige forbruk enn meg...selv om vi totalt har høyere inntekt. Men lån, fritidsaktiviteter til barna, og alt deres utstyr og alle deres behov...for meg som mor, er det lite igjen til feks klær. Jeg kjøper jo av og til klær, men da jeg fant flotte jeans på H/M til 30 kr stk, så kjøpte jeg mange, dermed har jeg bukser for lang tid:-) ellers er jeg heldig å arve mye klær fra andre damer.

Jeg var en dag og handlet julegaver...var innom Zara, og fant en kjempefin bukse...jeg har lenge drømt om fløyelsbukser, og jeg tullet med datteren min en dag og sa, at det er tre ting jeg ønsker meg til jul, en fløyelsbukse, en kjole lagd av tynne fjær, hvite, og det siste vil jeg ikke si..:-) men jeg tenkte ingenting av dette fins i butikkene og lar seg gjøre å kjøpe, så¨jeg bråbremset i Zara, da jeg oppdaget en vakker fløyelsbukse. Men siden jeg aldri kan betale 850 kr for en bukse til meg selv, så får jeg håpe den kommer på salg:-) 

Jeg strekker meg lenger for barna når de blir tenåringer, de er jo mer opptatt av klær, og stil, så man tenker på at de er unge også velger man billigere alternativer til seg selv. Jeg har feks bare en gang vært på tur, etter at jeg fikk barn, alene med venn, det var en helgetur til et seminar i Nord-norge med bella dotte, det var en fantastisk luksusfølelse:-) 

Jeg er invitert med på en del turer, men jeg syns det går så mye penger, også tenker jeg på antall spilletimer feks turen betyr, eller at et barn ønsker seg segway, trenger ny jakke, så jeg syns ikke jeg har råd til turer bare for min del.

Så jeg tror det å ha familie og barn, både er hyggelig og dyrt. Man forsørger jo mange barn og de koster syns jeg mer i personlig forbruk enn voksne. (tatt med i betraktning alt fra fritidsaktiviteter til klær og utstyr)

Mitt tips er å ta opp så mye boliglån beregnet på oppussing som man bare får lov til av banken, og så setter man alt sammen i et globalt indeksfond. Får glatt 25% per år i snitt med mindre det blir noe ala finanskrisen i 2007 igjen, og når boliglånsrenta er 2-3% så sier det seg jo selv at man tjener penger på ingenting. Nesten en fordobling på 3 år, liksom. Marx var en tosk.

Det meste innen avkastningsmuligheter avhenger av tidshorisont og gjeldsgrad, man må  være på til enhver tid også i fond.  Alle markeder svinger.  Kanskje på tide å bytte ut Marx med Pikkety? 

Anonymkode: 77ae9...45c

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...