Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

leste på psykia at medisiner som gir vektøkning mot bp skal unngås, og har man blitt feit av meds skal man få medisiner som hjelper med vektnedgang 

kanskje jeg skulle gå privat til psykia og få disse medisinene, som man ikke får i det offentlige, før jeg prøver en slankeoperasjon 

jeg klarer bare gå ned 6 av de 40 kg jeg har lagt på meg av litium og zyprexa uansett så jeg gir opp

gir etter for sulten

og kroppen kjemper for å opprettholde høyeste vekt, det merker jeg 

må selge leiligheten min og kjøpe mindre for å få råd til å gå privat eller ta slankeoperasjon

men sånn går det når de absolutt skulle servere meg zyprexa igjen og igjen

Skrevet

leste på psykia at medisiner som gir vektøkning mot bp skal unngås, og har man blitt feit av meds skal man få medisiner som hjelper med vektnedgang 

kanskje jeg skulle gå privat til psykia og få disse medisinene, som man ikke får i det offentlige, før jeg prøver en slankeoperasjon 

jeg klarer bare gå ned 6 av de 40 kg jeg har lagt på meg av litium og zyprexa uansett så jeg gir opp

gir etter for sulten

må selge leiligheten min og kjøpe mindre for å få råd til å gå privat eller ta slankeoperasjon

kan du ikke ta opp en mindre lån? Så dyrt er det vel ikke å gå til psykia.

Anonymkode: c437e...657

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Noen ganger kommer en ikke til målet med en bestemt medisin uansett hvor kompetent en er. Det er ikke sikkert at Psykia kan finne en medisin som an erstatte Zyprexa. Ville bare at du skulle vite det.

Skrevet

gir etter for sulten

Det er synd at medisiner gjør folk feite, jeg er feit selv og forstår dun frustrasjon. Det er ikke lett å finne noe man ikke går opp i vekt av, må vel være zeldox eller abilify det da. Eller den nye latuda, den skal vel være vektnøytral. 

Skrevet

Det er synd at medisiner gjør folk feite, jeg er feit selv og forstår dun frustrasjon. Det er ikke lett å finne noe man ikke går opp i vekt av, må vel være zeldox eller abilify det da. Eller den nye latuda, den skal vel være vektnøytral. 

er allerede for sent med abilify når jeg har fått zyprexa avogpå siden 2003...

må ned igjen

må være tynn til sommeren 

Skrevet

Jeg spurte min behandler, om hun hadde sett noen gå ned i vekt, på zyprexa. Og det hadde hun. Så helt håpløst er det vel ikke. jeg har bmi på øvre tredvetall. Har begynt å spise sunnere, men vekten rikkr seg ikke. Skulle tro det var lett å gå ned i vekt, men det krever nok, att man helt slutter å nyte mat. Hvis man kun spiser dritkjedelig mat med lavkarbo osv, vil man nok gå ned.

Skrevet

Må holde meg på anorektikerkost for å gå ned og det klarer jeg ikke

Skrevet

må ned igjen

Det vil jeg også. 

Skrevet (endret)

må ned igjen

Synes du har noen litt rare men forståelige konklusjoner i det du skriver.

For det første; hvorfor _må_ du være tynn? Det er helt greit og bra at man ikke ønsker å være sykelig overvektig, men jeg tenker at det er et litt rart krav å måtte være så tynn som mulig. Om man er litt kraftig, så gjør jo ikke det noen verdens ting?

Tidsrammen din er også litt rar, hvorfor akkurat til sommeren? Skal du ned i vekt, så er jo den beste måten å lære seg sunne vaner som kan bli en livsstil, ikke rase ned i vekt og gå like raskt opp igjen. 

Du må være forberedt på at dette tar tid. Vekten din vil gå litt ned, litt opp, og når du trener mye styrke så vil du legge på deg muskelmasse. Badevekten skiller ikke mellom fett, muskler og avføring i tarmene. Vei deg MAX 1 gang i uken, helst sjeldnere. 1 gang i måneden holder i massevis så lenge du følger et bra kosthold. I det lange løp vil du gå ned i vekt selv om du opplever at det stagnerer iblant.

Om du sprekker en gang iblant gjør heller ingen verdens ting. Det er hva du gjør på det store flertallet av dagene som betyr noe.

Endret av issomethingwrong
Skrevet

gir etter for sulten

Hei!

Dessverre er min erfaring at trekker man vinnerloddet, så kan man få veldig god hjelp innenfor det offentlige helsevesen.

Men som vi vet er vinnerloddet forbeholdt de få, erfaringen jeg har fått med årene, er at den beste helsehjelp, innenfor et hvert felt, fås når man betaler dyrt for det. (unntatt hjerteproblemer, dvs statussykdommer, da står alt i helsevesenet så på hodet for en at det nærmer seg vannvidd)

Det er jo dessverre, men er realiteten sånn, så må man forholde seg til det for sin egen del.

Jeg er helt sikker på at en som et helt menneske, blir i mye større grad sett og møtt  innenfor det private helsevesen, men det koster dyrt.

Jeg tror likevel nå, jeg kjenner såpass mange med dårlig råd, som har valgt denne løsningen, og som er godt fornøyde. Endelig opplever man å bli hørt, møtt og forstått, og tatt på alvor.

Gjest Gargamel
Skrevet

Jeg klarer bare gå ned 6 av de 40 kg jeg har lagt på meg av litium og zyprexa uansett så jeg gir opp.

Hvorfor? 6kg er mye. Det et jo bare å fortsette på det sporet du er inne i. Du trenger ikke å gjøre noe annet enn å fortsette med det du har gjort i lang tid, så jeg skjønner ikke logikken i å gi opp.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...