Gå til innhold

Det å være trygda / nave

Anbefalte innlegg

Du har lest dårlig, jeg skrev tidligere mer enn diabetes. Jeg har bl.a fibro i tillegg, og diabetes forsterker faktisk smerter.

Jeg opplyser ikke noe om diagnoser til gud og Hermann, men spør folk så forteller jeg det som det er. Folk jeg ikke kjenner eller aldri snakker med spør selvsagt ikke, og hva enhver perifer person mener bryr meg lite.

Hei!

Jeg har en venn som er blind, han har nettopp blitt 50 % ufør, men nå er han i 60 årene, han har jobbet hele livet 100%.

Han er pianostemmer og det var ikke at han er blind i seg selv som stoppet han fra å uttøve sitt yrke, men at hans hund døde i høst. Da er det langt vanskeligere å komme seg til stedene han skal stemme piano.

Han har altså ikke smerter, men andre omstendigheter gjør at han nå begrenses, taxisjåførene følger jo ikke helt inn og henter ikke, så det er mer komplisert, men hans faste kunder, vet om at han er blind og møter han utenfor.

Jeg tenker ofte det blir litt som med meg, man ser ikke på meg heller at jeg er tydelig funksjonshemmet, men de som kjenner meg bedre, litt over tid, forstår jo at jeg strever, til tross for at jeg greier mye også,

sånn er det å ha ulike sammenfallende mekanismer som totalt gir en såpass stor belastning at man blir redusert  funksjonsmessig. 

Fortsetter under...

Ok,

både min svar funksjon, siter funksjon med det meste, er litt ute av funksjon:-)

men oppdaget svaret ditt: vel da er du på vei, google autisme og eksekutive funksjonsvansker, eller autisme og stress-sensibilitet, da vil du nærme deg svaret:-)

Men jeg syns det er rart at om en har venner, kjærste, sommerjobb til 300 kr timer og så klarer en ikke å komme set til skolen uten hjelp. Syr du puter under armene?

Anonymkode: e58ab...130

Men jeg syns det er rart at om en har venner, kjærste, sommerjobb til 300 kr timer og så klarer en ikke å komme set til skolen uten hjelp. Syr du puter under armene?

Nei,

jeg kan faktisk ikke sy:-(

jeg har finmotoriske problemer...og derfor mister jeg ting , spikrer jeg feil, greire ikke knytte knuter og sløyfer, flette hår, sy i knapper, dvs håndarbeide er komplisert.

her er det bedre forklart:

Motorikk Det man ofte legger merke til når det gjelder ”kroppsbruken” til personer med Asperger syndrom, er et spesielt ganglag, stivt, ukoordinert, mangel på armsving, litt hengete, og kan kanskje beskrives som litt mekanisk. De avpasser ofte ikke farten etter folk de går sammen med, og har et tempo som er uavhengig av hva hensikten med gåingen er. Motoriske vansker, eller motorisk klønethet er et ikke-diagnostisk trekk ved Asperger syndrom. Studier av motoriske ferdigheter hos barn med Asperger syndrom anslår forekomsten av slike vansker til 50-85%. Vanskene er på områdene - finmotoriske ferdigheter (håndmotorikk) - grovmotoriske ferdigheter (aktiviteter som å gå og løpe, kroppsholdning etc) Også foreldrefortellinger og selvbiografier forteller om vansker på det motoriske området: Vansker med håndskrift, påkledning, knappeknepping, skolisseknyting, å skjære brød, smøre pålegg på brødskiver (9). Aktiviteter som krever planlegging og samordning av begge hender eller hender og føtter, kan være spesielt vanskelig (f eks ta imot ball, å sykle, Å gå på ski osv). Det er ikke muskulære vansker det er snakk om, problemet er koplingen fra hode til hånd ved f eks skriving. Skriving består av 3 komponenter: motorisk planlegging, motorisk ferdighet/trening og en visuell komponent. Hvis disse ikke koples sammen på en smidig måte vil handlingen framstå som klønete, langsom og uautomatisert. Dersom det er den motoriske planleggingen som svikter er det liten nytte i å trene 

http://spiss.homestead.com/files/asperger_syndrom___en_annerledes_m_te___tenke_p_.pdf

men jeg greier strikke helt til jeg mister masker:-( det er fra der, komplikasjoenen starter...og jeg kommer jo ikke videre.

ang mangel på armsving, så er det noe jeg ikke har, 

Gjest Gargamel

Dette var vel et godt eksempel på mistenksomheten til de som får støtte og stønad fra NAV og det offentlige.

Anonymkode: 00477...15a

Ja, ikke tvil om at det finnes mistenksomhet. Jeg er litt usikker på hva vi er uenige om.

Jeg tror noen få ser på de fleste trygdede som snyltere, og jeg tror de fleste ser på noen få trygdede som snyltere*, men jeg tror ikke de fleste ser på de fleste trygdede som snyltere.

*Det må være lov å anta at trygdemisbruk forekommer,  på samme måte som skattesnusk og innsidehandel. Det finnes juksemakere i alle grupper.

Annonse

Ja, det er noe mystisk med hele greia.

Det er nesten så en tror det er noe lurifaks.

Trådstarter har rett, det er helt sikkert. Det skal ikke mye til før en mistenker både det ene og det andre. Med eller uten grunn.

De har vel ikke opplevd det selv da.

Det er ingen som hevder at ikke mistenksomhet og "hat-ytringer" forekommer.  Det flere her er uenige i, er at dette er holdningen til "alle, i hvert fall de aller fleste".  Det er ganske stor forskjell. 

Hvis (nesten) alle var enige i den gørra som de ivrigste pessimistene på debattsidene hamrer ut, hadde samfunnet vært et utrivelig sted.

Her på DOL er det ganske mange som stadig skriver at de opplever hat, fordommer og baksnakking, samtidig som de forteller at de praktisk talt ikke omgås andre mennesker.  Da kan det jo tenkes at den opplevelsen er betydelig forsterket av noe de forteller seg selv igjen og igjen. 

Jeg misliker at brukere her som har et avklart forhold til egen sykdom, trygd eller hva det måtte være, slik at de f.eks. klarer å finne glede i gode dager og aktiviteter de kan mestre, får beskjed av tilfeldige andre brukere at dette er feil holdning og at de heller burde sitte stille og tenke på hvor mislykket og late resten av verden synes de er.  Det kommer jeg til å fortsette å reagere på, og ingen skal fortelle meg at det er fordi jeg ikke liker sannheten. 

Jeg har litt problemer med å forstå hvorfor man ikke kan gå til skolen selv om man har aspergers. Man er ikke lamm, liksom.

Da skal man nok være glad for at det ikke er du som skal vurdere hva slags utfordringer andre har i livet. Hvis kriteriet er å være lam, altså ...

Hvis man har det godt sosialt så er man kanskje ikke syk.

Beklager, det forsto jeg ikke.  Verken selve innholdet (det finnes vel sykdommer som ikke ødelegger forholdet til familie, venner, hobby osv.?) eller hva det hadde med mitt innlegg å gjøre.

Det lurer jeg på også. Det er ingen som ser på meg som en med problemer. Jeg er jo ikke dummere enn at jeg forstår at når jeg ikke er til stede så sier de akkurat det samme om meg som de sier om andre syke som får støtte fra nav.

Ok,

Men jeg møter "mange" mennesker, for meg mange i vertfall:-) , og når jeg stadig via, via, via, diverse ledd får høre at de satte sånn pris på at jeg kom, og vil invitere igjen, og inviterer igjen...(sukk :-) .enda disse menneskene både har jobb, er friske, har familie og det meste syns å være bare bra, så VET jeg, at de ikke sier dette bare, men egentlig snakker dårlig om meg, bak min rygg, selvsagt gjør de ikke det!

Jeg tror de aller aller fleste mennesker, med  jobb, et ok liv og interesser, forstår at uføretrygdet, det er man ikke av eget ønske, (då få, som syns de har trukket vinnerloddet, ved å få uføretrygd, eller de få som snyter og snylter og bedrar, feks ved å jobbe tross uføretrygd, de er ikke majoriteten av nav-klienter)

Det er vel ikke så tydelig med meg heller at jeg er handikappet eller funksjonshemmet? :-)

Men selvsagt kan man trenge tid på å erkjenne at man er uføretrygdet, har et handikap, trenger tilrettelegging, og andre ukule ting, men fra det til å hevde at flertallet (vet ikke om du mener det) ser ned på oss trygdede, det er der jeg syns man går for langt.

Jeg har imidlertid merket meg en ting, og det er at de som er de verste skattesnylterne og juksemakerne, dvs de som er evig på jakt etter smutthull, det er de samme som sterkt hater skattesnytere. Så kanskje er det ....

det var et eller annet ordtak jeg nå skulle sitere...men jeg husker det ikke...kanskje kommer jeg på det senere :-)

Du skjønner det at dette er en saklig debatt, som handler om hva slags syn folk har, det handler IKKE om det du sier, om at noen blir oppfordret til å slutte å gjøre gledelige og konstruktive ting. Maken tli å dreie emnet over på noe annet fordi du ikke har flere argumenter.

Hvis du ser på trådens første side, der jeg svarer gråstein første gangen (og det er ham jeg svarer ovenfor her også), ser du at det er han som drar inn at "dere som tror noe annet, lurer bare dere selv".  Det er den typen utsagn jeg er lei av, det er de jeg kommenterer, og de kommer stadig når dette gjengangertemaet dukker opp her, så det er på ingen måte utenfor temaet å svare på dem. 

Endret av laban
Da er det vel bare luksusproblemer? Mennesket er et ekstremt sosialt dyr.

Greit nok det, men da får du diskutere hvordan folk ser på trygda og om de som er trygda som tror det er akseptert tar feil eller ikke feil, ikke trekke inn slike ting som at de trygda som tror det er akseptert skal slutte å gjøre gledelige eller konstruktive ting.

Det er vel ikke bare et sosialt problem å gå på trygd, men f.eks. også et økonomisk?  Og skal man tro det man leser her, er noe av problemet hvordan man opplever sin rolle i samfunnet og hvordan "alle andre" ser på en utenfra, ikke at man mister sin nærmeste familie og de vennene man har fra før?  Er det et luksusproblem for en familiefar å bli ufør, fordi han fortsatt har familie? 

Jeg har da allerede opptil flere innlegg her som handler om hvordan folk ser på trygdede som gruppe?  Det jeg mente, var at de stadige bemerkningene fra gråstein & co om at "alle mener dere er late snyltere" kan virke nedbrytende på de som ikke tenker slik.  Det er ingen avsporing, og det skriver jeg så mye jeg vil. 

Endret av laban

Annonse

Ja, det kan sikkert virke nedbrytende, men som sagt jeg forholder meg til det som er virkelig/sant og ikke til det som er mest hensiktsmessig. Men kanskje det er like greit å slutte å mene ting.

(Beklager at sitatfunksjonen er helt rar, dette er svar sitert fra Linda.)

Ingen skal slutte å mene ting.  Men du kan jo være litt forsiktig med å påstå at de som er uenige med deg, ikke forholder seg til sannheten - og med å kalle dem usaklige.  På et diskusjonsforum må man nesten regne med uenighet ;)

Endret av laban
Gjest Gargamel

*

Det er det lov til fra min side, jeg er enig i at det forekommer mye trygdesnusk. Syns ikke du helt har forstått poenget mitt. Det er meg dette er rettet mot. Ikke sånn at ingen trygda er snuskere.

Men men.

Nei, jeg må innrømme jeg ikke skjønner poenget helt. Jeg vet ikke helt hva slags signaler dere får eller hvorfra. Hvis det bare er vgd er det vel ikke så farlig?

Fra før har jeg inntrykk av at du føler deg uglesett når du går ute blant folk. Hvis man går med skitne klær, er ruset, stinker og utagerer kan jeg se for meg det, men jeg tror ikke du er sånn.

Det virker veldig fjernt for meg at man skal være frekk mot noen fordi man har hørt at vedkommende lever på trygd. Jeg kjenner ikke igjen tankegangen fra min verden.

Jeg kjenner jo folk på trygd. Man hører at de sliter, har møtt veggen eller noe, og jeg har omtrent aldri hørt noen fortelle om diagnosen sin eller legge ut i detalj om problemene sånn som folk gjør på dol Jeg har aldri forestilt meg at noen av dem egentlig er friske, men juger på seg en psykiatrisk diagnose for å slippe å jobbe.

Det er ingen som hevder at ikke mistenksomhet og "hat-ytringer" forekommer.  Det flere her er uenige i, er at dette er holdningen til "alle, i hvert fall de aller fleste".  Det er ganske stor forskjell. 

Hvis (nesten) alle var enige i den gørra som de ivrigste pessimistene på debattsidene hamrer ut, hadde samfunnet vært et utrivelig sted.

Her på DOL er det ganske mange som stadig skriver at de opplever hat, fordommer og baksnakking, samtidig som de forteller at de praktisk talt ikke omgås andre mennesker.  Da kan det jo tenkes at den opplevelsen er betydelig forsterket av noe de forteller seg selv igjen og igjen. 

Jeg misliker at brukere her som har et avklart forhold til egen sykdom, trygd eller hva det måtte være, slik at de f.eks. klarer å finne glede i gode dager og aktiviteter de kan mestre, får beskjed av tilfeldige andre brukere at dette er feil holdning og at de heller burde sitte stille og tenke på hvor mislykket og late resten av verden synes de er.  Det kommer jeg til å fortsette å reagere på, og ingen skal fortelle meg at det er fordi jeg ikke liker sannheten. 

Les hva Trine skriver da. Men det hopper du elegant over.

Les hva Trine skriver da. Men det hopper du elegant over.

Jeg hopper ikke over det Trine skriver, men det er jo ikke hennes svar jeg har kommentert.  Trine har bl.a. skrevet følgende:

Jeg tror de fleste mennesker ikke bryr seg, så er det noen som forstår, også er det de som absolutt ikke forstår og det er de man legger merke til.

...og det likner jo veldig på det jeg skrev i det mitt aller første svar i denne tråden.

Jeg hopper ikke over det Trine skriver, men det er jo ikke hennes svar jeg har kommentert.  Trine har bl.a. skrevet følgende:

Jeg tror de fleste mennesker ikke bryr seg, så er det noen som forstår, også er det de som absolutt ikke forstår og det er de man legger merke til.

...og det likner jo veldig på det jeg skrev i det mitt aller første svar i denne tråden.

Du "glemte" å ta med dette:

Jeg syns ikke det er veldig gøy å høre folk forbanne seg over "snyltere" som får penger av nav "bare" fordi de har vondt i ryggen (f.eks), eller når folk sier at folk som får penger fra nav ikke er dårlige nok til det fordi de tilsynelatende fungerer helt bra. Så sitter jeg der selv, vel vitende om at folk tror jeg fungerer bra, og får pengerne mine fra nav. Jeg har ofte sagt til folk som klager på at andre får aap eller trygd, at de ikke vet noe om den personen, at det ikke trenger å syns hvor vondt man egentlig har. De forstår det ikke.

Du "glemte" å ta med dette:

Jeg syns ikke det er veldig gøy å høre folk forbanne seg over "snyltere" som får penger av nav "bare" fordi de har vondt i ryggen (f.eks.), eller når folk sier at folk som får penger fra nav ikke er dårlige nok til det fordi de tilsynelatende fungerer helt bra. Så sitter jeg der selv, vel vitende om at folk tror jeg fungerer bra, og får pengene mine fra nav. Jeg har ofte sagt til folk som klager på at andre får aap eller trygd, at de ikke vet noe om den personen, at det ikke trenger å syns hvor vondt man egentlig har. De forstår det ikke.

Nei, jeg verken glemte eller overså det.  Jeg forstår Trine og deg og alle andre veldig godt når det gjelder slike ting.  Det jeg krangler på i denne tråden, er at den uvitende holdningen tilhører alle eller nesten alle.  For å repetere hva jeg skrev ovenfor her (men nå setter jeg strek, da jeg føler jeg har gjentatt meg selv lenge nok):

De som Trine refererer til i ditt sitat, er jo den kategorien hun beskriver som "de som absolutt ikke forstår, og det er de man legger merke til". Der er Trine og jeg og mange andre i denne tråden helt enige.  Og jeg synes det er lite konstruktivt å stadig insistere på at det store flertall - som altså enten har en langt mer nyansert holdning eller ikke bryr seg - er like fordomsfulle som de verste (som gjerne skriker høyest).  Det er bare nedbrytende.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...