Gå til innhold

Det å være trygda / nave

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en venn som er blind, han har nettopp blitt 50 % ufør, men nå er han i 60 årene, han har jobbet hele livet 100%.

Han er pianostemmer og det var ikke at han er blind i seg selv som stoppet han fra å uttøve sitt yrke, men at hans hund døde i høst. Da er det langt vanskeligere å komme seg til stedene han skal stemme piano.

Selv om man har førerhund må man selv kunne veien dit man skal og kan i teorien finne frem med hvit stokk også. Blindhet i seg selv, ifølge enkelte på NAV, er ikke grunn god nok for å bli uføretrygdet, men mange blir det fordi det er vanskelig å komme inn på det ordinære arbeidsmarkedet. Da ser ikke NAV annen løsning enn å sette den blinde på uføretrygd.

Anonymkode: 6bdb3...82a

Fortsetter under...

Da har ikke du opplevd å være trygda og at de sier du er igle. Bra for deg!

Leser du det jeg skriver i det hele tatt?  Jeg påstår ikke at ingen noen gang kommer med slike ytringer.  Jeg hevder at dette ikke er holdningen til alle / de aller fleste.  Det er det mange her som er enig med meg i.  Så er det noen som er uenige og som hele tiden må gni det inn overfor andre trygdede som har forsonet seg såpass med realitetene, at de ikke lar tankene på at noen uvitende personer kanskje tenker noe om dem som gruppe, fylle hele tilværelsen.  Det synes jeg er helt unødvendig og ganske dårlig gjort, og det reagerer jeg på. 

Og nei, jeg er ikke trygdet, jeg tror ikke folk flest mener at trygdede er igler, og jeg synes det er stygt og unødvendig når noen trygdede forsøker å plante denne misforståtte tanken hos andre trygdede. 

Endret av laban

Leser du det jeg skriver i det hele tatt?  Jeg påstår ikke at ingen noen gang kommer med slike ytringer.  Jeg hevder at dette ikke er holdningen til alle / de aller fleste.  Det er det mange her som er enig med meg i.  Så er det noen som er uenige og som hele tiden må gni det inn overfor andre trygdede som har forsonet seg såpass med realitetene, at de ikke lar tankene på at noen uvitende personer kanskje tenker noe om dem som gruppe, fylle hele tilværelsen.  Det synes jeg er helt unødvendig og ganske dårlig gjort, og det reagerer jeg på. 

Og nei, jeg er ikke trygdet, jeg tror ikke folk flest mener at trygdede er igler, og jeg synes det er stygt og unødvendig når noen trygdede forsøker å plante denne misforståtte tanken hos andre trygdede. 

Imponert over tålmodigheten din, laban! Du er tydelig, og du gir informasjon med teskje.

Jeg er heller ikke trygdet. Tror absolutt ikke at de fleste tenker at trygdede generelt snylter på staten. Jeg kjenner mange som av ulike årsaker ikke er i jobb. Jeg har som deg, absolutt ikke inntrykk av at disse tror at alle eller nesten alle tror at de er snyltere.

Fortsett kampen her med å si i mot de som prøver å trykke et destruktivt og negativt syn på samfunnet og livet over på andre! For selv om virkeligheten for NOEN kan være slik, så er det heldigvis ikke slik virkeligheten er for de aller fleste.

Imponert over tålmodigheten din, laban! Du er tydelig, og du gir informasjon med teskje.

Jeg er heller ikke trygdet. Tror absolutt ikke at de fleste tenker at trygdede generelt snylter på staten. Jeg kjenner mange som av ulike årsaker ikke er i jobb. Jeg har som deg, absolutt ikke inntrykk av at disse tror at alle eller nesten alle tror at de er snyltere.

Fortsett kampen her med å si i mot de som prøver å trykke et destruktivt og negativt syn på samfunnet og livet over på andre! For selv om virkeligheten for NOEN kan være slik, så er det heldigvis ikke slik virkeligheten er for de aller fleste.

Hei!

Problemet er nok mer at man tolker for mye, ca 70% av kommunikasjon sies være nonverbal, og det mener jeg skaper problemer. Kroppsspråk og blikk, kan lett misforståes, fordi vi har ulik personlighet og holdning og dermed kroppsspråk. Jeg har faktisk ikke sjelden hørt noen mene noe om andre basert på noe jeg verken så, har forutsetninger for å tolke osv,,,,helt uten ord nærmest kan enkelte legge inn meninger hos andre. (sånt forundrer meg)Og avhegig av selvtillit kanskje og grad av å være litt paranoid, så kan enkelte mennesker mene man sa noe man ikke sa. De hørte ordene i hodet sitt, på en helt annen måte enn de ble sagt.

(tror det dreier seg om å vri på noe noen sier slik at det kan bli tatt negativt)

Selve uføretrygden min kommer ikke opp i selskaper, men ikke sjelden kan jeg fortelle noe min psykiater har sagt, og dette ender ofte med at andre snakker mye, for jammen har ikke de fleste noe som de kunne trengt noen å snakke med.

Jeg forstod etter hvert at man ikke sier at man går til psykiater, de fleste, jeg tenkte ikke på det, men etter at jeg oppdaget at det bare virker positivt, jeg slipper ofte unna det kjdeligste pratet om moter og interiør, og ender med å lære noe om de mellommenneskelige rellasjoner. Jeg er forundret over hvor mange som bærer på sorg, som er slitne, som lurer på om de selv ikke har en diagnose:-) m.m. Og mange av disse menneskene vet jo om min autisme og noen om uføretrygd, og jeg hører bare hvor glad de er for å kjenne meg:-)

Så jeg syns det er viktig å få frem nyansene, og at selv om noen få ser ned på uføre, så gjelder ikke dette majoriteten. Min legenabo, vi treffes av og til i skogen om morgenen med hundene, hun vet mye om oss, fordi hun har spurt, våre døtre er venner, og jeg har ofte blitt invitert inn, og slik er folk flest, det må vi ikke glemme.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...