Gå til innhold

NAV - "Varig tilpasset innsats"

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Betyr dette et liv på værna-bedrift?

Anonymkode: 30cc7...a1e

Mener du Varig tilrettelagt arbeid (VTA)? Dette kan i så fall både være i arbeidsmarkedsbedrift ("vernet bedrift") og i ordinær virksomhet (dvs. i omtrent et hvilket som helst firma som er villig til å søke om VTA-avtale).

Betyr dette et liv på værna-bedrift?

Dersom dette står i en arbeidsevnevurdering, betyr det at veileder "anbefaler" uføre. Det må som hovedregel være en arbeidsevnevurdering til varig tilpasset innsats for at det eventuelt skal være mulig å innvilge uføre.

Men selv om veileder eventuelt anbefaler dette, er det NAV Forvaltning som avgjør en eventuell søknad.

Anonymkode: c398a...c12

Dersom dette står i en arbeidsevnevurdering, betyr det at veileder "anbefaler" uføre. Det må som hovedregel være en arbeidsevnevurdering til varig tilpasset innsats for at det eventuelt skal være mulig å innvilge uføre.

Men selv om veileder eventuelt anbefaler dette, er det NAV Forvaltning som avgjør en eventuell søknad.

Javel, hadde vært enklere hvis de skrev forståelig norsk.

På hvilket grunnlag kan nav forvaltning avslå en søknad hvis lokalkontoret, nav-lege, og spesisalister er enige i at all behanding er forsøkt?

Javel, hadde vært enklere hvis de skrev forståelig norsk.

På hvilket grunnlag kan nav forvaltning avslå en søknad hvis lokalkontoret, nav-lege, og spesisalister er enige i at all behanding er forsøkt?

Varig tilpasset innsats står i motsetning til spesiell tilpasset innsats og tilsier at det er deres mening at en trenger varig (økonomisk) stønad. Jeg vet ikke hvorfor dette begrepet benyttes, men kan forstå at det ikke er åpenbart hva som ligger i dette...

Nå kan jeg ikke si noe om din sak selvsagt siden jeg ikke kjenner til den overhodet. Men generelt kan jeg si at vilkåret om at det må være gjennomført arbeidsrettede tiltak eller avklaring er et strengt vilkår, spesielt hvis man er forholdsvis ung. Det er bare hvis det er åpenbare grunner til at dette ikke er hensiktsmessig, at man kan fravike dette.

Hvis alle de du nevner er enige i at ens arbeidsevne er nedsatt med minst 50 prosent på grunn av sykdom og man har gjennomgått all hensiktsmessig behandling og arbeidsrettede tiltak, tror jeg nok det er liten grunn til at Forvaltning avslår en søknad (forutsatt at medlemsvilkåret om at man har vært i Norge i tre år før man ble arbeidsufør er oppfylt). Jeg må igjen presisere at dette er en generell uttalelse, da jeg ikke kjenner til hva som står i dokumentasjonen i saken :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...