Gå til innhold

kvinners rett på selvbestemmelse

Anbefalte innlegg

Hei!

Siden vi kvinner føder barna og de neste generasjoner, så selvsagt skal kvinnene selv, få velge om de ønsker vaginal fødsel eller keisersnitt.

Jeg tror nok fordelene ved vaginal fødsel er flere, enn ulempene, men man skal ikke tvinge mennesker, i dagens moderne samfunn, til å gå gjennom de store smertene der er å presse et barn gjennom en vagina, eller de komplikasjoner som det ofte også medfører, man skal ikke rosenmale vaginal fødsel.

Det tar tid å lege sårene etter keisersnitt, det er mange ulemper, men vil en kvinne ha keisersnitt så skal de slippe tvinges gjennom en vaginal fødsel, som ender med annen sykdom, feks fødselsdepresjon, dårlige følelser for barnet i lang tid, og ofte andre kompliserende faktorer.

For oss kvinner som har "lette" og "greie" vaginale fødsler, så er vaginal fødsel den beste løsning, men det er det ikke for kvinner som omtrent i 9 mnd får økende angst også ender i en alvorlig depresjon etter en tvunget vaginal fødsel. Så enkelt er det faktisk.

Jeg leste denne artikkelene:

http://pluss.vg.no/2015/12/11/2241/2241_23575754#xtor=CS1-1-23575754[Kampen+om+kniven]

og som kvinne støtter jeg kvinners rett til valgfrihet, det er faktisk fordeler og ulemper ved begge fødemåter.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/408937-kvinners-rett-p%C3%A5-selvbestemmelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det tar tid å lege sårene etter keisersnitt, det er mange ulemper, men vil en kvinne ha keisersnitt så skal de slippe tvinges gjennom en vaginal fødsel, som ender med annen sykdom, feks fødselsdepresjon, dårlige følelser for barnet i lang tid, og ofte andre kompliserende faktorer.

For oss kvinner som har "lette" og "greie" vaginale fødsler, så er vaginal fødsel den beste løsning, men det er det ikke for kvinner som omtrent i 9 mnd får økende angst også ender i en alvorlig depresjon etter en tvunget vaginal fødsel. Så enkelt er det faktisk.

Jeg fikk ikke lest hele artikkelen siden jeg ikke er abonnent på VG.no, men det overrasket meg at fødselsdepresjon kommer av vaginal fødsel. Uvitende meg: Hvorfor? Hvorfor ikke fødselsdepresjon ved keisersnitt?

Men, uansett, jeg er enig med deg. Kvinner bør få velge. Om jeg skulle føde tror jeg nok at jeg hadde valgt keisersnitt. Det høres rett og slett forferdelig smertefullt ut å føde vaginalt, selv om rop og skriking også er pga. adrenalinnivået (?).

Kanskje man bør måle hvor trangt det er, i tilfelle det er en indikator på smertenivået.

Altså, jeg skjønner at svaret mitt kan oppfattes som obskønt, men det er ikke meningen. Det er vel relevant dette? Eller tar jeg feil...

Ellers tror jeg problemene er mest psykiske... at man får vondt fordi man er redd for å skade barnet.

Skjeden er tøyelig nok hos de fleste voksne kvinner, derimot kan bekken-åpningen være så smal at barnet blir sittende fast hos noen få og da må man ha keisersnitt.

Utover det synes jeg ikke at man skal kunne velge et keisersnitt fordi man "ikke har lyst til" å føde på vanlig måte. Det er enormt ressurskrevende og krever en god del etter fødselen det også. Smertestillende, man kan ikke løfte barnet på noen uker osv osv. Hvis man av medisinske grunner trenger et keisernitt - ja, men ikke bare fordi mor ikke har lyst på en vanlig fødsel. Da får man heller være mer aktive med å tilby mor epidural eller annen smertelindring.

Jeg fikk ikke lest hele artikkelen siden jeg ikke er abonnent på VG.no, men det overrasket meg at fødselsdepresjon kommer av vaginal fødsel. Uvitende meg: Hvorfor? Hvorfor ikke fødselsdepresjon ved keisersnitt?

Men, uansett, jeg er enig med deg. Kvinner bør få velge. Om jeg skulle føde tror jeg nok at jeg hadde valgt keisersnitt. Det høres rett og slett forferdelig smertefullt ut å føde vaginalt, selv om rop og skriking også er pga. adrenalinnivået (?).

Hei!

Jeg tror roping og skriking har nok mer med en del personlighet å gjøre.

Jeg ropte ikke og skrek ikke, jeg hadde det ikke bra, men jeg syns det blir verre å skrike og rope.

Jeg ville nok valgt å føde vaginalt igjen, til tross for smertene, men jeg hadde ikke angst og får man det, så tror jeg dette blir mye mer traumatisk enn det  er. Derfor lettere å utvikle depresjon etter fødsel.

Godt vi er enig i kvinners rett på valgfrihet.

Kanskje man bør måle hvor trangt det er, i tilfelle det er en indikator på smertenivået.

Altså, jeg skjønner at svaret mitt kan oppfattes som obskønt, men det er ikke meningen. Det er vel relevant dette? Eller tar jeg feil...

Ellers tror jeg problemene er mest psykiske... at man får vondt fordi man er redd for å skade barnet.

Hei!

Du tar feil.

Selv har jeg trangt bekken, og er av typen kvinner som blir anbefalt keisersnitt, noe jeg ikke ønsket, og det gikk helt fint.

Jeg tror det har mer med innstilling og avslappethet å gjøre, angst som er vanligere og vanligere øker smertefølelsen.

Angst er for mange kvinner knyttet til som du skriver redd for at barnet skal bli skadet, men mange er redd for å revne, og andre fødselskomplikasjoner, igjen øker disse komplikasjonene drastisk hos kvinner med angst.

Annonse

Ok, da tar jeg vel feil da. ;)

;)

Og en annen ting er at så mange kvinner får store skader etter vaginal fødsler:-(

Mørketallene er store, det er lite oversikt over skadeomfanget, men det er snakk om både vansker med å holde på urin og avføring, samt luft, det er alvorlig. Noen går til legen med dette, får operasjon, andre blir bedt om å føde ferdig, og atter andre får ødelagt så mye av sin livskvalitet, både fordi de skammer seg og ikke oppsøker helsehjelp.

Dette koster samfunnet også dyrt. Men for min del og mening, syns jeg bare kvinner i dagens moderne samfunn må få velge. Som en gynekolog i Oslo sa for en tid siden, så er valgfrihet viktigst, og han sa at om han var kvinne ville han valgt keisersnitt, rett og slett med tanke på risiko og seksualliv videre. 

Det høres jo ut som jeg er keisersnitt-tilhenger:-) jeg er egentlig ikke det :-) Jeg syns bare kvinner som får angst for fødsel, skal få velge, det de er redd for skal skje, særlig et ødelagt underliv, har de jo grunn til å bekymre seg for, % andelene som revner alvorlig er alt for stor i Norge. Og med epidural, som oftere fører til sugekopp og tang, medfører enda større sjangse for revning, så for alle disse kvinnene, syns jeg man bør forståelsesfulle, ta deres engstelse og bekymring på alvor:-)

Nå kom jeg på ting:-) det var jo ikke et svar på noe du lurte på:-) men dette er en viktig sak for meg:-)

Hei!

Siden vi kvinner føder barna og de neste generasjoner, så selvsagt skal kvinnene selv, få velge om de ønsker vaginal fødsel eller keisersnitt.

Jeg tror nok fordelene ved vaginal fødsel er flere, enn ulempene, men man skal ikke tvinge mennesker, i dagens moderne samfunn, til å gå gjennom de store smertene der er å presse et barn gjennom en vagina, eller de komplikasjoner som det ofte også medfører, man skal ikke rosenmale vaginal fødsel.

Jeg leste denne artikkelene:

http://pluss.vg.no/2015/12/11/2241/2241_23575754#xtor=CS1-1-23575754[Kampen+om+kniven]

og som kvinne støtter jeg kvinners rett til valgfrihet, det er faktisk fordeler og ulemper ved begge fødemåter.

Fra medisinsk hold er det klart at det er bedre for både mor og barn med vaginal fødsel. Dermed synes jeg legene bør søke å påvirke de aller fleste kvinner til å føde vaginalt. Mange med angst i utgangspunktet venner seg til tanken om vaginal fødsel i løpet av svangerskapet; sånn sett fint at det er såpass langt.

Jeg er enig i at man skal få velge om man har alvorlig fødselsangst eller ser for seg en komplisert fødsel, men et helt åpent valg for alle er jeg ikke tilhenger av. Tror det vil føre til unødvendig mange keisersnitt og tilhørende komplikasjoner for mor og barn (i tillegg til kostnaden, selvfølgelig, men den er underordnet her).

Som en gynekolog i Oslo sa for en tid siden, så er valgfrihet viktigst, og han sa at om han var kvinne ville han valgt keisersnitt, rett og slett med tanke på risiko og seksualliv videre.

Hvis det er han der Josef Ekgren eller hva han heter er jeg meeeget skeptisk! Synes han har hatt noen kontroversielle debattinnlegg over de siste 20 årene. Fint at noen kan være talsrør for å senke terskelen for keisersnitt, men ikke bidra til å skremme kvinner og fremstille det som om kvinner som har født vaginalt nærmest er ødelagt mtp fremtidig sexliv.

Hvis det er han der Josef Ekgren eller hva han heter er jeg meeeget skeptisk! Synes han har hatt noen kontroversielle debattinnlegg over de siste 20 årene. Fint at noen kan være talsrør for å senke terskelen for keisersnitt, men ikke bidra til å skremme kvinner og fremstille det som om kvinner som har født vaginalt nærmest er ødelagt mtp fremtidig sexliv.

Ja det er han,

ja jeg er jo langt på vei enig med deg! Det er bare det at jeg som har hatt mange ukompliserte fødsler, verken revnet, hatt angst,  ikke trengt smertestillende, ingen komplikasjoner, sikkert som deg, men etter debatten i avisene nå for tiden, har jeg satt meg litt mer inn i emnet, og endret oppfatning.

Jeg ser at % andelen kvinner som sliter med problemer etter en vaginal fødsel er større en jeg ante,Sfinkterskade, anal inkontinens hos kvinner der er man oppe i tall som 4 % :-( 

http://tidsskriftet.no/article/1157255

Den samlede forskningen tyder på at keisersnitt kan beskytte mot urininkontinens hos kvinner i fruktbar alder. I enda større grad er vaginal fødsel en risikofaktor for livmorfremfall,. For analinkontinens er det først og fremst dype rifter som involverer lukkemuskelen i endetarmen som har betydning, ikke den vaginale fødselen i seg selv, sier Rørtveit.

Urininkontinens (lekkasje av urin)

Rammer 30 % av kvinner 3 måneder etter vaginal fødsel
Rammer 15 % av kvinner 3 måneder etter keisersnitt
Forskjellen mellom gruppene (dvs. betydningen av fødselsmåte) forsvinner med økende alder

Livmorfremfall
Keisersnitt ser ut til å beskytte mot fremfall både på kort og lang sikt

Analinkontinens (lekkasje av luft eller avføring)

Rammer i hovedsak kvinner som har fått en rift i endetarmens lukkemuskel (sfinkterruptur) under vaginal fødsel. 
En norsk studie tyder på at analinkontinens rammer 38 % av disse kvinnene.

http://tidsskriftet.no/Innhold/Nyheter/2014/Oktober/Urininkontinens-etter-foedsel-er-vanlig

Dette er artikler som isolert og kun sett på to vanlige komplikasjoner etter fødsel ikke støtter keisersnitt, (altså norske studier, med sin innebygde skepsis til keisersnitt som løsning)

jeg ønsker ikke å referere til de som ukritisk støtter det, men mer at vi selv, ser helhet, for dette er  bare to vansker  etter vaginal fødsel, i tillegg kommer en hel del andre! (en av dem, lite følelser ved samleie mange år etter fødsel, det er klart det er begrensende for livskvalitet)

Det er alvorlige komplikasjoner det er snakk om, og jeg syns alle som mener noe, bør ha satt seg grundig inn i risikoen det også er for en kvinne å føde vaginalt,  Med all denne risiko, ville jeg likevel valgt å føde vaginalt, fordi jeg hadde, til tross forferdelige smerter, ingen komplikasjoner og i tillegg hadde jeg full kontroll, følte meg trygg og trodde på at dette får jeg til bedre om bare ingen forstyrrer meg. (og ingen turte forstyrre meg)

Jeg tror fåtallet av moderne kvinner er der...både pga av den enorme informasjonen man blir utsatt for som spriker i alle retninger, angsten som naturlig kommer og øker med antall, venninner,  forumer, blogger og informasjon på nettet, som også spriker i alle retninger.

Jeg tror majoriteten av kvinner helt greit kan føde vaginalt, forutsatt ikke overvekt, store babyer, forutsatt, ikke angst, forutsatt at man tror på seg selv som føder, men jeg tror mange ting taler for at svært mange kvinner ikke er der , om enn av ulike grunner, og derfor syns jeg kvinner må få egen og selvstendig rett på å velge. Så får helsesystemet få ned tall på ant kvinner som revner forrover og bakover, informasjonen om at å føde vaginalt går bra, tilbudet til å føde som man vil, styrkes, m.m.

Keisersnittklinikker 
Ekgren ønsker seg egne keisersnittklinikker med godt trente fødselsleger. Det mener Ekgren vil bringe komplikasjonsraten ved planlagte keisersnitt til under en prosent, slik den er ved de beste private klinikkene i USA.

Ved keisersnittklinikker, der man har spisskompetanse på keisersnitt er komplikasjoner under 1 %, dette kan ikke vaginale fødsler konkurrere mot.

Men dette mener jeg kort oppsummert og personliggjort:

Om mine døtre har tro på seg selv som fødere, kjenner at dette skal gå greit, ja så vil jeg glede meg og ikke frykte for at de vil skades av vaginal fødsel. Det er absolutt å foretrekke, men det krever ofte en avslappethet og ureddhet som mange ikke har idag, det handler ikke bare om angst eller engstelse, men at man kjenner og forholder seg til statistikk og ikke tror man selv er et unntak nødvendigvis.

men om de får angst, motsetter seg det, gruer seg konstant, så tror jeg ikke den nødvendige føderen, den sterke som tar kontroll selv, er der, og da tror jeg sjangsene for komplikasjoner øker markant og av ulike grunner, enten man passiviseres, blir livredd, lar andre overta kontroll, akkurat det siste gir som oftest ikke verken en god fødselserfaring eller fravært av komplikasjoner. Da vil jeg anbefale dem keisersnitt på en god klinikk.

Og enda en ting:

Idag får ressursterke kvinner langt oftere keisersnitt enn sine medsøstre.

Skal det være sånn at god utdanning og økonomi lettere skal gi en person keisersnitt? Jeg tror de fleste er enige i at bare der står vi ovenfor en urettferdighet. 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/--Fodselsleger-prioriterte-de-ressurssterke-5354616.html

og hvorfor velger ca 30% av kvinnelige gynekologer selv keisersnitt, for seg selv? tror du de er sykere fysisk og mentalt enn kvinner generelt i samfunnet?

Jeg tror de vet om risikoen, og er moderne kvinner, et planlgt keisersnitt har lite komplikasjoner.

de tar bare en telefon de til en kollega:-) også slipper de veien om en angstdiagnose.

Likhet frihet og søsterskap, er viktig, videre, må vi ha omsorg for vår ulikhet, 

I england, om jeg ikke tar helt feil...skal sjekke senere, har man nettopp innvilget rett for kvinner til å velge vaginal fødsel eller keisersnitt.

Hvorfor velger ca 30% av kvinnelige gynekologer selv keisersnitt, for seg selv? Tror du de er sykere fysisk og mentalt enn kvinner generelt i samfunnet?

Jeg tror de vet om risikoen, og er moderne kvinner, et planlagt keisersnitt har lite komplikasjoner.

De tar bare en telefon til en kollega:-) også slipper de veien om en angstdiagnose.

Jeg tviler på at nesten 1/3 av de kvinnelige gynekologene i Norge "bestiller" keisersnitt.  I den undersøkelsen som stadig trekkes fram som "bevis" på det, inngikk 216 gynekologer (av litt over 1100 leger) født i perioden 1950 - 1965.  Kontrollgruppa med ikke-leger var også bare på ca. 1100 personer, født i samme aldersgruppe.  Det er ikke samme praksis nå som da disse fikk barna sine.  Bl.a. ble det oftere tatt keisersnitt tidligere bare fordi den gravide ikke var helt ung.  Det er grunn til å tro at opptil flere av kvinnene som ble født på 50-tallet og tok gynekologutdanning, lå høyt på aldersstatistikken da de fikk barn.  

Undersøkelsen skjelner dessuten ikke mellom akutte og planlagte keisersnitt, bare om deltakerne har barn som ble født ved keisersnitt eller ikke. 

Tallene var for øvrig 12% blant ikke-leger, 21% blant leger generelt og 27% blant gynekologene (nesten 60 av de 216).  Men jeg tror altså at alder spilte en større rolle enn "valg" for mange av dem.  Det burde foretas en ny og større studie, den 30-prosenten brukes som om det var en objektiv sannhet, og det er ikke sikkert.  Det ville vært mer interessant hvis ikke-legene også hadde vært folk med lang utdanning, ikke bare ble trukket tilfeldig.

Jeg tviler på at nesten 1/3 av de kvinnelige gynekologene i Norge "bestiller" keisersnitt.  I den undersøkelsen som stadig trekkes fram som "bevis" på det, inngikk 216 gynekologer (av litt over 1100 leger) født i perioden 1950 - 1965.  Kontrollgruppa med ikke-leger var også bare på ca. 1100 personer, født i samme aldersgruppe.  Det er ikke samme praksis nå som da disse fikk barna sine.  Bl.a. ble det oftere tatt keisersnitt tidligere bare fordi den gravide ikke var helt ung.  Det er grunn til å tro at opptil flere av kvinnene som ble født på 50-tallet og tok gynekologutdanning, lå høyt på aldersstatistikken da de fikk barn.  

Undersøkelsen skjelner dessuten ikke mellom akutte og planlagte keisersnitt, bare om deltakerne har barn som ble født ved keisersnitt eller ikke. 

Tallene var for øvrig 12% blant ikke-leger, 21% blant leger generelt og 27% blant gynekologene (nesten 60 av de 216).  Men jeg tror altså at alder spilte en større rolle enn "valg" for mange av dem.  Det burde foretas en ny og større studie, den 30-prosenten brukes som om det var en objektiv sannhet, og det er ikke sikkert.  Det ville vært mer interessant hvis ikke-legene også hadde vært folk med lang utdanning, ikke bare ble trukket tilfeldig.

tallene er riktige vel å merke la jeg meg mellom 27% og 33% i ulike studier/undersøkelser.

Så spørsmålet er mer alvorlig, hvorfor velger kvinnelige leger og særlig gynekologer så ofte og det er snakk om en tredobling keisersnitt?

Jeg tror det handler om kunnskap, fakta og hverdagen de ser og står i.

http://www.theguardian.com/society/2008/jul/11/nhs.health1

ALLE de jeg kjenner som har ønsket keisersnitt har fått det!

Det stemmer dårlig med net-erfaringer-og statistikk,

det er en utbredt urettferdighet jeg vil til livs, selv om man har 5-10 år på universitet, god økonomi og kan argumentere for seg og hvorfor man vil ha keisersnitt, eller ta en telefon til en legekollega, eller venn, så skal ikke slikt gjøre det lettere å få keisersnitt, 

det er en dobbeltmoral her ute og går, 

enda viktigere, vi kvinner føder barn , vi skal selv bestemme metode,

det er enkelt, 

og absolutt alle med god økonomi og ressurser får kaisersnitt!! 

Vi skal ha et rettferdig system, der absolutt alle, uavnehgig av evner til å kreve, stå på og sosial status skal bli hørt!

Annonse

tallene er riktige vel å merke la jeg meg mellom 27% og 33% i ulike studier/undersøkelser.

Så spørsmålet er mer alvorlig, hvorfor velger kvinnelige leger og særlig gynekologer så ofte og det er snakk om en tredobling keisersnitt?

Jeg tror det handler om kunnskap, fakta og hverdagen de ser og står i.

ALLE de jeg kjenner som har ønsket keisersnitt har fått det!

Det stemmer dårlig med net-erfaringer-og statistikk,

det er en utbredt urettferdighet jeg vil til livs, selv om man har 5-10 år på universitet, god økonomi og kan argumentere for seg og hvorfor man vil ha keisersnitt, eller ta en telefon til en legekollega, eller venn, så skal ikke slikt gjøre det lettere å få keisersnitt, 

det er en dobbeltmoral her ute og går, 

enda viktigere, vi kvinner føder barn , vi skal selv bestemme metode,

det er enkelt, 

og absolutt alle med god økonomi og ressurser får kaisersnitt!! 

Vi skal ha et rettferdig system, der absolutt alle, uavnehgig av evner til å kreve, stå på og sosial status skal bli hørt!

Alle pasienter kan ikke få det akkurat som man vil. Da må man betale selv, ellers går det ikke.

Anonymkode: e4eca...4fa

Alle pasienter kan ikke få det akkurat som man vil. Da må man betale selv, ellers går det ikke.

Anonymkode: e4eca...4fa

nja, 

det kan jeg være enig i:-)

Men idag får flere godt utdannede kvinner, keisersnitt, dette har å gjøre med at de fremsetter kravene på en sånn måte at diskusjon ikke er mulig. Eller at de har kollegaer, kontakter:-)

Gynekologer har tatt til ordet for en egenandel , ved keiser snitt, det kan man jo vurdere...diskutere.

da må man imidlertid ta med i betraktning også det vaginale fødsler koster samfunnet totalt,  og ta med, tap av arbeidskraft, som følge av lekkasjer, urin, avføring, luft, samt smerter, traumer, bekkenproblemer, symtomer fra skjelletet generelt, og ødelagt seksualliv, m.m. ofte som følge av tvungne vaginale fødsler, de selv ikke har ønsket.

I england og australia har man fått valgfrihet for kvinner, og mer vanskelig enn det, er det ikke.

Jeg lurer på hvorfor folk har fått for seg at keisersnitt er smertefritt og enkelt. Det hadde kanskje vært en idé å snakke mer om hvordan det egentlig er? Mitt keisersnitt var i alle fall ingen smertefri og pen historie. 

keisersnitt er smertefritt.

Jeg har vært med på mange, alle var selvsagt smertefrie,

Man blir jo selvfølgelig bedøvd under keisersnittet, men etterpå har man jo et operasjonsarr med de smerter det medfører. Så i etterkant er det jo ikke smertefritt, man får selvfølgelig smertestillende, men allikevel har man vært operert. 

Nå mener du under selve operasjonen, antar jeg? Hvis du var smertefri i dagene og ukene etterpå er du laget av annet stoff enn meg. Smerter, sårproblemer, nedsatt bevegelighet, forbud mot å løfte, det var der og da etter snittet. I årene etter fulgte to operasjoner for å fjerne sammenvoksninger pga det. Det fulgte veldig mye smerter med det keisersnittet. Nå fikk nok jeg mer komplikasjoner enn det som er vanlig, men det var stor forskjell på hvor raskt de som hadde tatt keisersnitt og de som hadde født normalt var på bena der igjen jeg fødte. Som jeg ser det er egentlig et valg og man vil ha smertene først eller etterpå, og jeg synes enkelte rosemaler det å ta keisersnitt.

Nå mener du under selve operasjonen, antar jeg? Hvis du var smertefri i dagene og ukene etterpå er du laget av annet stoff enn meg. Smerter, sårproblemer, nedsatt bevegelighet, forbud mot å løfte, det var der og da etter snittet. I årene etter fulgte to operasjoner for å fjerne sammenvoksninger pga det. Det fulgte veldig mye smerter med det keisersnittet. Nå fikk nok jeg mer komplikasjoner enn det som er vanlig, men det var stor forskjell på hvor raskt de som hadde tatt keisersnitt og de som hadde født normalt var på bena der igjen jeg fødte. Som jeg ser det er egentlig et valg og man vil ha smertene først eller etterpå, og jeg synes enkelte rosemaler det å ta keisersnitt.

Jeg er enig med deg. Jeg hadde en vaginal fødsel og et akutt keisersnitt og et planlagt keisersnitt.

Jeg kom meg absolutt fortest etter vaginal fødsel. Selv om operasjonen var smertefri, var det jo en god del smerter etterpå, i mange uker. Det som var mest tungvint var det at jeg ikke kunne løfte annet enn barnet i mange uker etterpå. Måtte ha hjelp til å få vogna ut og inn av bilen, kunne ikke løfte på de andre barna osv. Jeg fikk betennelse i såret etter det første keisersnittet, og måtte tilbake etter noen uker å sy noe av det på nytt. Ville mye heller hatt vaginal fødsel dersom det hadde vært mulig.

Når det er sagt, så fikk jeg en såpass kraftig strekk i bakre skjedevegg etter den vaginale fødselen, at jeg fikk en del problemer etterpå, og måtte operere etter at jeg var ferdig med å få barn. Tok denne operasjonen da den minste var to år, så det gikk faktisk syv år der jeg jeg hadde ubehag og litt problemer med underlivet etter fødselen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...