Gjest Edel Skrevet 5. januar 2002 Del Skrevet 5. januar 2002 Jeg har ei matglad lita jente som på et års kontrollen var 74 cm og 10,4 kg. Hun er veldig glad i mat, det er nesten som om det ikke er "bunn" i henne. Skal hun få så mye mat hun vil ha? Jeg har gitt henne følgende: Frokost: 1,5 skiver brød (kneip el.) Lunsj: Grøt av 1,5-2 dl. vann (ganske tykk) Middag: 1 middagsglass (kjøpt eller hjemmelaget) + litt frukt Kveld: 2 dl. grøt. Har nettopp sluttet å amme. Tidligere fikk hun vann til alle måltider men vi skal nå introdusere melk (Trenger vel ikke gi H-melk?) Er dette passelig? Nå som hun har begynt å gå og bevege seg mye mer så virker det som om hun trenger mer. Hun har spist 4 skiver til et måltid i barnehagen. Så mye har ikke jeg gitt henne. Et middagsglass er kanskje litt lite? I det siste har hun blitt kjempesint når hun forstår at det er tomt, så vi må lage mer til henne. Hun har tydeligvis ganske sterk vilje, og dersom hun får smake noe søtt så blir hun helt vill! (Det er ikke JEG som gir henne søtt, men besteforeldre og mannen min) Jeg vil bare at hun ikke skal bli for tykk, da jeg er redd for mobbing ol. når hun blir større. Men SELVFØLGELIG så vil jeg gjøre alt som er best for henne og ikke mase om slanking osv. i det hele tatt uansett. Men hvordan kan jeg forebygge fedme og lære henne gode og sunne matvaner? Har du noen gode råd til meg? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
favn Skrevet 5. januar 2002 Del Skrevet 5. januar 2002 du vet jo hva som er sunn mat. la henne spise dette til hun ikke orker mer. du må aldri, aldri sette en 1-åring på 'diett'. jeg vet ikke om hun går, men 1-2-åringer som er litt lubne løper raskt av seg mye så aktive som de er. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nanna Skrevet 5. januar 2002 Del Skrevet 5. januar 2002 La henne spise det hun vil, det er jo bare snakk om sunn mat her. Det er ikke lenge før hun naturlig begynner å redusere matinntaket, det skjer i den alderen der. Hvis hun ikke blir mett av ett middagsglass, så ville jeg gitt henne litt mer. Og pøst på med frukt! Og gi henne lett- eller skummet melk, melkefettet er usunt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Novembermom Skrevet 5. januar 2002 Del Skrevet 5. januar 2002 Gi henne det hun vil ha. Og som en annen sier, ikke sett barnet ditt på en diett, verken nå eller senere. Hos datteren vår har det vært omvendt. Hun spiser nesten ikke noe i det hele tatt, men så lenge vekten ikke raser nedover og hun får i seg litt næring, så bekymrer jeg meg ikke. Og appetitten varierer noe veldig mellom 2 og 5 år. Når det gjelder melk så har jeg hørt og lest at man skal gi H-melk for de trenger melkefettet. Hvorfor er de fleste folk så opphengt i å gi lett eller skummet melk? Det er mitt inntrykk. Her i huset blir det kjøpt 2 typer melk, hel og lett. Datteren vår får hel-melk og hun drikker en del melk i løpet av dagen og det har jo hun gjort over et helt år. Og både vekten, høyden osv er helt normal. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
favn Skrevet 5. januar 2002 Del Skrevet 5. januar 2002 hei igjen, jeg kom til å tenke på noe mer... hvorfor gir du en 1-åring butikk-glass-mat (hvis jeg skjønner deg rett)? hun er forlengst moden for å spise det samme som resten av familien - grønnsaker, kjøtt, fisk m/god olivenolje, smør eller rømme f.eks. prøv dere fram. også små barn liker noe bedre enn annet... pass på å styre unna dårlige sauser (ferdig på pose eller av det feil-fete slaget). mine barn har _aldri_ fått ferdig-middag på glass, jeg synes det er helt håpløs mat - altfor mye behandlet slik at næringsstoffene har tapt seg og maten generelt er skrantete. dette er sannsynligvis en nærliggende årsak til at datteren din 'aldri får nok'. dyrt er det også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest malun Skrevet 5. januar 2002 Del Skrevet 5. januar 2002 Jeg synes ikke det høres ut som hun spiser så mye, jeg. Min sønn på 13 måneder veier 10,8 kg og er 79 cm lang. Han spiser 2 skiver grovbrød til frokost (med leverpostei, kaviar, HaPå, skinke el.l), 2-3 skiver grovbrød til lunsj og en grei posjon med vanlig middagsmat (fiskeboller, kjøttkaker, wok...hva de voksne har til middag, men av og til litt moderert). Til kvelds spiser han nok en skive, pluss at han får en frukt (banan, eple, pære el.l) i løpet av dagen. Han drikker melk til frokost og lunsj, og får ellers vann som tørstedrikk. Gi jenta di så mye mat hun orker - så lenge du passer på at den maten hun får er sunn, klarer hun å regulere mengden sin selv. Tilby henne vann innimellom mot tørsten. Nå er hun i den alderen at hun begynner å bevege seg mer og mer, og dermed jenter som regel vektkurven seg ut også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nanna Skrevet 5. januar 2002 Del Skrevet 5. januar 2002 Gi henne det hun vil ha. Og som en annen sier, ikke sett barnet ditt på en diett, verken nå eller senere. Hos datteren vår har det vært omvendt. Hun spiser nesten ikke noe i det hele tatt, men så lenge vekten ikke raser nedover og hun får i seg litt næring, så bekymrer jeg meg ikke. Og appetitten varierer noe veldig mellom 2 og 5 år. Når det gjelder melk så har jeg hørt og lest at man skal gi H-melk for de trenger melkefettet. Hvorfor er de fleste folk så opphengt i å gi lett eller skummet melk? Det er mitt inntrykk. Her i huset blir det kjøpt 2 typer melk, hel og lett. Datteren vår får hel-melk og hun drikker en del melk i løpet av dagen og det har jo hun gjort over et helt år. Og både vekten, høyden osv er helt normal. "Hvorfor er de fleste folk så opphengt i å gi lett eller skummet melk? " Fordi melkefettet er mettet - usunt fett! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest malun Skrevet 5. januar 2002 Del Skrevet 5. januar 2002 Gi henne det hun vil ha. Og som en annen sier, ikke sett barnet ditt på en diett, verken nå eller senere. Hos datteren vår har det vært omvendt. Hun spiser nesten ikke noe i det hele tatt, men så lenge vekten ikke raser nedover og hun får i seg litt næring, så bekymrer jeg meg ikke. Og appetitten varierer noe veldig mellom 2 og 5 år. Når det gjelder melk så har jeg hørt og lest at man skal gi H-melk for de trenger melkefettet. Hvorfor er de fleste folk så opphengt i å gi lett eller skummet melk? Det er mitt inntrykk. Her i huset blir det kjøpt 2 typer melk, hel og lett. Datteren vår får hel-melk og hun drikker en del melk i løpet av dagen og det har jo hun gjort over et helt år. Og både vekten, høyden osv er helt normal. På helsestasjonen fikk jeg beskjed om at barn som ikke er undervektige, slett ikke trenger å drikke H-melk, det er en gammel "myte". Fettet i H-melk er ikke av det sunne slaget. Barn trenger riktignok fett, men det bør være vegetabilsk, f.eks fra soyamargarin, fet fisk o.l. Derfor gir vi sønnen vår lettmelk i stedet for H-melk. Det handler slett ikke om slanking! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 6. januar 2002 Del Skrevet 6. januar 2002 Hei Edel, På denne alderen skal man ikke tenke som særlig på vekta. Det er mye utvikling og voksing som skal til fremover, og det kan være farlig å begrense inntaket hennes. På vekstkurven for hennes alder ligger din datter mellom 75. og 90. persentile. Dvs at hun er litt rund, men absolutt ikke så mye at du trenger å bekymre deg. Og dersom hun er litt rund nå, vil hun strekke seg og vokse ut av det. Barn er ofte flink til selv å vite hvor mye mat de trenger, så du skal være forsiktig med å redusere inntaket hennes. Vil også bemerke at fett er veldig viktig for hjerneutviklingen på barn frem til de er 2 år. Morsmelken inneholder det fettet de trenger, men når barnet avvennes, er det viktig at de får fettet fra et annet sted. Det anbefales derfor ofte at de får helmelk i denne perioden. Nå er jeg fullt klar over at melkefettet ikke er sunt, så alternativt kan du gi lettmelk og heller blande inn litt soyaolje eller rapsolje i grøten, middagsmaten etc. Dette vil gi henne omega-3 fettsyrer som er spesielt viktige for hjernen. Selv om du nå går over til melk, bør du likevel passe på at din datter fortsetter å drikke vann mellom måltidene. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Novembermom Skrevet 6. januar 2002 Del Skrevet 6. januar 2002 På helsestasjonen fikk jeg beskjed om at barn som ikke er undervektige, slett ikke trenger å drikke H-melk, det er en gammel "myte". Fettet i H-melk er ikke av det sunne slaget. Barn trenger riktignok fett, men det bør være vegetabilsk, f.eks fra soyamargarin, fet fisk o.l. Derfor gir vi sønnen vår lettmelk i stedet for H-melk. Det handler slett ikke om slanking! Har jeg nevnt slanking? Jeg bare lurte jeg, for jeg har nesten bare hørt om barn som får lett eller skummet melk. Var ikke noe mer enn det da. Men jeg har jo hørt det motsatte og jeg bare lurte. Jeg skal ikke pirke på hva folk bestemmer når det gjelder sine egne barn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Edel Skrevet 7. januar 2002 Del Skrevet 7. januar 2002 hei igjen, jeg kom til å tenke på noe mer... hvorfor gir du en 1-åring butikk-glass-mat (hvis jeg skjønner deg rett)? hun er forlengst moden for å spise det samme som resten av familien - grønnsaker, kjøtt, fisk m/god olivenolje, smør eller rømme f.eks. prøv dere fram. også små barn liker noe bedre enn annet... pass på å styre unna dårlige sauser (ferdig på pose eller av det feil-fete slaget). mine barn har _aldri_ fått ferdig-middag på glass, jeg synes det er helt håpløs mat - altfor mye behandlet slik at næringsstoffene har tapt seg og maten generelt er skrantete. dette er sannsynligvis en nærliggende årsak til at datteren din 'aldri får nok'. dyrt er det også. Jeg gir ikke "butikk-glass" mat. Men jeg har gjort det av og til, slik at jeg har en haug med tomme glass som jeg bruker til å fryse ned hjemmelagde middager i. Det er ikke alltid at hun spiser middag sammen med oss, da pappa kommer ganske sent hjem fra jobb! Det er ikke hver dag vi har middag heller... Men ellers så takker jeg alle for mange gode og betryggende svar!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.