Gå til innhold

kolesterolsenkende piller, hvor lenge?

Anbefalte innlegg

Er kolesterolsenkende piller sån at man må gå på dem resten sv livet når jeg har arvelig høyt kolestrol? Og går det gode kolesterolet også ned når jeg tar disse pillene? Hvordan får jeg opp det gode kolesterolet til et normalt nivå, når jeg har for lavt av det gode kolesterolet og for høyt ldl?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/408978-kolesterolsenkende-piller-hvor-lenge/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er kolesterolsenkende piller sån at man må gå på dem resten sv livet når jeg har arvelig høyt kolestrol?

Ja, vanligvis gjør man det. Men hvis du legger om til en sunnere livsstil kan det revurderes etterhvert.

Og går det gode kolesterolet også ned når jeg tar disse pillene?

Nei. Og det viktige er forholdet mellom godt og dårlig kolesterol. Så lenge du har lavt LDL gjør det ikke så mye at HDL også er lavt.

Hvordan får jeg opp det gode kolesterolet til et normalt nivå, når jeg har for lavt av det gode kolesterolet og for høyt ldl?

Fysisk aktivitet. Et moderat alkoholforbruk (f.eks ett glass vin om dagen). Spise sunt fett (enumettede og flerumettede fettsyrer) bla. i nøtter og fet fisk.

Endret av issomethingwrong

Er kolesterolsenkende piller sån at man må gå på dem resten sv livet når jeg har arvelig høyt kolestrol?

Ja, vanligvis gjør man det. Men hvis du legger om til en sunnere livsstil kan det revurderes etterhvert.

Og går det gode kolesterolet også ned når jeg tar disse pillene?

Nei. Og det viktige er forholdet mellom godt og dårlig kolesterol. Så lenge du har lavt LDL gjør det ikke så mye at HDL også er lavt.

Hvordan får jeg opp det gode kolesterolet til et normalt nivå, når jeg har for lavt av det gode kolesterolet og for høyt ldl?

Fysisk aktivitet. Et moderat alkoholforbruk (f.eks ett glass vin om dagen). Spise sunt fett (enumettede og flerumettede fettsyrer) bla. i nøtter og fet fisk.

ok. Jeg har hørt at skalldyr har kolesterol. Kan jeg alikevel spise krabbe og reker?

ok. Jeg har hørt at skalldyr har kolesterol. Kan jeg alikevel spise krabbe og reker?

Ja, i alle fall i moderate mengder. Samme med egg.

Problemet er egentlig ikke kolesterolet man spiser, men kolesterolet kroppen lager selv når man spiser usunt fett og sukker.

Ja, i alle fall i moderate mengder. Samme med egg.

Problemet er egentlig ikke kolesterolet man spiser, men kolesterolet kroppen lager selv når man spiser usunt fett og sukker.

ok. Kan jeg bruke ezetrol piller som kolesterolsenkende piller?

Annonse

ok. Kan jeg bruke ezetrol piller som kolesterolsenkende piller?

Har du vært hos legen med dette kolesterolet som du har hengt deg så voldsomt opp i de siste dagene? Hvis du har så høyt kolesterol at det må behandles, så tenker jeg legen har mer greie på det enn vi her inne (eller deg) - slik at han kan veilede deg på riktig måte.

Har du vært hos legen med dette kolesterolet som du har hengt deg så voldsomt opp i de siste dagene? Hvis du har så høyt kolesterol at det må behandles, så tenker jeg legen har mer greie på det enn vi her inne (eller deg) - slik at han kan veilede deg på riktig måte.

jeg fikk sms fra legren at jeg kunne få begynne med kolesterolsenkende piller i morgen. Jeg var hos legen på fredag og hun sa jeg har 6.6 i kolesterol og 5,2 i ldl.

Endret av Blomsterfluen

Det kan du sikkert (hvis du betaler det selv, du får ikke refusjon for det med mindre du har prøvd statiner først).

ok. Men jeg tør ikke prøve statiner fordi det kan gi pusteproblemer og sånt.

Endret av Blomsterfluen

ok. Men jeg tør ikke prøve statiner fordi det kan gi pusteproblemer og sånt.

Bare å prøve hvis legen gir deg det. Skulle du få ekle bivirkninger er det jo bare å bytte. Da får du andre medisiner gratis.

Kravet er at du har prøvd statiner.

Endret av issomethingwrong

Bare å prøve hvis legen gir deg det. Skulle du få ekle bivirkninger er det jo bare å bytte. Da får du andre medisiner gratis.

Kravet er at du har prøvd statiner.

ok. Reduserer statiner det vonde kolesterolet, eller er det bare ezetrol som gjør dette?

Annonse

Jeg har gått på Lipitor i ca 4-6 år nå, og jeg har kjempelavt kolestrol. Jeg ligger under gjennomsnittet. 3,7 tror jeg det var. Da jeg begynte hadde jeg 7. Merker ikke noen bivirkninger, og spiser som før jeg startet med statiner..

Anonymkode: 88a03...a3e

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...