Elionoe Skrevet 15. desember 2015 Skrevet 15. desember 2015 Jeg strever med søvnen. Både innsovning og bevare søvnen. Den siste uken har jeg hatt 4 våkenetter hvor søvnen aldri har kommet. Tidligere har jeg brukt antisykotiske medisiner med sedativ effekt for å sove, men pga. epilepsi og et annet medisinsk forhold kan jeg ikke ta disse. Jeg går allerede på 100 mg Truxal, men kan ikke øke denne. Det samme gjelder antidepressive medisiner. Jeg ser imidlertid at det er noen antiepileptiske medisiner som jeg kan bruke og som har sedativ effekt. Har noen erfaring med Neurentin eller Sabrilex som skal gi søvnighet som bivirkning? Eller Fenemal? Sistnevnte står at er sedativum og hypnotikum, men jeg er skeptisk siden halveringstiden er 2-6 døgn.Fenemal: Oppnår maksimal effekt etter 4 timer og har en lang halveringstid (2-6 døgn).Neurentin: Oppnår maksimal effekt etter 2-3 timer og halveringstid på 5-7 timer.Sabrilex: Oppnår maksimal effekt etter 1 time og halveringstid på 5-8 timer.Håper på tilbakemelding fra NHD eller andre... 0 Siter
ISW Skrevet 15. desember 2015 Skrevet 15. desember 2015 Styr i alle fall unna Fenemal. Du vil ikke bli hekta på barbiturater. Dessuten er halveringstiden som du ser ekstremt lang. Skal du gå i den retningen er det vel bedre å få legen til å skrive ut Flunipam/Rohypnol på reg.fritak.Hva med f.eks Vallergan i høyere dose?Jeg vet dessverre ingenting om antiepileptika. 0 Siter
Elionoe Skrevet 15. desember 2015 Forfatter Skrevet 15. desember 2015 Styr i alle fall unna Fenemal. Du vil ikke bli hekta på barbiturater. Dessuten er halveringstiden som du ser ekstremt lang. Skal du gå i den retningen er det vel bedre å få legen til å skrive ut Flunipam/Rohypnol på reg.fritak. Takk for tips. Har lest litt mer om barbiturater på Wiki nå. Den vil jeg ikke gå på... og kommer ikke til å nevne den for legen. Den tror jeg man på godt norsk kan kalles "drittmedisin" om den ikke er absolutt nødvendig pga. epilepsi. Hva med f.eks Vallergan i høyere dose? Jeg har tidligere prøvd Vallergan 45 mg og Phenergan (husker ikke dose) uten noen virkning. Men takk for tips. Jeg er et vanskelig medisinsk tilfelle ;) Gjerne kom med flere tips. Alt er verdt å finne ut av. Jeg vet dessverre ingenting om antiepileptika.Grunnen til at jeg begynte å se på antiepileptisk medisin var at den i hvert fall ikke har forsiktighetsregler ang. epilepsi og jeg vet at en del av de har søvndyssende effekt. De fleste har heller ikke forsiktighetsregel på det andre medisinske forholdet jeg må ta hensyn til.Jeg går allerede på 2 mg Rivotril, men har antakeligvis utviklet toleranse for denne etter å ha gått på den i mer enn 3 år. Den krasjer ofte inn sammen med Truxal, men ikke nå. Kanskje jeg er mer aktivert nå enn før. Typisk at slikt skal skje rundt juletider når legene ikke er tilgjengelig... 0 Siter
ISW Skrevet 15. desember 2015 Skrevet 15. desember 2015 Skjønner.Det er vel i hovedsak tre farmakologiske metoder for søvn. Det er antihistaminer (allergimedisiner, tri/tetrasykliske AD, antipsykotika), GABA-agonister (benzodiazepiner, barbiturater, Z-hypnotika) og melatoninreseptoragonister (melatonin og antidepressivet agomelatin). Disse tre kan virke uavhengig av hverandre og fører ikke til krysstoleranse. De kan vel også utfylle eller forsterke hverandre. Det finnes også andre mekanismer men de brukes lite (f.eks antiadrenergika). Du må nok bare i samråd med legen din finne et preparat eller en miks som fungerer. Kjenner til en som KUN sover av Xanor, ikke av andre benzo. Tror det er litt individuelt. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2015 Skrevet 15. desember 2015 Jeg har ofte ønsket meg et realt slag i hodet med en hammer for å få hvile en hel natt. Anonymkode: 688de...d99 0 Siter
Elionoe Skrevet 15. desember 2015 Forfatter Skrevet 15. desember 2015 Jeg har ofte ønsket meg et realt slag i hodet med en hammer for å få hvile en hel natt. Anonymkode: 688de...d99Jo, om en god gammeldags hammer hadde gjort underverker uten altfor store skader, ville jeg gjerne benyttet meg av den... 0 Siter
Live88 Skrevet 15. desember 2015 Skrevet 15. desember 2015 Jeg har brukt neurontin noen uker og er veldig fornøyd når det gjelder de og søvn de gangene jeg sover hele natten igjennom (mye forskjellig som er årsaker til dårlig søvn for min del da.) Bruker det for nevropatiske smerter i beina og ikke epilepsi da. Det er utrolig plagsomt og slitsomt å slite med søvnen! Håper du finner noe som kan hjelpe deg!:) 0 Siter
Elionoe Skrevet 15. desember 2015 Forfatter Skrevet 15. desember 2015 Jeg har brukt neurontin noen uker og er veldig fornøyd når det gjelder de og søvn de gangene jeg sover hele natten igjennom (mye forskjellig som er årsaker til dårlig søvn for min del da.) Bruker det for nevropatiske smerter i beina og ikke epilepsi da. Det er utrolig plagsomt og slitsomt å slite med søvnen! Håper du finner noe som kan hjelpe deg!:)Så bra å høre at Neurontin hjelper deg med søvnen. Det gir meg håp Håper også den hjelper deg mot smerter. Jeg så også at den (og andre antiepileptika) brukes mot bl.a. diabetisk nevropati.Takk for lykkenskninger. Jeg skal til legen i morgen, så får jeg se hva det blir ut av det, Selv foreslår jeg Neurontin eller Sabrilex. Men legen har det siste ordet.Jeg må dessverre i blant være min egen ufagkyndige lege fordi det er så mange hensyn å ta, som legene ikke har oversikt over og ikke tid til å lese seg opp til der og da. En psykiater, overlege på avdelingen jeg var innlagt ved, foreslo Fluoxetin hvor det bl.a. sto svært tydelig at den ikke skulle brukes av personer med både ustabil og medisinert epilepsi. Det måtte jeg selv lese meg frem til. 0 Siter
ISW Skrevet 15. desember 2015 Skrevet 15. desember 2015 (endret) Så bra å høre at Neurontin hjelper deg med søvnen. Det gir meg håp Håper også den hjelper deg mot smerter. Jeg så også at den (og andre antiepileptika) brukes mot bl.a. diabetisk nevropati.Takk for lykkenskninger. Jeg skal til legen i morgen, så får jeg se hva det blir ut av det, Selv foreslår jeg Neurontin eller Sabrilex. Men legen har det siste ordet.Jeg må dessverre i blant være min egen ufagkyndige lege fordi det er så mange hensyn å ta, som legene ikke har oversikt over og ikke tid til å lese seg opp til der og da. En psykiater, overlege på avdelingen jeg var innlagt ved, foreslo Fluoxetin hvor det bl.a. sto svært tydelig at den ikke skulle brukes av personer med både ustabil og medisinert epilepsi. Det måtte jeg selv lese meg frem til.Sabrilex er "drug of last resort" for behandlingresistent epilepsi. Litt som Leponex er for psykose og irreversible MAOI for depresjon. Masse mulige bivirkninger. Da ville jeg heller foreslått Neurontin eller Lyrica. Endret 15. desember 2015 av issomethingwrong 0 Siter
Elionoe Skrevet 15. desember 2015 Forfatter Skrevet 15. desember 2015 Sabrilex er "drug of last resort" for behandlingresistent epilepsi. Masse mulige bivirkninger. Da ville jeg heller foreslått Neurontin eller Lyrica.OK. Takk for innspill. Du har god innsikt i medisiner 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2015 Skrevet 15. desember 2015 OK. Takk for innspill. Du har god innsikt i medisiner Jeg har brukt neurontin i høye doser, det ga ingen søvnighet. Anonymkode: ee8a6...917 0 Siter
Elionoe Skrevet 15. desember 2015 Forfatter Skrevet 15. desember 2015 Jeg har brukt neurontin i høye doser, det ga ingen søvnighet. Anonymkode: ee8a6...917Nei, vi er alle forskjellige. Det som fungerer godt for en kan fungere dårlig for en annen. Derfor jeg er litt redd for å "gamble" med medisiner nå rett før juleferie, men jeg tenker det er verdt et forsøk. Da har jeg forsøkt og om det ikke virker får jeg heller sove annenhver natt julen igjennom... 0 Siter
Elionoe Skrevet 16. desember 2015 Forfatter Skrevet 16. desember 2015 Tror det er dumt å sprette opp 01:00 med planer om å "døgne" og sovne som en stein 22:00. Min erfaring er at søvnløshet ofte fører til mer søvnløshet. Jeg blir så "giret" av det. Men dette er nå bare meg da.Jeg blir også giret av det, men hva gjør man da når medisiner ikke virker selv om klokken er 1.00 og du gjerne vil sove... Jeg forsøker å ikke sove på dagtid, men satser da heller på neste natt.Men, men... I natt ble det 4 timers søvn. Bedre enn forrige natt 0 Siter
Elionoe Skrevet 16. desember 2015 Forfatter Skrevet 16. desember 2015 Jeg har vært til legen. Ikke min faste lege, for dette var en akuttime. H*n snakket om god søvnhygiene, alt jeg visste fra før, foreslo Vallergan og Circadin. H*n er kjent for å være gnien med reseptblokken. H*n ville ikke "blande inn" andre antiepileptiske medisiner siden jeg allerede går på Rivotril og Lamictal. H*n foreslo en uke med minst mulig søvn for at jeg skulle sove OK i julen. Er det forsvarlig å si av en lege når jeg informerer om fare for epilepsianfall og stemmeaktivering ved for lite søvn over tid? Det har allerede gått 6 uker... Jeg var omtrent på gråten da jeg forlot legekontoret og jeg må tørke tårer i øyekroken mens jeg skriver dette.I 2003 forsøkte jeg 6 mg Melatonin, sov lite og gjorde merkelige ting uten hukommelse for det før jeg må ha sovnet. Jeg skal la Circadin få en ærlig sjanse med åpent sinn, men hva om jeg har like dårlig effekt som for 12 år siden? Jeg har bare frem til fredag å prøve ut Circadin før jeg drar på juleferie hvor det er flere mil til nærmeste legevakt og hvor medisiner blir sendt fra apoteket i løpet av 1-2 virkedager.Kan jeg oppsøke en privatlege og ta med en oversikt over medisinene jeg bruker og håpe på et bedre resultat der? Eller skal jeg på eget ansvar øke Truxal og legge til Zyprexa og risikere i ytterste konsekvens et fatalt utfall?Beklager mye sutring, jeg er bare så fortvilet og desperat... 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2015 Skrevet 16. desember 2015 Har du prøvd Imovane eller Mogadon? Eller er det utelukket pga de medisinene du går på fast? Anonymkode: 0cfae...3b9 0 Siter
Elionoe Skrevet 16. desember 2015 Forfatter Skrevet 16. desember 2015 Har du prøvd Imovane eller Mogadon? Eller er det utelukket pga de medisinene du går på fast?Anonymkode: 0cfae...3b9Nei, det skal gå sammen med de andre medisinene. Jeg har prøvd både Imovane, Stilnoct og Apodorm/Mogadon, uten positiv virkning. Jeg sovner, men våkner igjen etter et par timer. Imovane gir meg mareritt.Jeg vet ikke hvorfor "tradisjonelle" innsovningsmedisiner ikke virker, men mulig det er pga. Rivotril? Det er jo en benzodiazepan.Takk for at du bryr deg 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2015 Skrevet 16. desember 2015 Skulle gjerne kommet noen flere tips, vet hvor forferdelig det er med langvarige søvnproblemer! Men hvis verken benzo/Imovane, antihistaminer eller melatonin fungerer, og du ikke kan ta antipsykotika, så vet jeg ikke helt hva annet du kan prøve av medisiner.Når det gjelder det med søvnrestriksjon så er min egen erfaring at det bare forverrer søvnen. Kroppen min reagerer i hvert fall sånn, går inn i en ond sirkel hvor søvnmangelen setter kroppen i ekstrem stressmodus og når jeg til slutt sovner så våkner jeg etter kort tid igjen og får liksom aldri slappet av. For meg har Imovane og Phenergan hjulpet å komme over den verste kneika når jeg har vært i perioder som deg. Det viktigste er jo å komme inn i et normalt søvnmønster igjen, men noen ganger trenger man litt hjelp til å få roet ned og kommet seg etter den påkjenningen det er å gå lenge uten nok søvn. Har du prøvd avspenningsøvelser, meditasjon, mindfulness osv? Det kan jo hjelpe kroppen og hodet til å slappe litt mer av og kanskje etter hvert sove bedre. Anonymkode: 0cfae...3b9 0 Siter
Elionoe Skrevet 16. desember 2015 Forfatter Skrevet 16. desember 2015 Skulle gjerne kommet noen flere tips, vet hvor forferdelig det er med langvarige søvnproblemer! Men hvis verken benzo/Imovane, antihistaminer eller melatonin fungerer, og du ikke kan ta antipsykotika, så vet jeg ikke helt hva annet du kan prøve av medisiner.Nei, det er ikke enkelt. ISW nevnte på Xanor. Det har jeg ikke prøvd, men har hørt rykter om at man lett kan utvikle avhengighet. Jeg trodde at antiepileptisk medisin var trygt å bruke, men kanskje ikke når jeg allerede går på to fra før... Jeg kan for lite om dét. Når det gjelder det med søvnrestriksjon så er min egen erfaring at det bare forverrer søvnen. Kroppen min reagerer i hvert fall sånn, går inn i en ond sirkel hvor søvnmangelen setter kroppen i ekstrem stressmodus og når jeg til slutt sovner så våkner jeg etter kort tid igjen og får liksom aldri slappet av.Ja, vi er like der Jeg får mer og mer energi jo mindre jeg sover, og desto mer sliten blir kropp og hode. På det lengste gikk jeg 5 døgn uten søvn, men da fikk jeg endelig sove, når jeg begynte å gå på handletur i mitt eget hode. Kroppen klarer ikke slappe av, selv ikke under kuledynen, og jeg blir svirrende rundt som en fanget flue... Da står jeg istedenfor opp. Da forsøker jeg å roe kroppen ned med et strikketøy og en lydbok. Det er i hvert fall ikke like stressende. Har du prøvd avspenningsøvelser, meditasjon, mindfulness osv? Det kan jo hjelpe kroppen og hodet til å slappe litt mer av og kanskje etter hvert sove bedre.Anonymkode: 0cfae...3b9For meg er det dessverre svært stressende å fokusere på kroppen. Jeg har vært på noen grupper med Mindfullness, men må forlate rommet etter 2 min. Jeg får totalt panikk. Jeg har forsøkt å slappe av med rolig musikk og avspenningsøvelser jeg har funnet på YouTube, men det er mer aktiverende enn avslappende. Kanskje jeg ikke har nok trening...Igjen, takk for at du bruker tid og krefter på meg 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2015 Skrevet 16. desember 2015 For meg er det dessverre svært stressende å fokusere på kroppen. Jeg har vært på noen grupper med Mindfullness, men må forlate rommet etter 2 min. Jeg får totalt panikk. Jeg har forsøkt å slappe av med rolig musikk og avspenningsøvelser jeg har funnet på YouTube, men det er mer aktiverende enn avslappende. Kanskje jeg ikke har nok trening...Igjen, takk for at du bruker tid og krefter på meg Kanskje mye av søvnproblemene dine ligger i det at du ikke "tør" å la deg selv slappe av? Jeg har også vært på mindfulnesskurs, og der var det en som reagerte akkurat som du beskriver de første gangene og fikk helt panikk. Men hun fortsatte, og etter hvert hjalp det henne veldig. Hun lærte seg til slutt å "let go" og akseptere det, og det virket som det var en skikkelig eureka-opplevelse for henne. Kanskje det er verdt et forsøk til? Ikke at jeg er noen ekspert på området, jeg fikk ikke til mindfulness selv. Jeg prøvde, men kom liksom aldri ordentlig inn i det og følte ikke at det ga meg noe. Men det at du reagerer såpass sterkt på det får meg til å mistenke at det egentlig kan være en løsning. Anonymkode: 0cfae...3b9 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2015 Skrevet 16. desember 2015 Nei, det er ikke enkelt. ISW nevnte på Xanor. Det har jeg ikke prøvd, men har hørt rykter om at man lett kan utvikle avhengighet. Jeg trodde at antiepileptisk medisin var trygt å bruke, men kanskje ikke når jeg allerede går på to fra før... Jeg kan for lite om dét. For meg er det dessverre svært stressende å fokusere på kroppen. Jeg har vært på noen grupper med Mindfullness, men må forlate rommet etter 2 min. Jeg får totalt panikk. Jeg har forsøkt å slappe av med rolig musikk og avspenningsøvelser jeg har funnet på YouTube, men det er mer aktiverende enn avslappende. Kanskje jeg ikke har nok trening...Igjen, takk for at du bruker tid og krefter på meg Jeg forstår veldig godt hva du sier om Mindfullness. Jeg fullførte kurset (8 uker), men det skulle jeg gjerne ikke ha gjort, i ettertid (jeg har og traumer). Hvis det ikke føles riktig for deg, synes jeg ikke du skal forsøke det mer. Det finnes noen som kan kropp og spenninger, det er sjelden de samme som har kursene i Mindfullness. Jeg har en behandler nå som jeg tror på sikt kan hjelpe meg, men det er langsiktig behandling. Jeg fant frem til h'n etter å ha googlet spesifikt hva jeg tenkte kunne hjelpe. Det tok meg ganske mange titalls timer, men er verdt timene foran PC'en Anonymkode: 973d5...526 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.